Doručovacie služby počas Vianoc spracovávajú až trojnásobne viac zásielok oproti zvyšku roka. Prvým vrcholom boli objednávky počas novembrového sviatku Black Friday plného zliav a výpredajov, najviac darčekov však z e-shopov objednávame počas posledného víkendu pred Štedrým dňom. Ak chcete, aby vám darčeky prišli včas, objednávajte tovar, ktorý je na sklade a overte si doručovacie lehoty, ktoré uvádza váš e-shop.
„V Packete sme sa na Vianoce pripravovali počas celého roka. Už od októbra máme navýšené počty ľudí v skladoch aj nové posily v radoch kuriérov. Najväčšiu pozornosť sme venovali budovaniu vyše 800 nových a väčších Z-BOXov po celom Slovensku. Objednávanie na výdajné miesta a do boxov dnes preferuje až 70 % zákazníkov. Ľudia namiesto čakania na kuriéra radšej výber zásielky spoja napríklad s nákupom potravín v kamennom obchode,“ hovorí Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety.
Líder na trhu v príprave na Vianoce využíva obrovské množstvo dát z minulých rokov. Podľa Janča tak dokáže napríklad presne predpovedať, ktoré lokality budú najvyťaženejšie alebo v ktorý deň prejde rukami kuriérov najviac zásielok.
Kedy začínajú doručovacie služby pociťovať výraznejší nárast počtu zásielok? Kedy Slováci objednávajú najviac vianočných darčekov?
Packeta eviduje vyšší počet zásielok už v októbri. Najvyťaženejšie mesiace sú však jednoznačne november a december, keď doručovacia služba eviduje až 3-násobný počet zásielok oproti zvyšku roka.
Prvou špičkou bol pre doručovacie služby už týždeň pred sviatkom Black Friday, ktorý tento rok pripadol na 29. novembra.
Z dát Packety vyplýva, že ľudia každoročne najviac darčekov objednávajú počas posledného víkendu pred Vianocami, keď voľnú sobotu a nedeľu využijú na prechádzanie ponuky e-shopov. Tie potom doručovacím službám objednávky expedujú na začiatku týždňa. Vôbec najvyťaženejším dňom by tento rok mohol byť pondelok 16. decembra.
Dá sa povedať, aké počty zásielok prejdú rukami kuriérov počas Vianoc?
V sezóne je to až trojnásobne väčší počet zásielok oproti bežnému dňu v roku. Packeta vlani v najvyťaženejší deň stanovila nový rekord a za 24 hodín spracovala až 390-tisíc zásielok.
Dokedy treba objednať vianočné darčeky, aby ľudia mali istotu, že im prídu ešte do Štedrého dňa?
Packeta bežne doručuje 98 % zásielok v rámci SR do svojich výdajných miest a boxov už na druhý deň od ich prevzatia do prepravy. Dôležitý je tak údaj, kedy zvládne zásielku expedovať váš obľúbený e-shop.
Pred Vianocami by si mali skontrolovať, aké doručovacie lehoty uvádza vybraný internetový obchod na svojich webových stránkach a najmä, či je tovar, ktorí vkladajú do košíka, na sklade.
Preferujú dnes ľudia pri objednávaní vianočných darčekov doručovanie kuriérom na adresu, výdajné miesta v obchodoch alebo výber zo samoobslužných boxov?
Trend sa čoraz viac posúva k výberu zásielky z výdajných miest a boxov. Ľudia v predvianočnom zhone preferujú možnosť, keď si zásielku môžu vybrať napríklad po ceste z práce alebo nákupov v kamenných obchodoch a nemusia doma čakať na kuriéra.
Výdajné miesta a samoobslužné Z-BOXy podľa štatistík aktuálne preferuje približne 70 % zákazníkov Packety a toto číslo každoročne stúpa.
Priamo na adresu si ľudia nechávajú voziť hlavne nadrozmerné zásielky, prípadne potraviny, lieky a iný tovar podliehajúci teplotným zmenám.
Hrozí, že počas Vianoc budú samoobslužné boxy doručovacích spoločností preplnené? Môžu z toho dôvodu zásielky meškať?
Obľuba výdajných boxov neustále rastie, Packeta preto počas roka vybudovala až 800 nových, väčších Z-BOXov s väčším počtom schránok. Kým vlani mala k dispozícii 1 500 boxov s kapacitou zhruba 71-tisíc schránok, pre Vianoce 2024 bude mať líder trhu pripravených až 2 250 boxov s dvojnásobnou kapacitou schránok 142-tisíc schránok.
Pristupujú doručovacie služby pred Vianocami k skráteniu úložnej doby zásielok?
Packeta počas Vianoc dočasne skracuje úložnú dobu zásielok na výdajných miestach po celom Slovensku zo siedmich na 5 dní, počas ktorých je dané miesto otvorené. Od 22. 11. potom úložnú dobu na výdajných miestach skráti na 4 dni s možnosťou predĺženia o ďalšie 2 dni, počas ktorých je prevádzka otvorená. Od 20. decembra sa potom úložné lehoty vrátia znova do normálu, teda na 7 dní s možnosťou predĺženia až o ďalších 14 dní.
Pri Z-BOXoch sa nič nemení, na výber zásielky budú mať zákazníci naďalej 2 kalendárne dni s možnosťou predĺženia o 1 ďalší deň.
V prípade, že by zákazník nestíhal výber zásielky počas úložnej doby, môže využiť službu zdieľania zásielky alebo nadiktovanie PIN kódu od Z-BOXu niekomu z rodiny alebo známych, ktorí môžu objednávku prevziať namiesto nich.
Navyšujú doručovacie služby pred Vianocami počty kuriérov? Koľko zásielok musí jeden kuriér rozviezť počas dňa?
Počas predvianočnej sezóny je v skladoch výrazne viac ľudí, ktorí obvykle pracujú aj počas víkendov. Okrem nového triediaceho depa a posilnenia kapacity výdajných miest a boxov sa to však, samozrejme, týka aj počtu kuriérov.
Bežne každý kuriér za deň rozvezie viac než 100 zásielok na adresy zákazníkov. Počas sviatkov je to v niektorých prípadoch aj viac než 200. Zvyšuje sa aj počet zásielok rozvážaných do výdajných miest a Z-BOXov. Počas roka sem kuriér Packety rozvezie až 650 zásielok za deň, v novembri a decembri to býva až 1 200 zásielok.
Má Packeta nejaký rekord v podobe najaktívnejšieho a najusilovnejšieho kuriéra?
Bolo to približne 245 obslúžených adries za jeden deň.
Doručujú kuriéri zásielky aj cez víkendy?
Počas roka platí, že kuriéri zásielky doručujú len počas pracovných dní. V predvianočnej sezóne však Packeta bude v niektorých lokalitách v prípade potreby zásielky na domáce adresy doručovať aj v sobotu.
To isté platí aj pre vybrané výdajné miesta a Z-BOXy. Zo Z-BOXov je možné zásielky vyberať 24 hodín denne aj vrátane víkendov, dokonca aj na Štedrý deň.
Dokedy budú kuriéri doručovať vianočné darčeky?
V prípade Packety je posledným doručovacím dňom pondelok 23. decembra. Platí to pre doručovanie priamo na domáce adresy, ale aj rozvoz zásielok do Z-BOXov a výdajných miest.
V prípade partnerských výdajných miest odporúčame skontrolovať si ich otváracie hodiny. Je možné, že časť z nich už bude mať 23. decembra dovolenku. Aby na takýchto miestach zákazníkom nezostali nevydané zásielky, budeme ich presmerovávať na iné najbližšie výdajné miesta. Chceme urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme všetky zásielky doručili do Štedrého dňa.