Spoločnosť UniControls, významný hráč a medzinárodne uznávaný dodávateľ riadiacich systémov a elektronických zariadení v oblastiach železničnej dopravy a priemyselného riadenia, uzatvorila ďalší z radov kontraktov s japonským dodávateľom trakčných pohonov, spoločnosťou Toyo Denki Seizo na dodávku 23 trainsetov systému nadradeného riadenia pre vozne metra linky 1 v čínskom meste Chengdu.
Hlavné mesto provincie S’-čchuan na juhozápade Číny sa tak dočká ďalšieho predĺženia linky 1 o ďalšiu stanicu metra a ďalších súprav metra. Otvorenie predĺženej linky 1 je plánované v roku 2018. Výrobcom súprav je najväčší výrobca koľajových vozidiel na svete – čínska spoločnosť CRRC.
Spoločnosť UniControls už v minulosti vybavila systémom nadradeného riadenia súprav metra v meste Chengdu vozňami prevádzkovanými na linke 1 i linke 2. Celkovo je momentálne v prevádzke 121 šesťvozňových súprav metra, ktoré sa teraz rozšíria o ďalších 23 šesťvozňových súprav. Celkový počet súprav metra v meste Chengdu sa systémom nadradeného riadenia od spoločnosti UniControls bude v roku 2018 úctyhodných 146. Iba pre porovnanie – pražské metro prevádzkuje 146 päťvozňových súprav na všetkých troch trasách spolu.
Rokovanie medzi UniControls a japonským partnerom pre túto sériu sa začalo v roku 2015, po úspešnej realizácii sériových dodávok systému TCMS pre vozne metra linky 2 v Chengdu. „Uzatvorením tohto kontraktu sa potvrdilo, že sme úspešne nadviazali na predchádzajúcu spoluprácu. V prvej fáze sa počítalo s harmonogramom dodávok 3 trainsetov v septembri 2016 a 20 trainsetov v priebehu roku 2017. Z ďalších jednaní ale vyplynula nutnosť dodania všetkých 23 trainsetov už do konca roku 2016,“ hovorí Ing. Antonín Felber, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti UniControls a.s.
UniControls je dlhodobým dodávateľom dielov TCMS pre renomovaného japonského výrobcu trakčných celkov pre koľajové vozidlá Toyo Denki Seizo. Japonská spoločnosť získala zákazku na dodávky elektrickej výzbroje súprav metra pre čínsky trh a požadovala TCMS úplne v súlade s európskymi štandardmi, predovšetkým IEC61375, ktoré sa líšia od miestnych technickým noriem. Spoločnosť Toyo Denki hľadala vhodného subdodávateľa takého systému a ako najvhodnejšieho vybrala českú spoločnosť UniControls.
UniControls dodáva všetky HW diely (VCU01, TCN-GW01, DISPL-1, RIO, vývojové, konfiguračné a diagnostické nástroje UniCAP, DrWiew, CSS, UDS), aplikačný SW je v kompetencii zákazníka. Aby bol takýto model spolupráce úspešný, predchádzala dodávkam fáza masívnej technickej podpory, vrátane podrobného školenia na vývojové prostredie UniCAP. Tak, ako v iných projektoch, aj tu tvorí technická podpora službu, na ktorú sa môže zákazník kedykoľvek obrátiť a dostane sa mu profesionálnej pomoci.
UNITRACK TCMS – Systém nadriadeného riadenia vlaku
Najdôležitejšie vlastnosti:
- Vlaková zbernica WTB a vozidlová zbernica MVB podľa IEC 61375
- Veľká variabilita v pripojení ďalších palubných systémov
- Bezdrôtový prenos dát v sieťach GSM/GSM-R/UMTS a WiFi
- Procesorové a zobrazovacie jednotky programovateľné v jazykoch PLC a C/C++
- Vzdialené a lokálne I/O pre analógové a dvojhodnotové signály
- Redundancia kľúčových komponentov
- Rozsiahly súbor diagnostických funkcií
UNITRACK TCMS je robustná, modulárna a škálovateľná platforma pre realizáciu systémov nadriadeného riadenia (TCMS) na mieru podľa požiadaviek zákazníka. Pre jednoduchú integráciu funkcií palubných systémov poskytuje komunikačná sieť, zariadenia a softwarové nástroje. Systém ponúka redundanciu všetkých kľúčových komponentov pre zaistenie vysokej spoľahlivosti a dostupnosti.
Riadiace a diagnostické funkcie TCMS sú predvádzané riadiacimi jednotkami, zobrazovacími jednotkami a I/O systémami. Pre ich jednoduché programovanie v jazykoch PLC podľa štandardov IEC 61131-3 je určené integrované vývojové prostredie UniCAP IDE. Ukladanie podrobných diagnostických záznamov v zariadeniach a vzdialených prístup cez Ethernet rozširuje možnosti diagnostiky a prispievajú k rýchlejšiemu nasadeniu systému.
UNITRACK TMCS poskytuje kompletnú komunikačnú infraštruktúru založenú na vlakovej zbernici WTB a vozidlovej zbernici MVB podľa normy pre vlakovú komunikačnú sieť TCN (IEC 61375). Interoperabilita s vozidlami rôznych výrobcov je zaistená na vlakovej úrovni splnením požiadaviek štandardu UIC 556. Komunikačné možnosti možno rozšíriť o zbernice MVBa CANopen a radou sériových rozhraní RS-232/422/485.
UNITRACK TCMS ponúka bezdrôtovú dátovú komunikáciu v 3G/4G, GSM-R a Wi-Fi sieťach a umožňuje tak zariadením vlakov vymieňať si dáta s rôznymi pozemnými systémami.
Implementácia:
ŠKODA TRANSPORTATION (Česká republika) – Dopravný podnik mesta Petrohrad (Rusko), Súprava metra radu 18Mt, 19Mt a 20Mt; TOYO DENKI (Japonsko) – Dopravný podnik mesta Chengdu (Čína), Súpravy metra pre Chengdu, Linka 1; PARS NOVA (Česká republika) – ČD – České dráhy (Česká republika), Elektrické lokomotívy radu 362 a 242.
Komplexné riadiace a komunikačné systémy skupiny UniControls používajú najmä výrobcovia dráhových vozidiel, železniční dopravcovia a priemyselné spoločnosti na Slovensku a v Čechách i mimo nich. Medzi významných zákazníkov na Slovensku patria eurostream (automatizácie tranzitnej sústavy plynu na Slovensku) alebo Železničná spoločnosť Slovensko. V Čechách to sú ČD, Metro/DPHMP (vlakový dispečing všetkých trás pražského metra), SŽDC i energetické spoločnosti ako napr. ČEZ (riadiaci systém elektrárne Počerady). Medzi najvýznamnejších zahraničných zákazníkov patrí napríklad japonská spoločnosť Toyo Denki (dodávky nadradeného riadenia pre vozidlá metra v čínskom Chengdu), čínska dopravná univerzita v Daliane (metro v Číne, Turecku, Indii, Argentíne a po novom i v západoafrickej Ghane), francúzska spoločnosť Alstom, štátny dopravca vo Fínsku a mnoho ďalších. Spoločnosť UniControls rovnako uviedla do prevádzky komplexnú automatizáciu tranzitu plynu na Slovensku pre eustream.