Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tento rok plánujú Slováci minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 122 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, keďže v roku 2023 plánovali dospelí Slováci minúť  109 eur. Kým v roku 2021 chceli Slováci minúť  106 eur, v roku 2022 to bolo  94 eur. Vyplýva to z prieskumu1 agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre mBank.

Vianočné darčeky plánuje tento rok nakupovať až 94 % Slovákov, čo je takmer rovnaký počet ako v minulom roku (93 %). Približne 4 z 10 opýtaných (42 %) odhaduje, že na darčeky pre blízkych tento rok minie viac ako 200 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, pretože v roku 2023  túto sumu plánovalo 37 % respondentov.  Ďalšia takmer tretina (30 %) sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí 101 až 200 eur, pričom 15 % opýtaných uviedlo sumu 101 až 150 eur a 15 % počíta s čiastkou 151 až 200 eur.

Približne pätina Slovákov  (22 %) odhaduje, že na darčeky pre blízkych minie menej ako 100 eur, čiastku do 50 eur chce minúť 9 % a 51 až 100 eur 13 % opýtaných.

Počet ľudí, ktorí tento rok neplánujú vianočné darčeky kupovať vôbec je podľa prieskumu 6 %, k zmene v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi nedošlo.  

„Ekonomická situácia spôsobená aj nárastom cien je pre mnohých Slovákov náročná. Napriek tomu vnímam pozitívne, že až 91 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nepožičia, ale plánuje ich financovať iba z vlastných zdrojov, čo je podobný výsledok ako vlani. Pôžičky by mali slúžiť na financovanie skutočne potrebných vecí, nie impulzívnych nákupov, a to platí napríklad aj pri vianočných darčekoch,“ hovorí Roman Fink, generálny riaditeľ mBank Slovensko.

V prípade, ak plánujú väčšinu nákupu hradiť z vlastného vrecka, ale požičajú si iba malú časť, najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, známeho či priateľa (5 %). Na finančnú inštitúciu sa s týmto úmyslom obrátia 3 % opýtaných, čo je totožné číslo v porovnaní s minulým rokom.

Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že rastie počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo v roku 2022 ich bolo 36  %, v roku 2023 sa ich počet zvýšil až na 46 %, na tohtoročné Vianoce si peniaze na darčeky vopred odložilo 45 % respondentov. Pätina (20 %) Slovákov si pritom financie na tento účel odkladá počas celého roka. O niečo viac  (25 %) je tých, ktorí si na darčeky začínajú šetriť až pár mesiacov pred Vianocami. Naopak, viac ako polovica (55 %) Slovákov uvádza, že si na tohtoročné darčeky počas roka financie neodkladá.

 „Nominálny rast miezd a dôchodkov nedokáže pokrývať výrazný nárast celkových životných nákladov. Občania  musia čoraz viac financií vynakladať na zabezpečenie základných životných potrieb. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo je vysoký podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred.  Pri rastúcich životných nákladoch sa totiž zmenšuje priestor na nárazové výdavky a ich pokrytie bez toho, aby si ľudia na ne priebežne odkladali peniaze,“ uvádza Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.

Preferovaným miestom Slovákov na nákup vianočných darčekov sú predovšetkým internetové obchody (50 %), nezaostávajú ani kamenné predajne (38 %), i keď nákup v nich v porovnaní s rokom 2023 klesol o 4 %. Naopak,  zo 6 % na 9 % sa zvýšilo percento respondentov využívajúcich  na nákupy darčekov pre svojich blízkych mobilnú aplikáciu predajcu. Toto číslo neustále rastie, v roku 2022  využívali mobilnú aplikáciu predajcu len 4 % opýtaných. Z hľadiska veku uprednostňujú nákup cez internet predovšetkým mladší ľudia. Internetové obchody na kúpu vianočných darčekov používa  najviac veková kategória  30 – 39 rokov (61 %), čo oproti minulému roku predstavuje nárast o 6%. Vo vekovej kategórii 18 – 29 rokov bude darčeky nakupovať online 52 % Slovákov. Kamenné obchody navštevuje v 55 % staršia generácia vo veku  55 – 60 rokov, mobilnú aplikáciu predajcu najviac využíva  mladšia generácia vo veku 18-29 rokov  (13 %).  Na trhoviskách, jarmokoch či vianočných trhoch nakupujú 2 % opýtaných. Výsledky prieskumu tiež ukázali, že internetové obchody preferujú najmä Slováci s vyšším vzdelaním. Až 63 % opýtaných s ukončeným vysokoškolským vzdelaním a 55 % respondentov s ukončeným stredoškolským vzdelaním s maturitou, plánuje vianočné darčeky nakupovať online.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.