Podnikateľské prostredie prešlo v roku 2024 významnými zmenami.

Najviac bola zasiahnutá obchodná činnosť a práca s klientmi, pretože majitelia sa zameriavali na inovácie založené na technológiách s cieľom zvýšiť efektívnosť. V tomto článku sa pozrieme na technologické trendy, ktoré v tejto rýchlej a inovatívnej dobe posunuli podniky dopredu.

Posun umelej inteligencie od teórie k praxi

V roku 2024 sa vo svete masívne realizovali projekty s umelou inteligenciou, ktoré boli kedysi len kreatívnymi nápadmi. Takmer všetky priemyselné odvetvia profitujú z uplatňovania AI na zlepšenie svojej činnosti. V oblasti riadenia podnikov sa AI využíva na zlepšenie výrobných procesov, automatizáciu procesov náročných na úlohy, analýzu údajov a optimalizáciu vyhľadávačov. Medzi najobľúbenejšie adaptácie AI v jednotlivých odvetviach v roku 2024 patrili napr:

  • Využitie AI v oblasti služieb zákazníkom prostredníctvom chatbotov s umelou inteligenciou
  • Použitie nástrojov umelej inteligencie v komunikácii na optimalizáciu e-mailov a personalizovanú odpoveď
  • Využívanie umelej inteligencie pri tvorbe obsahu, najmä pri písanom obsahu, ako je kópia webovej stránky, ako aj pri tvorbe nápadov pre sociálne médiá
  • Využívanie systémov riadenia na báze umelej inteligencie pre obchodné operácie, ako sú účtovníctvo, operácie dodávateľského reťazca, nábor a vyhľadávanie talentov

Najpopulárnejšou inováciou v oblasti umelej inteligencie v roku 2024 bol ChatGPT, ktorý mal v auguste 2024 od svojho spustenia v roku 2022 oficiálne 200 miliónov aktívnych používateľov týždenne.

Ochranné opatrenia na zmiernenie rizík spojených s AI

Hoci popularita a využitie umelej inteligencie rastie, zvyšuje sa aj riziko jej neetického a nebezpečného používania. Práve tu prichádzajú na rad ochranné opatrenia, ktoré formujú vývoj a nasadenie systémov AI. Vzťahujú sa na súbory filtrov, pravidiel, osvedčených postupov a nástrojov, ktoré sa nachádzajú medzi generatívnymi vstupmi AI, modelom strojového učenia a výstupmi AI.

Cieľom ochranných opatrení je účinne znížiť možnosť chybných výstupov a zároveň zaručiť, aby AI spĺňala očakávania používateľa týkajúce sa hodnôt a správnosti. Zabezpečujú, aby proces návrhu a tvorby AI zostal v súlade s konečnými očakávaniami.

V uplynulom roku sa podniky zamerali aj na presadzovanie ochranných opatrení, aby sa zabezpečilo, že využívanie nástrojov umelej inteligencie zostane v súlade so zásadami, hodnotami a normami organizácie. Okrem toho sa výrazne presadzovalo zavádzanie silných nástrojov, procesov a politík riadenia pri testovaní, overovaní a monitorovaní obsahu generovaného umelou inteligenciou.

Vzostup sociálneho inžinierstva

Technologický pokrok je dvojsečná zbraň. Hoci nás tieto inovácie vedú k vyššej efektivite a účinnosti podnikania, zvyšuje sa aj riziko kybernetických útokov. Bezpečnosť na internete sa stala hazardom vďaka nástrojom a systémom umelej inteligencie, ktoré vytvárajú nové možnosti kybernetických útokov, najmä prostredníctvom sociálneho inžinierstva. Sociálne inžinierstvo je psychologická manipulácia ľudského správania na internete, ktorej výsledkom je, že niekto ohrozí svoju digitálnu bezpečnosť. K tomuto ohrozeniu môže dôjsť zdieľaním overovacích údajov, zverejnením citlivých údajov alebo udelením prístupu k osobným zariadeniam.

Taktiky sociálneho inžinierstva, ako je napríklad phishing, je čoraz náročnejšie odhaliť, pretože pomocou nástrojov umelej inteligencie, ako je ChatGPT, možno zabezpečiť, aby komunikácia vyzerala dostatočne sofistikovane a dôveryhodne zo strany odosielateľa. AI sa dá použiť aj na vytváranie deepfake videí a virtuálnych obrázkov imitujúcich niekoho skutočného s cieľom nalákať nič netušiace obete.

V súčasnosti, či už navštevujete webové stránky s online kasínami alebo sa prihlasujete do svojho účtu na sociálnych sieťach, predstavujú kybernetické útoky na internete obrovskú hrozbu. V minulom roku spoločnosť MGM zasiahla séria závažných narušení bezpečnosti, ktoré podľa odborníkov umožnili techniky sociálneho inžinierstva.

Zameranie sa na modely nulovej dôvery (zero-trust)

Pandémia Covid-19 vydláždila podnikom cestu k tomu, aby sa rozhodli pre online alebo hybridné pracovné prostredie. Táto zmena tradičných kancelárskych návykov viedla k spoliehaniu sa na cloudové systémy, ktoré zabezpečujú prepojenie všetkých osôb, údajov a informácií potrebných na uľahčenie výkonu práce. V súčasnosti väčšina zamestnancov využíva na vykonávanie svojej práce služby, zariadenia a aplikácie, ktoré nie sú v kompetencii podnikového IT. Preto v záujme zmiernenia potenciálnych narušení bezpečnosti a hrozieb spojených s cloudovými systémami podniky uprednostňujú pridávanie ďalších bezpečnostných vrstiev a prijímanie bezpečnostných modelov s nulovou mierou dôvery.

Bezpečnostné modely s nulovou mierou dôvery vychádzajú z toho, že žiadne zariadenie ani používateľ nemá implicitnú dôveru na získanie prístupu k zdrojom v súkromných sieťach, a preto musí najprv preukázať svoju totožnosť, aby mu bolo udelené povolenie. Tieto modely predpokladajú, že každá požiadavka pochádzajúca zvnútra alebo zvonka siete môže byť porušením, a preto sa musí najprv overiť. Podniky využívajú bezpečnostné modely s nulovou dôverou na presné stanovenie bezpečnostných politík pre každé jednotlivé spojenie medzi používateľmi, zariadeniami, aplikáciami a údajmi na dosiahnutie maximálnej ochrany.

Umelá inteligencia sa zavádza s cieľom posilniť bezpečnosť údajov modelov s nulovou mierou dôvery prostredníctvom vývoja inteligentných systémov, ktoré môžu využívať strojové učenie na učenie sa bežného a neobvyklého správania a ľahko označovať porušenia bezpečnosti.

Očakáva sa, že tempo technologického pokroku sa bude v roku 2025 naďalej zrýchľovať. Podniky, ktoré si chcú udržať náskok, budú musieť nielen využívať nové technológie, ale aj zabezpečiť, aby tieto technológie boli v súlade s etickými normami.

Článok bol uverejnený v rámci spolupráce.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.