Slovenská inovatívna technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) predstavila prvý ťahač na vodíkový pohon, s úspešnými homologizačnými skúškami podľa predpisov EÚ.

Prvý slovenský vodíkový ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou výrobcu Ford Trucks. Je to ťahač na vodíkový pohon, ktorý spĺňa najprísnejšie európske štandardy. Využíva prelomové technológie, ktoré doteraz neboli integrované vo vozidlách dostupných na trhu. Všetky parametre boli dôkladne otestované a zdokladované.

Tu sú základné body tohto ťahača

  • V porovnaní s elektrickými nákladnými automobilmi poskytuje tento ťahač výrazne dlhší dojazd na jedno naplnenie.
  • Plnenie je jednoduchý a časovo nenáročný proces.
  • Z hľadiska vodiča nevyžaduje takmer žiadne zmeny používateľských návykov.
  • Ide o najbližší variant súčasných ťahačov na fosílne palivá, ktorý prináša skutočnú adaptáciu zelenej dopravy.
  • Predpokladaný dojazd je od 600 do 750 km, čo je hodnota neporovnateľná s inými alternatívnymi pohonmi.
  • Dojazd na trakčné batérie od výrobcu Dura Power je až 120 km.
  • Integrovaný palivový článok REFIRE s kapacitou 120 kW/h. K dispozícii je aj vo verziách 180 a 200 kW/h.
  • Prvý ťahač v Európe, kde je integrovaný motor Dana Sumo do ťažkého vozidla spolu so špeciálnou 4-stupňovou prevodovkou od firmy EATON vyvinuté pre elektrický pohon v ťažkej nákladnej doprave.
  • Homologovaná maximálna technická prípustná hmotnosť je 45 ton.
  • Poloha piateho kolesa je kompatibilná so všetkými prívesmi, ktoré spĺňajú normy ISO pre non-mega prívesy.
Vodíkový ťahač
Vodíkový ťahač

Nový moderný a bezemisný ťahač s označením M&I RH120R poháňa elektromotor DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P, ktorý ponúka výkon 540kW (734 koní) s krútiacim momentom až 2500Nm. Zároveň do vozidla bola integrovaná štvorstupňová prevodovka od firmy Eaton. Palivový článok Refire Prisma XII+ s výkonom 117 kW dobíja vysoko-výkonnostné trakčné batérie od firmy Durapower s kapacitou 122 kWh, ktoré je možné aj nabíjať cez CCS2 konektor.

Predstavenie vodíkového ťahača v Orechovej Potôni
Predstavenie vodíkového ťahača v Orechovej Potôni

Na palube tohto ťahača sú štyri 12 kg vodíkové nádrže od výrobcu Nproxx, ktoré umožnia dojazd od 600 do 750 kilometrov na jedno doplnenie paliva.

V rámci prezentácie vozidla bolo podpísané Memorandum of Understaning s firmami Metrans a Wabere´s, ako prvými záujemcami predstaveného vozidla. Obidve firmy plánujú testovať vozidlá v každodennej reálnej prevádzke a uvažujú o možnosti adaptácie bezemisného vozidla do svojej flotily v budúcnosti.

Zdroj: TOUCHIT.sk
Pohonný mechanizmus

MIP už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s rekordne nízkou spotrebou vodíka.

Zdroj: TOUCHIT.sk

Zdroje: vlastné, Mobility & Innovation Production

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.