Duster je auto, ktoré vašu pozornosť neupúta len tak náhodne na ulici, no keď sa stanete jeho vlastníkmi, resp. s ním strávite určitý čas, tak rýchlo zistíte, že za tým relatívne nenápadným výzorom sa schováva veľmi schopné a vcelku praktické SUV. 

Obzvlášť, ak pôjde o verziu EXTREME, ktorá trošku vyniká i dizajnom. Stále aktuálny dizajnový jazyk (aj keď už poznáme nový model pre rok 2024), resp. rôzne obmenené prvky, logo a detaily v rámci interiéru i exteriéru spravili z tohto „utiahnutého“ autíčka sebavedomejšie auto, ktoré dobre vyzerá a ešte lepšie funguje. Osobne sa mi táto špecifikácia veľmi páči, počnúc krásnym lakovaním (zelená CÉDRE za príplatok 560 eur), ktoré perfektne zapadá do prírody, až po detaily v štýle TOPO mapy, ktoré sem pasujú ako riť na šerbeľ :).

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

„Je dobré vedieť, že DACIA v týchto dňoch ukázala aj úplne novú, tretiu generáciu modelu DUSTER, ktorý vyzerá skutočne zaujímavo, a to nielen z pohľadu dizajnu, ale aj technológií, vďaka čomu bude ešte viac konkurencieschopný.“

To ale nie je všetko, čo ma na tomto aute baví a teší. Počas testu mi robil radosť aj motor, ktorý som už mal možnosť v minulosti vyskúšať a stále tvrdím, že ide o aktuálne najlepšiu voľbu pre tento model. Ide o 1.3 litrový benzínový 4-valec, ktorému pomáha turbína a spolu dokážu vyprodukovať výkon 110 kW, teda 150 koní a maximálny krútiaci moment 250 Nm – už od 1700 otáčok.

Veľmi kultivovaný, dostatočne výkonný a zároveň úsporný motor spolupracuje so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou s hladkým a presným radením, ktorá posúva výkon ďalej, a to buď na predné alebo všetky štyri kolesá. Ovládačom sa dá meniť režim pohonu – predok, automatický pohon všetkých kolies alebo elektronická simulácia uzávierky diferenciálu do ťažších terénnych podmienok.

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME: Podvozok s prehľadom zvláda rôzne nerovnosti bez nadmerného prenosu hluku do kabíny. Na bežných cestách ponúkne príjemný komfort a primerané filtrovanie nerovností.

Tento model je jasným dôkazom toho, že si viete kúpiť Daciu, ktorá má pod kapotou stále normálny a skutočne dobrý motor, dobre vyzerá, dá sa s ňou cestovať na dlhé vzdialenosti a zároveň s ňou prejdete aj náročnejším terénom. To nie je iba teória, ale holá prax – tento model som mal k dispozícii na intenzívny test a veľmi som sa z toho tešil.

Najazdil som s ním stovky diaľničných kilometrov, pričom som ocenil najmä ochotu, resp. dynamiku motora, ktorý nemá problém vás relatívne rýchlo dostať na rýchlosti cez 150 km/h a zároveň je v neustále sa meniacej situácii na preplnených cestách a diaľniciach ochotný dynamicky spolupracovať, a to všetko so spotrebou okolo 6,4 litra. Za mňa ide o fantastický výsledok. 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

V rámci okresných ciest sa nemusíte báť ani pružnejšieho predbiehania, dynamika a ochota motora pracovať v širokom spektre otáčok je naozaj úctyhodná. Tu treba dodať, že spotreba sa v rámci jazdy po okresných cestách dokáže dostať aj pod 5,5 litra – bez zamýšľania sa nad štýlom jazdy. Keď to je potrebné, tak proste idem a neriešim spotrebu, lebo viem, že motor je aj napriek jeho ochote ísť vpred dostatočne úsporný.

Z pohľadu 6-stupňovej manuálnej prevodovky si treba zvyknúť iba na to, že jednotka je relatívne krátka a osobne by som jej dal trošku viac priestoru. Avšak, na druhej strane je to dané aj tým, že je k dispozícii pohon všetkých kolies, kde je krátky a skutočne silný prvý prevodový stupeň žiadaný. 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

„Dacia Duster ponúka vo vrcholovej verzii EXTREME aj LED svetlomety s denným svietením. Stretávacie LED svetlomety majú primeranú svietivosť a celkom slušný dosah, no diaľkové sú klasické halogénové so slabšou účinnosťou. S prehľadom si však vystačíte aj so stretávacími.“

Okrem európskych diaľnic, na ktorých som strávil obrovské množstvo času, som nevynechal ani moje obľúbené „terénne chodníčky“, pričom som vychytal extra daždivé počasie, ktoré poctivo preverilo pohon všetkých kolies. Ak ste sa niekedy ocitli na otvorených poľných a lesných cestách počas vytrvalého obdobia dažďov, tak viete, že to nie je pre žiadne auto „malina“. Prachový nános sa mení na extra klzkú plochu, pod ktorou je trošku tvrdšia, no stále premočená zem, do ktorej sa viete v prípade nepozornosti alebo chyby ľahko zahrabať.

To všetko ešte znásobuje miestami neprehľadná cesta a rôzne prejazdy, vrátane nenásilného kríženia náprav. Všetky tieto, ale aj mnohé iné disciplíny som s Daciou absolvoval, či už chtiac alebo nechtiac v rámci presunov na vzdialené pozemky a obhliadky do chotára. Duster sa k tomu postavil ako chlap a všetky nástrahy zvládol bez väčších problémom. 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

Vcelku dobre viem, čo toto auto zvládne, takže som sa toho nebál. Duster je na pomery dnešných SUV celkom ľahký, má dostatočný výkon (keď sa treba vyhrabať), dobrú svetlú výšku i nájazdové uhly a hlúpy pohon všetkých kolies, čo hrá v jeho prospech. Ak hovorím hlúpy, tak to v tomto prípade nie je urážkou, ale benefitom. Toto auto proste zbytočne dlho nerozmýšľa, ale ide. Je ako taká Gizka Oňová v praxi, „idem, riešim“ :). 

Elektronika tu, pochopiteľne, svoje zastúpenie má, no je jej pomenej a príliš sa nezamýšľa nad hlúposťami. V praxi ide o značnú výhodu, ktorú ocenia najmä ľudia, ktorí pracujú v teréne alebo sa v ňom často pohybujú. Ak neviete nájsť auto s dobrým kompromisom na bežné i pracovné účely, tak toto je určite rozumná cesta.

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

Okrem toho musím spomenúť aj veľmi prívetivú svetlú výšku, ktorá naznačuje, že toho terénu sa skutočne netreba báť. Čistotní jedinci by však určite ocenili kvalitnejšie, resp. aspoň čiastočné prekrytie prahov – počas nastupovania ich budete čistiť nohavicami. Blato sa však k tomuto auto šialene hodí, takže mne to príliš neprekáža. Ešte raz musím vyzdvihnúť aj krásne TOPO detaily, s ktorými sa budete v prírode cítiť ešte viacej ako doma. 

„Obrovským benefitom je aj možnosť si priplatiť za plnohodnotné rezervné koleso, ktoré je uložené v dne batožinového priestoru. Za cenu 150 eur získate pocit pohody a bezstarostnosti v prípade defektu alebo iného poškodenia kolesa. Dnes to už nie je v móde, no plnohodnotná rezerva je ako „soľ nad zlato“ a predovšetkým vtedy, ak sa často pohybujete v teréne. V rámci tejto výbavy sú na aute štandardne obuté 17“ disky Tergan s celoročnými a trvalo zablatenými pneumatikami GoodYear.“

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

Ešte sa vrátim k dlhým diaľničným prejazdom a tým pádom aj k posedu a interiéru ako takému. Až počas tohto testu som nadobudol jasnú a dovolím si tvrdiť, že až 100% skúsenosť s tým, aké je toto auto z pohľadu posedu v rámci diaľkových ciest. V rámci bežného testu, počas ktorého najazdíte napr. 900 km v rôznych podmienkach za niekoľko dní vám vaše telo na túto otázku neodpovie úplne presne. Ak si však sadnete za volant a vystúpite o 13 hodín, s malými pauzami, tak verte, že tu odpoveď nájdete.

Ja som ju hľadal, takúto cestu absolvoval a prišiel som k záveru, že Duster je v rámci posedu bezproblémový, no nie na takto dlhých cestách. Z pohľadu bežného užívateľa a tým pádom aj bežných prejazdov až po občasné zdolávanie dovolenkových destinácií a pod. je to úplne v poriadku a k pohodliu za volantom, resp. posedu nemám väčšie námietky. Ak však pravidelne trávite za volantom dlhé hodiny, tak je pravdepodobné, že sa to odrazí na vašom chrbte, ktorý môže trpieť. 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

Je mi jasné, že iba mizivé percento majiteľov s týmto autom absolvuje také extrémy ako ja počas tohto testu, no som rád, že som tým prešiel a môžem sa o to s vami podeliť. Bežné denné cestovanie je úplne v poriadku – pohodlie, ľahkosť, žiadne bolesti chrbta :). Avšak, časté a skutočne dlhé cesty už pohľad na posed menia, s čím treba počítať.

Musím však dodať, že značnú rolu v tom zohráva aj moja výška (200 cm), čiže nižší jedinec to bude vnímať odlišne. Ku sedadlám ešte jedna pripomienka, ako som spomínal v teste Dacie Jogger EXTREME (RECENZIU nájdete – TU), tak aj tu sú špecifické sedadlá so syntetickým stredom, ktorý síce vyzerá dobre, aj sa ľahko čistí, no počas teplejších dní sa na ňom dosť potí zadok :). Ak by vám však bola zima, tak v tejto výbave nájdete aj vyhrievané predné sedadlá (za príplatok 200 eur). 

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

Interiér ako taký je klasikou a v zásade mi okrem väčších odkladacích priestorov nič nechýbalo. Je tu lakťová opierka s malým boxom na drobnosti, držiaky na poháre a zopár plôšok na odloženie drobností. Cením však, že do dverí, resp. úložného priestoru vo dverách sa po menšom nátlaku zmestí aj 2-litrová fľaša. Pasažieri v druhom rade sa nebudú sťažovať na nedostatok miesta iba vtedy, ak ich výška nepresiahne 180 cm.

V takomto prípade nájdete miesto pre nohy/chodidlá i hlavu. Vyšší jedinci sa tu musia trošku poskladať, čo nie je úplne príjemné, no dá sa to. Deti sa usalašia, pochopiteľne, s prehľadom a v plnom pohodlí, pričom tu nájdete aj ISO-Fix kotviace body. Operadlá sú delené v pomere 60:40 a po sklopení nevytvoria rovinu, čo je škoda, možno by sa tu dobre spalo aj bez externých úprav. Batožinový priestor ponúka objem 467 litrov, čo nie je veľa, no pre bežnú rodinu to stačí. Sklopením operadiel v druhom rade získate viac ako 2-násobok. 

  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME

Ak by ste mali priestoru málo, čo sa mne občas dialo, tak môžete využiť unikátny systém na streche s pozdĺžnymi nosičmi, resp. lyžinami, ktoré sa dajú za pár minút premeniť na komplexný nosný systém s priečnikmi. Pozdĺžny nosič je hybridný, čo znamená, že stredná časť sa dá z oboch strán demontovať a prehodiť priečne. Výhodou je, že ide o kovové nosníky, takže znesú aj väčšiu záťaž. Na tomto systéme som mal uchytený aj strešný stan, a to bez akýchkoľvek problémov – veľmi užitočná vychytávka! Ak doplníte výbavu o ťažné zariadenie, tak vám už skutočne nič nebude chýbať a ste komplexne pripravení na rôzne situácie. 

„Ako celok je Dacia Duster v aktuálnej generácii a s týmto motorom veľmi podarené a praktické auto, ktoré by som s prehľadom uprednostnil pred rôznymi čínskymi konkurentmi. A to aj z pohľadu dostupnosti servisu a náhradných dielov“

Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

V interiéri ma vždy poteší aj jednoduché a prehľadné ovládanie všetkých prvkov, či už je to klimatizácia alebo rôzne iné nastavenia vozidla a asistenčné systémy, ako napr. systém podpory zjazdu z kopca, ktorý mimochodom funguje veľmi dobre. V tejto výbave nechýba ani 8-palcový centrálny dotykový displej, ktorý zoskupuje všetky pokročilejšie nastavenia vozidla i multimédiá, vrátane bezdrôtového pripojenia Apple Carplay a Android Auto. Samozrejmosťou je aj natívna navigácia, užitočné off-road informácie (náklony vozidla, nadmorská výška a kompas), štyri USB-A porty na nabíjanie (dva vpredu, dva vzadu) Bluetooth a 6 reproduktorov, ktoré hrajú celkom slušne. 

V rámci asistenčných systémov musím spomenúť sledovanie mŕtvych uhlov, ktoré síce občas pracuje vo svojom svete (najmä v rýchlej diaľničnej premávke), no inak som za neho rád. Rovnako tak tu je systém aktívneho brzdenia v prípade núdze, asistent rozjazdu do kopca, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a na danú triedu aj veľmi dobrý parkovací asistent, resp. kamerový systém Multiview so 4 kamerami (dve bočné + predná a zadná) s možnosťou prepínania.

  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME

Skvelý doplnok nielen pri náročnejšom parkovaní, ale hlavne v teréne – pokiaľ nemáte kamery zahádzané blatom :). Pekne si viete prepínať pohľady a kontrolovať polohu predných kolies. Toto nemajú ani niektoré značne drahšie autá. Jasné, nechýba ani tradičné bez-kľúčové otváranie/zatváranie vozidla v rámci systému hands-free. Stačí sa vzdialiť, auto sa zamkne, po priblížení sa odomkne. Jednoduché, fungujúce, no občas trošku premotivované. 

Na záver môjho intenzívneho testu, počas ktorého som s Daciou Duster 1.3 TCE 4×4 EXTREME prešiel viac ako 3000 kilometrov v rôznych podmienkach konštatujem, že pocity z minulých testov sa iba potvrdili a dokonca znásobili s výsledným hodnotením, že ak chcete mať dobré, praktické a dokonca aj svižné auto, tak nemusí byť zbytočne predražené.

Dacia robí postupné kroky, no každý je znateľný a smerom vpred, čo veľmi oceňujem. Mám rád jednoduché a dobre fungujúce autá, čo tento model splňuje – obzvlášť s testovanou motorizáciou. Samozrejme, má aj rôzne spomenuté nedostatky, no tie nezatienia značnejšie výhody. Ak ste na tom podobne a hľadáte dobré nové auto s cenou okolo 23 000 eur, tak určite zvážte tento model a testovaciu jazdu. Veď viete, že raz zažiť je viac ako vidieť, počuť a čítať. 

Cena testovaného modelu (vrátane príplatkov): 24 190 eur

Automobil do testu zapožičala spoločnosťDacia Slovensko

FOTOGALÉRIA: Dacia Duster 1.3 TCe 4×4 EXTREME

  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME
  • Dacia Duster 1.3 TCe 4x4 EXTREME

Prečítajte si aj: 

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.