Len málo automobiliek sa stalo takými ikonickými, ako talianska značka Ferrari.

Hoci sú jej autá poriadne drahé a určené len pre úzky okruh bohatých záujemcov, zástupy jej fanúšikov sú oveľa väčšie – aj vďaka úspechom značky v kolotoči pretekov Formuly 1, kde Ferrari ako jediná značka pôsobí celú ich históriu.

Čo sa týka dejín samotnej automobilky, tie siahajú do roku 1939, pričom prvé auto, ktoré debutovalo na autosalóne, bol model 166 MM Barchetta v roku 1948. Tým odštartovalo impozantnú 75-ročnú históriu automobilky sídliacej v talianskom meste Maranello.

Počas tým sedem a pol desaťročí výrobca predstavil desiatky modelov, z ktorých mnohé sa zapísali zlatými písmenami do dejín automobilizmu. O žiadnom z nich sa nedá povedať, že by bolo pomalé (a určite nie na svoju dobu), ale napriek tomu medzi nimi dokážeme nájsť päticu, ktorá je podľa objektívnych parametrov najrýchlejšia. Informoval o nej portál SlashGear.com.

5. Ferrari Daytona SP3

Ferrari Daytona SP3

Toto je jedno z najnovších áut, ktoré opúšťa linky talianskeho výrobcu. Jeho produkcia sa začala v roku 2022 a o výkon sa stará poctivý dvanásťvalcový 6,5-litrový motor s výkonom 620 kilowattov (kW). Vďaka nemu vie dosiahnuť maximálnu rýchlosť 340 kilometrov za hodinu (km/h) a na stovku sa dostane za 2,85 sekundy. A čo cena? Viac ako 2,2 milióna dolárov.

4. Ferrari Enzo

Ferrari Enzo

Ak by sme robili rebríček najznámejších Ferrari, tento ikonický model z roku 2002, pomenovaný po zakladateľovi značky, by v ňom nemohol chýbať. Zároveň ale ide aj o jedno z najrýchlejších áut, aké kedy Ferrari vyrobilo. Jeho pohonnou jednotkou je šesťlitrový motor so silou 485 kW, maximálku má na úrovni 350 km/h a zrýchlenie na stovku je za 3,65 sekundy.

3. Ferrari LaFerrari

Na treťom mieste je ďalšia ikona značky – LaFerrari. V roku 2013 šlo o prvý hybridný automobil výrobcu, pri ktorom využil aj svoje skúsenosti z Formuly 1. Konkrétne pri samotnom hybridnom systéme HY-KERS, keď elektromotor umožňuje hneď od štartu dosahovať vozidlu vyšší krútiaci moment. Čo sa týka spaľovacieho motora, ten je 6,2-litrový dvanásťvalec. LaFerrari dosiahne stovku pod tri sekundy a maximálnu rýchlosť 350 km/h.

2. Ferrari F40 Competizione

V roku 1987 bolo predstavené Ferrari F40, čo je dodnes jeden z najikonickejších modelov značky. Sériové auto však na súťažné jazdenie nebolo dostatočne svižné, preto konštruktéri o dva roky neskôr navrhli jeho vylepšenú verziu F40 Competizione. Pôvodne bola skonštruovaná na vytrvalostné preteky 24 hodín Le Mans a celkovo je určená len na okruhy, nie do bežnej premávky. Napokon bolo vyrobených iba desať kusov, čo z neho okrem najrýchlejších robí aj jedno z najvzácnejších Ferrari.

Auto je poháňané 2,9-litrový, osemvalcovým motorom, ktorý s pomocou dvoch turbodúchadiel vyvinie silu 522 kW a maximálnu rýchlosť 367 km/h.

1. Ferrari F50 GT

Ferrari 1996 F50 GT

Podobne ako u F40 bolo Competizione pretekárskou verziou, v prípade F50 plnil v roku 1996 rovnakú úlohu model GT. Za pomoci svojho 4,6-litrového dvanásťvalcového motora s výkonom 560 kW dosiahlo toto auto najvyššiu možnú rýchlosť 375 km/h. Oproti F40 bolo navyše podstatne ľahšie, pretože technologický vývoj umožnil v oveľa väčšej miere použiť uhlíkové vlákna. Je ešte väčšou vzácnosťou ako F40 Competizione, keďže boli vyrobené len tri kusy.

Zdroj: SlashGear.com

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.