Obdobie pred vianočnými sviatkami a koncom roka je pre väčšinu malých a stredných firiem najrušnejším obdobím roka. A to isté platí aj pre kyberzločincov.
Úmerne tomu, ako prudko narastá počet online transakcií, zvyšujú svoje aktivity aj kyberzločinci, ktorí sa pokúšajú využiť prípadnú zraniteľnosť, a to predovšetkým v systémoch malých a stredných podnikov. Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Mastercard pritom kybernetickému útoku v minulom roku čelilo 95 % slovenských a českých firiem.
„Najčastejším dôvodom úspešného útoku býva ľudské zlyhanie alebo nepozornosť. Skúsenosti ukazujú, že zmierniť účinok kybernetických útokov môže dobre pripravený krízový plán,“ upozorňuje Barbora Tyllová, produktová riaditeľka v spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
Škody spôsobené kyberútokom celosvetovo najčastejšie pohybujú v rozmedzí 110 000 až 1,14 milióna eur na prípad. Medzi dvomi stovkami slovenských a českých firiem len 29 % malých a stredných spoločností zamestnáva pracovníka, ktorého jedinou úlohou je kybernetická bezpečnosť. Pätina firiem nemá vypracovaný žiadny formálny plán alebo pokyny pre prípad kybernetického incidentu.
S tým, ako sa drobné podniky po celom svete digitalizujú, rastie aj množstvo rizík, ktoré ich ohrozujú. Mastercard ponúka šesť stratégií, ktoré malým a stredným podnikom pomôžu zostať v bezpečí v predvianočnom čase a aj po nich v novom roku:
1. Udržujte svoje zariadenia aktualizované
Podniky môžu posilniť svoju digitálnu imunitu voči hrozbám, ako sú vírusy alebo spyware, dôslednou aktualizáciou systémov na svojich zariadeniach. Softvérové aktualizácie bežne obsahujú bezpečnostné záplaty, ktoré poskytujú ochranu proti novým hrozbám. Preto je potrebné nastaviť zariadenia tak, aby sa aktualizovali priebežne a automaticky.
2. Používajte silné heslá
Namiesto jednoduchých hesiel sa odporúča používať frázy, ktoré si dokážete pamätať len vy. Na zabezpečenie svojich účtov proti hackerom používajte viacfaktorové overovanie totožnosti s využitím prístupových kódov, biometrického overenia a ďalších možností.
3. Zabráňte phishingovým a malwarovým útokom
Pred napadnutím pomáhajú chrániť aj antivírusové programy a blokátory reklám. Použitie VPN potom pridáva ďalšiu vrstvu ochrany šifrovaním dát, čo sťažuje preniknutie do systémov firmy.
4. Pravidelne zálohujte svoje dáta
Aktuálne zálohy sú pri obnove po napadnutí absolútnou nevyhnutnosťou. Zálohovanie je však dobrou praxou za akýchkoľvek okolností. Zálohy ukladajte najlepšie v inej lokalite alebo aspoň na zariadenie, ktoré nie je nepretržite pripojené k zálohovanému počítaču.
5. Chráňte svoj e-mail a svoje dobré meno
Svoje e-mailové adresy a internetové domény chráňte pred podvodníkmi použitím protokolu DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Tento overovací protokol prispieva k ochrane domén pred útokmi, ako sú napríklad falošné e-maily.
6. Posudzujte riziká svojich partnerov
K ochrane svojich dát a systémov prispejete aj tým, že budete poznať úroveň zabezpečenia svojich dodávateľov a ďalších partnerov. Overujte si vystavenie kybernetickým hrozbám pri externých systémoch prepojených s vašimi a na zistenia adekvátne reagujte.
Zdroj: Mastercard
Prečítajte si tiež