Digitalizácia školstva a s tým spojené zavádzanie nových technológií a moderných metód vyučovania je horúcou témou už niekoľkých rokov.
Pedagógovia, ktorých sa to priamo týka, sú rozdelení na dva tábory. Jedni sú za implementáciu takýchto riešení, iní zase nie. Tak čo je vlastne správne, resp. najlepšie riešenie pre študentov a celú nastávajúcu generáciu našej krajiny? Podľa viacerých odborníkov je naše školstvo zastarané a metódy vyučovania ešte z dôb dávno minulých. Chýba efektívnosť, hardvér, softvér, kvalitný internet, učebné materiály a v neposlednom rade sú to pedagógovia, u ktorých sú zaužívané metódy vyučovania nadovšetko. Avšak mnohí, ktorí mali tú možnosť, uvítali digitalizáciu, ako výhodnú možnosť pre žiakov a študentov.
Čo je teda aktuálne v dnešnom „modernom“ školstve a aké sú možnosti súčasného stavu digitalizácie školstva. Začneme s interaktívnym vyučovaním, čo je podstatnou súčasťou celej témy. Ak chcú školy prevádzkovať modernú formu vyučovania, potrebujú na to patrične vybavené učebne, zariadenia a pedagógov, ktorí takéto metódy ovládajú, resp. sú primerane pripravení a zaškolení.
Takto vybavené učebne a triedy pritom na viacerých slovenských školách existujú. Otázka je, či sú tieto učebne využívané tak, ako je to prezentované a či z nich majú žiaci prospech. To je totiž základným pilierom zavádzania celého systému. V takomto prípade záleží už len od samotných škôl a vyučovacích metód pedagógov. Pravdou je, že staršie generácie pedagógov sa ešte stále nestotožnili s takýmito metódami a presadzujú tie svoje, „overené časom“. Ale čo na to žiaci a študenti – tí, ktorí žijú v technologickej dobe počítačov, smartfónov a tabletov. Skúste sa opýtať študentov a žiakov z vášho okolia, čo ich viac motivuje k štúdiu. Bude to pasívne rozprávanie a písanie o veciach, ktoré si možno ani nevedia predstaviť alebo interaktívny spôsob vyučovania, kde dostanú možnosť na prezentácii, videu alebo 3D modeli vidieť, čo konkrétna „vec“ robí a ako „v skutočnosti“ vyzerá. Odpoveď je jasná, patrí interaktívnemu spôsobu trávenia času na hodinách, ktoré ich budú o niečo viac zaujímať, taktiež ich budú lepšie vnímať.
„Zdigitalizovaná“ učebňa by mala mať minimálne interaktívnu, dotykovú tabuľu, kde pedagóg prezentuje učivo, či už v podobe videí, 3D modelov alebo pripravených prezentácií. Kvalitné pokrytie rýchlym a bezpečným internetom je neoddeliteľnou súčasťou, samozrejme, bez toho to nepôjde. Veríme, že tento atribút je už v každej jednej škole na našom území. Ďalšou technológiou moderného vzdelávania sú tablety. Tie sú priamym prostredníkom medzi učiteľom, žiakom a v najvyššej forme moderných škôl aj rodičom. Problém je však v nedostatku týchto technológií a väčšinou sa v jednej učebni musí vystriedať celá škola, čo neumožňuje efektívne vyučovanie viacerých predmetov. Avšak, aj napriek tomu žiaci a študenti prijímajú takúto formu výučby pozitívne, učivo ich podstatne viac zaujíma, lepšie ho vnímajú, dozvedia sa množstvo informácií z rôznych zdrojov internetu a nakoniec môže ich nadobudnuté vedomosti pedagóg preskúšať v podobe digitálneho testu. A práve toto je neoddeliteľným základom – pripravenosť pedagóga, vytváranie nových aktivít, testov a zaujímavého obsahu. Samozrejme, na portáloch, ktoré boli s modernizáciou školstva zavedené, je k dispozícii veľké množstvo zaujímavého digitálneho obsahu, testov, aktivít, videí a možností vzdelávania, ako pre žiakov, tak pre učiteľov.
Vďaka výučbe novými metódami a pomocou technológií má pedagóg presný prehľad o tom, čo študent na tablete robí. Možno si myslíte, že to bude žiakov rozptyľovať, budú surfovať po internete alebo navštevovať sociálne siete. Opak je pravdou, nové technológie a softvérové riešenia od dodávateľov hardvéru i softvéru (na Slovensku sa používa hlavne Samsung a Microsoft), umožňujú prehľad v reálnom čase o tom, čo každý študent robí, ako pracuje, či je aktívny alebo má s nejakou časťou učiva problém. Toto umožní pedagógom zameriavať sa na konkrétny problém študentov a efektívne ho riešiť. To isté platí aj pre rodičov, ktorí by mohli mať prehľad o tom, aká konkrétna časť učiva je pre ich dieťa zložitejšia a venovať jej viac času. Softvérové riešenie taktiež podmieňuje aj to, čo je možné na tablete robiť alebo aké stránky navštevovať. Všetko je pod dohľadom pedagóga. Ten môže pomocou svojho primárneho tabletu alebo notebooku tablety žiakov kontrolovať, taktiež ich dopĺňať pri aktivitách, pomáhať im alebo im určité veci naznačiť. Do takéhoto spôsobu vyučovania sa zapája aj cloudové riešenie, ako napr. Dropbox, kde si do otvoreného „triedneho“ konta môžu žiaci s učiteľmi zdieľať potrebný obsah, ak to situácia a učivo vyžaduje. Sem veľmi pekne zapadne výraz „škola hrou“, ktorá študentov baví a nepriamo ich núti k zvýšenej aktivite, a tak aj lepším výsledkom. Moderné deti potrebujú aj moderné metódy vyučovania. Samozrejme, nie všetky staršie sú zlé, mnohé z nich sú veľmi dôležité a vždy aj zostanú. Ale prečo neinovovať niečo, čo sa dá a čo je možné?
Škola hrou je zaujímavý, jednoducho spracovaný portál pre aktívnu a modernú výučbu žiakov základných škôl. Nájdete tu viac ako 17 rôznych predmetov s aktívnym učebným materiálom v podobe testov a prezentácií. Taktiež je tu výuková forma online angličtiny. Výbornou súčasťou programu škola hrou je možnosť aktívneho zapájania sa pedagógov do tvorby nových materiálov pre žiakov. Ak pedagóg vytvorí zaujímavú prezentáciu v PowerPointe pre niektorý predmet z portfólia, môže ho dať zdieľať. Správcovia programu škola hrou túto prezentáciu prevedú do online podoby a zakomponujú ju do portfólia konkrétneho predmetu. Je to výborná súčasť programu, ktorá rozširuje spoluprácu a zvyšuje zaujímavosť obsahu. Treba dodať, že web a všetky jeho súčasti sú dostupné širokej verejnosti bezplatne.
Škola na dotyk je projekt pod záštitou vzdelávacieho centra EDULAB, digitálneho lídra Petra Pellegriniho a spoločnosti Samsung. Akadémia EDULAB je projekt staršieho dáta, spustený v roku 2013. Pätnásť vybraných škôl na Slovensku získalo viac ako 400 tabletov Samsung Galaxy Note 10.1. Tie sú vybavené dotykovou vrstvou, na ktorú sa dá písať špeciálnym perom. Tablety sú prepojené prostredníctvom softvéru Samsung School s digitálnou dotykovou tabuľou. Ide tak o interaktívnu výučbu, kde sú zapájaní do spoločnej činnosti všetci žiaci pod vedením pedagóga. Žiaci a učitelia vytvárajú nové materiály, aj pre iných žiakov a učiteľov, čím sa vzájomne dopĺňajú. Vytvárajú rôzne projekty a v rámci kreatívnej dielne spoznávajú, že nie všetky aplikácie sú určené pre zábavu. Ale sú tu aj tie, ktoré sa dajú zmysluplne použiť aj v mimoškolskom kontexte. „Technológie sú len prvým krokom k premene vzdelávania. Nasleduje aktivita učiteľov a žiakov, ktorí musia technológie oživiť a obdariť ich svojimi schopnosťami“
Projekt „vzdelávanie tretieho tisícročia“ otvára niekoľko nových tabletových tried. Microsoft ich plánuje otvoriť vo vybraných školách v Bratislave, Malackách a Kechneci. Každá škola alebo trieda zapojená do tohto projektu získa 20 kusov tabletov 2 v 1 s OS Windows. Budú to ASUS Transformer Book T100TA a Lenovo IdeaPad MIIX300. Okrem toho dostanú aj interaktívnu tabulu alebo dotykovú obrazovku. Samozrejmosťou bude softvérové riešenie Office 365.
Planéta vedomostí je vzdelávací portál prevádzkovaný Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Navrhnutý bol pre učiteľov a žiakov, ktorí hľadajú nové a moderné spôsoby učenia sa. Jeho cieľom je poskytnúť atraktívne vzdelávacie materiály na zefektívnenie a modernizáciu vzdelávacieho procesu. Obsahuje viac ako 30 000 vzdelávacích materiálov zo širokej škály predmetov. Materiály tvorí multimediálne spracovaný obsah vo forme videí, simulácií, prezentácií, 3D modelov, interaktívnych cvičení a lekcií. Prístupné sú podľa predmetov a úrovní, taktiež podľa tematických celkov definovaných štátnym vzdelávacím programom. Každý neregistrovaný používateľ má voľný prístup ku všetkým vzdelávacím materiálom. Výhodou pre registrovaných žiakov a pedagógov sú rozšírené možnosti a aktívna spojitosť medzi oboma subjektmi.
Financovaný je z prostriedkov Európskeho regionálneho rozvoja v rámci operačného programu Informatizácia spoločnosti. Viac ako 200 materských, základných a stredoškolských zariadení z rôznych okresov získa garantovaný prístup k digitálnemu edukačnému obsahu rezortu školstva a iných rezortov, či rýchlemu internetu prostredníctvom novovybudovanej optickej siete. Súčasťou sú aj Wi-Fi prístupové body, ktoré umožnia žiakom využívať pri práci v škole aj svoje vlastné zariadenia s bezpečným prístupom na internet. Všetky fázy projektu sú ministerstvom školstva priebežne monitorované a vyhodnocované.
Spomenuté projekty a programy vedú školstvo do modernejšej a atraktívnejšej podoby výučby pre žiakov a študentov. Potrebná je predovšetkým snaha pedagógov, aby si nové metódy vyučovania osvojili a aktívne ich používali v praxi. Na škodu je zistenie, že aj keď sa v niektorých školách moderné a technologicky vybavené učebne nachádzajú, sú využívané len málo. Ich potenciál je tak bezpredmetný, pokým si ich prínos pre žiakov a vyučovanie neuvedomia školy a pedagógovia.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom septembrovom vydaní TOUCHIT č. 7/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.