V súvislosti s pripravovanými reformami v oblasti vzdelávania, ktoré sa zameriavajú na podporu inovácií, zlepšenie kvality vzdelávania a rozvoj študentských zručností, stúpa význam alternatívnych prístupov, ktoré by mohli zlepšiť fungovanie školského systému. Jedným z nástrojov, ktorý môže podľa Slovenskej asociácie koučov prispieť k dosiahnutiu týchto cieľov, je koučing.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje reformu, ktorou plánuje posilniť personalizovaný prístup k vzdelávaniu, podporovať kreatívne myslenie a zlepšiť psychickú pohodu žiakov a učiteľov. Pripravované opatrenia v rámci Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktoré budú zamerané na modernizáciu vyučovacích metód, zvýšenie kvality vzdelávania a podporu rozvoja osobnostných a sociálnych kompetencií žiakov však vytvoria tlak na učiteľov aj žiakov. Efektívnym nástrojom na zvládnutie týchto zmien by mohol byť koučing, ktorý dnes úspešne využívajú mnohé firmy aj súkromné osoby.
Učiteľom a žiakom môže pomôcť sa lepšie adaptovať na nové prístupy a školám zas zlepšiť celkovú klímu a výsledky vzdelávania.„Koučing pomáha jednotlivcom rozvíjať svoje schopnosti, posilňovať sebaúctu a riešiť výzvy pomocou vlastných zručností a schopností. Na školách môže slúžiť ako most medzi očakávaniami od reformy a jej praktickým uplatňovaním,“ približuje Martina Magic, predsedníčka Slovenskej asociácie koučov (SAKo). „Podobne ako pri reforme školstva, aj pri koučingu je podstatou rozvoj, ktorý berie ohľad na individuálne potreby a možnosti jednotlivcov. Je to spôsob, ako môžeme dosiahnuť systémové zlepšenia skrz osobný rast jednotlivcov.“
Výhody pre učiteľov aj pre žiakov
„Koučing poskytuje priestor na individuálnu aj tímovú podporu učiteľov a vedenia škôl. Pomáha im zvládať náročné situácie, posilňuje ich komunikačné zručnosti a zlepšuje ich schopnosť viesť žiakov efektívne. Učitelia tak môžu lepšie pracovať s cieľmi reformy a implementovať ich v praxi spôsobom, ktorý reflektuje ich potreby aj potreby žiakov. Týmto spôsobom môže koučing prispieť k zlepšeniu celkového vzdelávacieho procesu, keďže koučovaný pedagóg sa cíti kompetentnejší, sebavedomejší a otvorenejší k zmene,“ vysvetľuje Martina Magic, ktorá aktuálne pomáha školám s prípravou na blížiacu sa kurikulárnu reformu.
Pri študentoch zas môže koučing podporiť rozvoj tzv. „mäkkých zručností“, ako sú kritické myslenie, samostatné rozhodovanie a emocionálna inteligencia, čo sú kľúčové zručnosti 21. storočia. Podľa štúdie World Economic Forum bude do roku 2025 až 50 % pracovných miest vyžadovať výrazné preorientovanie na tieto schopnosti, čo robí koučing nevyhnutným pre prípravu mladej generácie na budúcnosť. Organizácia Worth It zas uvádza, že koučovanie môže pomôcť študentom nielen zlepšiť akademické výsledky, ale aj rozvíjať ich odolnosť a celkovú pohodu. Pomocou koučovania sa študenti učia nastavovať si ciele, čím sa stávajú zodpovednejšími za vlastný rast. Koučovanie tak vytvára motivujúce a zároveň bezpečné prostredie, v ktorom môžu študenti objavovať svoje silné stránky a hodnoty.