Stala sa vám už niekedy nepríjemná udalosť ako je napr. havária, zatekajúca pračka od horného suseda či stratené kufre na letisku?
Takéto veci sa stávajú a nie sú príjemné. Život ich však nevyhnutne prináša a je lepšie byť na ne pripravení. Určite je dobre byť poistený, máte tak istotu, že vám poisťovňa škodu nahradí či v prípade zranenia vykompenzuje.
A každý chce mať takúto udalosť čím skôr za sebou. Nikto totiž nemá rád papierovačky a aj nahlasovanie poistných udalostí cez telefón nie je optimálne. Čo tak to všetko vybaviť jednoducho on-line a to aj cez smartfón. Samozrejme, že sa to dá a napr. Allianz – Slovenská poisťovňa takúto službu nedávno zaviedla.
Ako to teda funguje?
Je to jednoduché. Nepotrebujete na to žiadnu mobilnú aplikáciu, ktorú by ste museli po výmene telefónu opakovane inštalovať. Stačí len vedieť, že ste poistení v Allianz-SP a teda idete na stránku www.allianz.sk. Musíte ale mať pripojenie na internet – buď mobilné, Wi-Fi alebo ethernet. Všetko urobíte aj z telefónu a je to celkom pohodlné na displeji od 4,7 palca vyššie. Ale ak chcete mať pohodlie klávesnice a veľkej uhlopriečky, urobte tak z počítača. Hneď, ako prídete na stránku www.allianz.sk, na prvom mieste uvidíte položku ONLINE hlásenia poistných udalostí. To je vás vstupný bod.
Nasleduje otázka o tom, aký typ poistnej udalosti nahlasujete – havarijné, poistné zmluvné poistenie, poistenie majetku, zodpovednosť za škodu, cestovné poistenie alebo životné poistenie. V našom prípade si vyberieme havarijné poistenie, ktoré odporúčame každému majiteľovi motorového vozidla. Pritom môžete nahlásiť haváriu, odcudzenie či vandalizmus alebo poškodenie živlom alebo hlodavcom.
Vyberieme si napr. haváriu, čo je asi najčastejší prípad. Vypĺňate údaje o kontaktnej osobe – tradičné veci ako je meno, mail, telefón. Zadaním mailu súhlasíte s ďalšou komunikáciou s dokladmi formou mailu, čo vám určite odporúčame. Zadajte mail, ktorý si pozeráte každý deň.
Tieto údaje určite viete a udávajte aj skutočné číslo telefónu, kde vám bude možné zastihnúť počas bežnej pracovnej doby. Nasleduje otázka o tom, aké vozidlo bolo poškodené. Asi nikto si nepamätá číslo poistnej zmluvy, ale doma v pokoji si ho môžete vyhľadáť. Nemusíte to však robiť, postačuje ŠPZ vozidla a rodné číslo majiteľa alebo IČO firmy, na ktorú je automobil registrovaný. Tieto údaje asi viete zistiť aj v teréne a tak môžete pokojne pokračovať. Zadáte dátum a miesto vzniku škody.
Následne popisujete, aké škody vznikli, pričom ich môžete zadať viac – na vozidle, na batožine/výbave alebo na zdraví. Nech táto fiktívna škodová udalosť znamenala len pokrivené plechy, teda pokračujeme škodami na vozidle. Odpovedáte pritom na otázky, či bola privolaná polícia, resp. spísaná správa o nehode, kto a v akej miere zavinil nehodu a kto šoféroval vozidlo. V prípade iného vinníka udávate jeho meno a ďalšie údaje o jeho poisťovni. Formulár vás pustí ďalej, aj keď nemáte kompletné informácie o vinníkovi.
Nasleduje najlepšie prepracovaná časť nahlasovania škody, pričom na ilustračných obrázkoch vyznačíte, čo sa presne s vašim autom stalo. Nie každý totiž musí poznať označenie dielov, ako je nárazník, podbeh a pod. Pritom máte aj možnosť presnejšie slovne opísať škody na vozidle. Polohu auta si pritom môžete otáčať pohodlne do strán.
V záverečnej časti si vyberiete, kam chcete ísť do servisu, pričom máte zoznam zmluvných servisov pre vašu značku vozidla, ale vybrať si môžete akýkoľvek servis či dokonca opraviť auto svojpomocne (po obhliadke). Pri výbere partnerského servisu zadávate meno obce, kde sa bude auto opravovať. Ak si vyberiete zmluvný servis, môžete súhlasiť s tým, že poistné plnenie sa prevedie na účet servisu. Znamená to, že po oprave auta zaplatíte len svoju spoluúčasť a opravené auto si prevezmete zo servisu. Na záver môžete pripojiť dokumenty, ktoré máte k nehode, napr. fotografie z mobilného telefónu či odfotenú správu o nehode. Pridať ich môžete ale aj neskôr, nemusíte to urobiť hneď.
Tým ste s hlásením skončili, v záverečnom zhrnutí si ešte pozriete všetky vyplnené údaje a odošlete ich. Na vami uvedenú e-mailovú adresu bude zaslané hlásenie o škodovej udalosti, ktoré bude súčasne automaticky odoslané aj do Allianz – Slovenskej poisťovne. Z dôvodu ochrany osobných údajov budú všetky dokumenty chránené heslom. Bezpečnostné heslo sa vám zobrazí na obrazovke a je dobre si ho poznamenať. Na úplný záver ešte vyjadríte súhlas s údajmi a celé hlásenie odošlete. Záverečný krok trvá o niečo dlhšie ako ostatné, ale po asi minúte sa vám zobrazí hlásenie o úspešnom odoslaní formulára a ešte raz sa zobrazí prístupové heslo k dokumentom. Vám teraz ostáva postarať sa o pristavenie vozidla do vybraného servisu a čakať výzvu o jeho prebraní po oprave.
Tým, že ste údaje poslali elektronicky, ušetrili ste čas v porovnaní s telefonickým vybavovaním a rovnako vaša udalosť sa môže začať riešiť ihneď. K opravenému autu sa tam môžete dostať skôr, zrýchlenie pocítite aj pri iných typoch poistenia, napr. pri životných poistkách.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom júlovo-augustovom vydaní TOUCHIT č. 6/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.