Športovo ladené SUV kupé s inteligentným pohonom 4×4, ktoré ponúka v rámci značky top technológie alebo dobre známa a zaručene poctivá klasika po (ďalšom) facelifte?
Ťažká otázka? Myslím, že vôbec nie, lebo obe autá sú výborné, pričom každé zaujme niečím iným, resp. iný okruh záujemcov. Oba modely majú veľmi podobnú prednú masku (Dynamic Shield), ktorá definuje aktuálny dizajnový jazyk značky, no zvyšok je úplne odlišný. ASX, ako aj Eclipse Cross sme testovali v rôznych podmienkach, od mesta, cez diaľnice, až po ľahký terén a toto sú naše poznatky, poďme na to!
Mitsubishi ASX 2.0 Intense (CVT / 4WD) – Poctivá klasika
ASX patrí medzi najpredávanejšie modely tejto značky, čo je jasným dôkazom toho, že ide o veľmi solídne spracované a odolné auto s malou poruchovosťou. Aktuálny model je z pohľadu dizajnu prepracovanejší, ale základ ako taký je pôvodný, teda dobre známy. Ak sa nemýlime, tak ide o 4 facelift tohto modelu – keď niečo funguje a je o to záujem, tak načo špekulovať.
ASX je v najlepšej forme, čomu nasvedčuje aj dominantný postoj, ktorého základom je nová a mohutná dynamická maska s úzkymi LED svetlami (už v základe bez príplatku!) a smerovými svetlami + LED hmlovkami v samostatnom module. Veľmi pekné vyhotovenie, ktoré dopĺňajú protiľahlé chrómové „účka“. Ostrejšie hrany mu proste seknú!
Profil je známy, no stále zaujme prvkami, ktoré efektne spájajú nový predok s inovovaným zadkom – ten spoznáte podľa kombinovaných LED svetlometov so zaujímavou grafikou. Dielo sa podarilo, japonskí dizajnéri vstupný model omladili a opticky podstatne rozšírili, čo nám veľmi imponuje. Ešte dodajme, že celok dopĺňa krásna metalíza Red Diamont a 18“ zliatinové disky.
Interiér extra premenou neprešiel. Všetko je na svojom mieste, posed za volantom je veľmi slušný, pohodlný a ovládacie prvky, zväčša fyzické, máte na dosah ruky. Látkové sedadlá ponúkajú príjemné bočné vedenie a dlhé cesty si váš zadok neodskáče, ale v pokoji odsedí.
Priestor na predných sedadlách je aj pre 2-metrových chlapov dostatočný. Samozrejmosťou je kožený multifunkčný volant, ako aj pár miest s mäkčeným povrchom, no mohlo ich byť aj viac. Vo všeobecnosti, až na pár spomenutých detailov, sa nám skladba interiéru páči, je prakticky vyhotovený.
Novinkou je 8“ dotykový displej v strede palubnej dosky so systémom SD2, v rámci ktorého riešite nielen konektivitu (Bluetooth + 2 x USB-A s podporou prehrávania videí), ale aj nastavenia vozidla, komfortných prvkov a asistenčných systémov (proaktívne sledovanie okolia vozidla, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie situácie za vozidlom počas cúvania, stráženie jazdných pruhov a pod.). Natívnu navigáciu nehľadajte, ale Apple CarPlay a Android Auto si môžete užívať plnými dúškami, čo považujeme za správnu cestu, lebo tieto aplikácie ponúkajú viac možností.
Prístrojový panel je analógový a v jeho strede sa nachádza združený prístrojový panel, ktorý zobrazuje základné informácie o aktuálnom stave vozidla, pohonu a pod. Tlačidlo ovládania palubného počítača je stále skryté za volantom – nelogické! Na volante je miesta dosť! (V L200 je to už správne, recenziu nájdete –TU)
„V oboch prípadoch ceníme síce trošku odlišné, ale prehľadné a jednouché ovládanie klimatizácie, ako aj vyhrievania sedadiel, ktoré sa po zhasnutí motora nevypne. V zime tak máte po každom naštartovaní automaticky zapnuté aj vyhrievanie, čo je praktické.“
Dôležité je spomenúť, že výhľad z kabíny je výborný, pričom sme si obľúbili aj veľké spätné zrkadlá, vďaka ktorým sa výborne parkuje, cúva. Z prednej časti preskočme do zadnej, kde je miesto pre tri osoby menšieho vzrastu alebo deti, prípadne pre dvoch rozmernejších pasažierov. Priestor na hlavu je priemerný a rovnako to platí aj pre kolená – toto však ťažko zovšeobecňovať, lebo každý má inú postavu. Sedadlá, resp. ucelená lavica je fajn, akurát stred je citeľne vyvýšený, čo nie je úplne komfortné.
Samozrejmosťou sú aj ISOfix kotviace body a stredová opierka, no centrálny výduch ventilácie pre zadných pasažierov chýba. Operadlá sú delené v pomere 60:40, čím sa dostávame do kufra s max. objemom 488 L, resp. 1219 L so sklopenými operadlami. Rovinu nevytvoríte, ale veľké predmety naložíte s prehľadom. Kufor síce nie je megalomanský, no pre bežnú 4 člennú rodinu plne dostačujúci, pričom sa dokážete zbaliť aj na dlhšie dovolenky.
Jeden motor, dve prevodovky
V preklade to znamená, že ASX je dostupný iba s jedným motorom, no vybrať si môžete aspoň to, či chcete manuál alebo automat (manuál iba s pohonom predných kolies). Pod kapotou je uložený atmosférický benzínový 4-valec MIVEC s výkonom 150 koní a max. krútiacim momentom 195 Nm. Motor bol v našom prípade kombinovaný s automatickou CVT prevodovkou (INVECS-III), ktorá simuluje 6 rýchlostných stupňov, pričom pracuje veľmi pekne, reakcie na akcelerátor sú promptné a vysávačový efekt je dostatočne eliminovaný. Ak chcete, radiť môžete aj manuálne – pádlami pod volantom.
Zaujímavosťou a výhodou zároveň je, že tento motor spĺňa všetky emisné normy aj bez „obľúbeného“ filtra pevných častíc. Motor má primeranú dynamiku a pružnosť, no zázraky nečakajte, lebo si musí poradiť s hmotnosťou 1545 kg a pohonom všetkých kolies – ideál na bežné jazdenie pre pokojného vodiča, ktorý sa nezvykne ponáhľať :). Z pohľadu životnosti ide o skvelú voľbu, no treba počítať s vyššou priemernou spotrebou na úrovni 9l/100km (10+ litrov v meste), ako aj s vyššou hlučnosťou, najmä vo vyšších otáčkach.
Nami testovaný model disponoval pohonom všetkých kolies Multi Select 4WD, ktorý je vstupnou bránou do sveta Mitsubishi 4-koliek. Základ, ale vôbec nie zlý, práve naopak! Najprv však dodajme, že v rámci pohonu si môžete zvoliť režim 2WD, 4WD AUTO a 4WD LOCK.
Namiesto medzinápravového diferenciálu je použitá elektronicky riadená spojka, ktorá je spínaná podľa nastaveného režimu a aktuálnych jazdných podmienok. Podvozok a riadenie má slušné nastavenie, dostatočne filtruje väčšinu nerovností a jazda je tým pádom príjemná. Nevýhodou je iba slabšie odhlučnenie kabíny, čo je niekedy rušivé.
Pohon Multi Select 4WD nás v určitých situáciách presvedčil viac ako S-AWC. ASX sme zobrali aj do terénu, konkrétne do pieskov na Záhorí, kde sa mu darilo veľmi dobre. Jasné, nešli sme na limit s ohľadom na bezpečnosť a absenciu vyslobodzovacej techniky :), ale pocit v nás zostal veľmi dobrý, vyhrabali sme odvšadiaľ. S-AWC je síce prepracovanejší pohon s dôrazom na bezpečnosť a neustálu kontrolu trakcie, no má trošku problém pri prekrížení náprav.
Základ si nás získal tým, že až tak urputne nepremýšľa a v určitých situáciách je viac hybný. K tomu pripočítajte svetlú výšku 190 mm, obujte na ASX lepšie gumy, možno aj AT a máte solídnu 4-kolku. Samozrejme, jeho primárne teritórium je mesto a okolie, no výjazdy do terénu nie sú tabu.
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 TURBO MIVEC S-AWC Instyle
Vyčerpávajúci názov, nie? Ale k veci, teraz sa pozrieme na hierarchicky vyššie postavený a vybavenejší model s kontroverzným dizajnom, ktorý stojí presne medzi ASX a Outlanderom. Po oficiálnom uvedení na trh, v roku 2018, bol Eclipse Cross veľkou témou nielen v novinárskej obci, ale medzi všetkými motoristami so záujmom o novinky.
Eclipse v minulosti definoval športové auto, no doba sa mení a ľudia šalejú po SUV, na čo reagujú aj automobilky. V Mitsubishi to vyriešili jednoducho, dali pôvodnému označeniu prívlastok Cross a zrazu bolo na svete športovo strihnuté SUV kupé, ktoré je charakteristické tým, že ako prvé prišlo s novou dynamickou maskou (Dynamic Shield), úzkymi LED svetlometmi a samostatným modulom pre hmlové a smerové svetlá.
Najviac emócií spôsobuje pohľad na zadnú časť, ale celé to začína profilom – strecha sa pekne zvažuje smerom dole, spodná línia okien stúpa hore a vrcholom je zadok, resp. kufor s deleným sklom a špecifickým svetelným podpisom. Ak si priplatíte za balík šport, tak vás (možno) poteší červená linka v spodnej časti karosérie, optické rozšírenie + karbónové doplnky a pod.
Vzhľad viac rozoberať netreba, lebo od prvej verzie sa toho veľa nezmenilo – aktuálny model je skôr o niekoľkých technologických vylepšeniach. Recenziu modelu 2018 nájdete – TU. Aktuálny model dostal okrem špecifických vylepšení aj novú farbu – Lightning Blue. Nám sa páči a vy sa vyjadrite v komentároch :).
Po nahliadnutí do kabíny rýchlo zistíte, že toto je jeden z najvybavenejších a najprepracovanejších modelov značky. Pohodlné kožené sedadlá v elektrike, prepracovanejšie detaily, množstvo mäkčených plôch, karbónové doplnky (imitácia) a výborný posed. Na prvý pohľad i dotyk ide o jednoznačne luxusnejšie prevedenie ako v prípade modelu ASX. Orientácia palubovky a dostupnosť ovládacích prvkov je v oboch prípadoch výborná, no Eclipse Cross má ovládanie 2-zónovej klimatizácie a iných prvkov v stredovej konzole modernejšie prevedené.
Stred je mohutnejší, čo nám viac imponuje, pričom tu okrem modernizovaného voliča automatickej prevodovky nájdete aj touchpad na rýchle ovládanie multimediálno-informačného systému, ktorý dostal nový 8“ dotykový LCD displej. Systém ako taký nepatrí medzi najlepšie, ale po čase sa s ním zosúladíte a ovládanie bude plne automatizované.
Prístrojový panel je analógový a v jeho strede je osadený palubný počítač s rovnako nelogicky umiestnenými ovládačmi za volantom. Na malom displeji vidíte najpotrebnejšie informácie o vozidle, jazde a pohone, no k dispozícii je aj head-up displej s premietaním na výsuvné sklo. Ovládanie výšky zobrazenia a jasu head-up displeja je prakticky umiestnené v spodnej časti palubnej dosky (vľavo).
Dodajme, že prevažná väčšina asistenčných systémov sa nastavuje v rámci centrálneho displeja (priaktívne sledovanie diania pred vozidlom s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, parkovací asistent + kamery s 360° pohľadom okolo auta, sledovanie situácie za vozidlom počas cúvania, stráženie jazdných pruhov a pod.), rovnako ako multimédiá.
V tomto prípade je dostupný aj adaptívny tempomat, ktorý sa ovláda na multifunkčnom koženom volante. Funguje dobre, no občas je až príliš premotivovaný, na čo si treba dať pozor a zvyknúť si na to. (btw, jazda na tempomate v spoločnosti niektorých vodičov na našich cestách je skôr hra o nervy ako pohoda).
Tento model má aj elektronickú ručnú brzdu + funkciu autohold a večerné jazdy budú príjemnejšie vďaka ambientnému podsvieteniu (najmä v zime vás prosíme, nestojte v zápchach na brzde! Väčšina nových áut má autohold, tak ho používajte zmysluplne).
Správne, ani tu nenájdete natívnu navigáciu, no podpora Apple CarPlay a Android Auto je samozrejmosťou, čo je dôležitý fakt. Nechýba ani prémiovejší audio systém so subwooferom v kufri, Bluetooth konektivita a dva USB-A porty. Aj v tomto prípade sme ocenili príjemný posed za volantom + výhľad z kabíny. Ako v ASX, ani tu som ako 2-metrový chlap nepociťoval absenciu priestoru, no vzadu je to o niečom inom. Posed v druhom rade je komfortnejší ako v prípade ASX, ale moja výška nie je kompatibilná so zvažujúcou sa strechou.
Nižšie osoby nebudú pociťovať tento problém, pričom je viac miesta aj pre kolená. Tri deti alebo 2 autosedačky (ISOfix je prítomný) sem napcháte v pohode a dvaja dospelí sa budú cítiť tiež dobre. Pre troch dospelých to na dlhé cestovanie nie je. Sedenie v druhom rade je teda citeľne lepšie ako v ASX, no ani tu nenájdete centrálny výduch ventilácie. A sme v… kufri :), takmer. Zadné operadlá sú delené v pomere 60:40, pričom sú polohovateľné, čo je výhoda, ktorú ocenia nie len deti. Kufor má základný objem 531 L, resp. 1159 po sklopení operadiel.
Príbeh nekončí, aj v tomto prípade je dostupný iba jeden motor a dve prevodovky
Ak ste očakávali širšiu paletu motorizácií, tak vás sklameme a na naftu zabudnite úplne. Eclipse Cross je stále v ponuke iba s jedným motorom, pričom máte na výber automatickú alebo manuálnu prevodovku (iba s pohonom prednej nápravy). Testovaný model bol v takmer plnej výbave, takže pod kapotou sa nachádzal modernejší 1.5-litrový preplňovaný benzínový 4-valec s výkonom 163 koní a max. krútiacim momentom 250 Nm.
Rozdiel je citeľný, tento motor ponúka podstatne lepšiu dynamiku a pružnosť za každých podmienok a automatická CVT prevodovka s premenlivým prevodom imituje 8 rýchlostných stupňov. Jej správanie je prekvapivo dobré, nerušivé a reakcie na akcelerátor sú promptné. Ak tento model, tak s touto kombináciou a to nie sme zástancami CVT prevodoviek! Oproti atmosférickému 2-litru v ASX sa s 1.5-litorvým turbo motorom jednoduchšie predbieha a vo výsledku je aj spotreba nižšia. V našom teste bol priemer na úrovni 7,8l/100km. V meste to môže byť aj o liter viac – záleží od štýlu jazdy.
„Eclipse Cross poháňa preplňovaný benzínový motor 1.5 MIVEC s unikátnou kombináciou priameho a nepriameho vstrekovania paliva. Unikátnosť použitej technológie spočíva v tom, že spája výhody priameho vstreku ako je vyššia pružnosť a vyšší výkon motora, s výhodami nepriameho vstreku, ktorý zabraňuje karbonizácii jednotlivých komponentov motora typickej pre motory s priamym vstrekom.“ Mitsubishi.
4-kolka musí byť! V tomto prípade sa o prerozdelenie výkonu na kolesá stará pokročilejší systém S-AWC (Super-All Wheel Control). Tento systém na základe spätnej väzby od senzorov rýchlosti stáčania a pod. prenáša krútiaci moment na jednotlivé kolesá tak, aby vozidlo čo najpresnejšie nasledovalo vaše zámery pri otáčaní volantom. Áno, treba uznať, že tento systém je komplexnejší, no občas príliš veľa prehodnocuje, a tým stráca body v rámci prekríženia náprav. Eclipse Cross sa tiež nevyhol ľahkému terénu, ktorý zvládol bez väčších problémov. Jazdám (nielen) v teréne pomáhajú tri režimy pohonu, ktoré si môžete jednoducho navoliť tlačidlom v stredovej konzole – Auto, Snow a Gravel.
Cestovanie po bežných mestských a okresných cestách je príjemné, podvozok má výborné nastavenie, pekne filtruje nerovnosti, pričom sa zachoval dobrý pocit kontaktu s vozovkou. Aj keď je to trošku viac filtrované elektronikou, ako v prípade ASX. Jeden neduh majú oba modely – zvýšená hlučnosť od podvozka. Nie veľmi, ale dalo by sa to spraviť aj lepšie.
Inak nemáme výhrady, Eclipse Cross je skvelo jazdiace mestské SUV, ktoré môžete bez obáv vziať aj do ľahšieho terénu, do snehu, na chatu a pod. Prepracovaná 4-kolka vám bude vždy nápomocná. (PS: nový model s prepracovaným dizajnom a plug-in-hybridným pohonom príde už čoskoro!)
Rozstrel
Nebude to ľahké, drahá… Ale bude, lebo my v tom máme jasno – ani jeden z testovaných modelov nie je zlý, oba majú čo ponúknuť, pričom ponúkajú japonskú kvalitu a trvácnosť, čo je dôležitý aspekt. Z pohľadu dizajnu sa subjektívne prikláňame k ASX, facelift nás baví, je podarený a pôsobí tak uhladenejšie. Eclispe Cross je extrovert, ktorý sa chce ukazovať svetu a nepochybne sa mu to darí. Z pohľadu priestoru pre posádku ako aj batožinu má navrch Eclipse, no ani ASX nie je žiadny Smart EQ. Po technologickej stránke asi rozstrel netreba, tam vedie Eclipse Cross a rovnako má prepracovanejší aj pohon všetkých kolies, ALE!
Ak nie ste extra nároční, tak ušetríte, pričom aj ASX ponúka výbornú a praktickú výbavu a základná 4-kolka má tiež svoje výhody. A čo motor? ASX má poctivý 2-liter, ktorý toho určite veľa prežije a nebude pýtať veľa pozornosti, no neponúka takú dynamiku ako oturbená 1.5 v Eclipse Cross, pričom má aj vyššiu spotrebu. Každý má svoje výhody aj nevýhody, pričom záleží iba na vašich preferenciách. CVT prevodovky sú v oboch prípadoch veľmi dobré, dovolíme si tvrdiť, že lepšie ako ponúka časť konkurencie. Nevýhodou je veľmi obmedzená paleta motorizácií a oproti konkurencii neatraktívny multimediálny systém. Na záver dodajme, že oba modely získali v hodnotení EURO NCAP 5 hviezdičiek!
Automobily do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Motors Slovakia
Cena: Mitsubishi Eclipse Cross: od 19 990 eur / Mitsubishi ASX od: 17 690 eur
Prečítajte si aj:
Mitsubishi L200 Instyle: Odolnosť a flexibilita v modernom šate (civilný život s pick-upom)