Finančné ukazovatele
Konsolidovaná skupina
- Hrubá hodnota predaného tovaru (GMV) skupiny, vrátane medzinárodných operácií, vzrástla o takmer 10 %, čo je na hornej hranici očakávaní, pričom konsolidovaný upravený zisk EBITDA mierne prekonal výhľad na Q3 s nárastom o 8,6 % medziročne.
- Počet aktívnych kupujúcich dosiahol 20,5 milióna v rámci regiónu pôsobnosti Allegra, vrátane viac ako 5,5 milióna zákazníkov mimo Poľska.
Poľsko
- GMV z poľských operácií vzrástlo medziročne o 10,8 % — viac než päťkrát rýchlejšie ako nominálny rast maloobchodu v krajine — a dosiahlo 14,7 miliardy PLN v Q3, čo opäť potvrdzuje, že Allegro je obľúbeným miestom pre online nákupy.
- Tržby v Poľsku[1] vzrástli medziročne o 17,1 % a dosiahli 2,29 miliardy PLN v Q3, pričom príjmy z reklamy stúpli o viac ako 30 %.
- Upravený zisk EBITDA z poľských operácií[2] vzrástol medziročne o 13,5 % na 883 miliónov PLN v Q3, čo bolo mierne nad očakávania. Marža EBITDA dosiahla 6 % GMV, čo je opäť viac, ako očakávané strednodobé hodnoty Allegra na úrovni 5,3 až 5,7 %.
- Pokračujúce riadenie nákladov a silná konverzia hotovosti pomohli znížiť zadlženie na 0,95x z 2,2x pred rokom.
- Bezkonkurenčný výber za skvelé ceny vedie k lojálnosti zákazníkov. Počet aktívnych kupujúcich Allegra v Poľsku presiahol 14,9 milióna v Q3, pričom priemerné GMV na aktívneho kupujúceho zrýchlilo rast o 6,8 % medziročne na 3 950 PLN ročne.
- Od spustenia programu Allegro Smart! v roku 2018 pomohol viac ako 6 miliónom používateľov v Poľsku ušetriť vyše 13 miliárd PLN na doručení.
- Allegro Pay má už viac ako 2 milióny používateľov a nedávno začalo rozširovať svoje portfólio o platobnú kartu Visa, ktorá umožňuje používať Allegro Pay aj mimo platformy. Hodnota pôžičiek poskytnutých fintech divíziou Allegro vzrástla medziročne o 33 % na 2,7 miliardy PLN, čím financovala 14,2 % GMV v Q3.
Medzinárodné operácie
- Viac ako 2,8 milióna českých a slovenských spotrebiteľov je aktívnymi kupujúcimi na nových platformách Allegro, pričom 2 milióny sú novými zákazníkmi skupiny. Len pol roka po vstupe na slovenský trh sprístupnilo Allegro bezkonkurenčnú ponuku aj v Maďarsku na Allegro.hu.
- Počet predajcov na trhoviskách v Česku a na Slovensku vzrástol o 13 % štvrťročne na viac ako 60-tisíc, pričom predaje českých a slovenských predajcov vzrástli o 40 % štvrťročne.
- Na konci Q3 bolo v Česku a na Slovensku takmer 900-tisíc používateľov služby Allegro Smart!. Program Smart! sa rozširuje po celom regióne, čím znižuje náklady pre spotrebiteľov v Poľsku, Česku, na Slovensku, v Slovinsku a Maďarsku.
- Tri nové platformy rozšírili adresovateľný trh Allegra o takmer 26 miliónov ľudí. Budúce spustenia v Slovinsku a Chorvátsku pridajú ďalších približne 6 miliónov.
Ekonomický výhľad
- Allegro očakáva v 4. kvartáli medziročný rast GMV poľských operácií v rozsahu 11-13 %, pričom tržby by mali vzrásť o 13-16 % a upravený zisk EBITDA o 4-7 %. GMV z medzinárodných operácií v 3. kvartáli sa očakáva, že klesne medziročne o 25-28 %. V dôsledku poklesu maloobchodných tržieb v segmente MALL môžu tržby medziročne klesnúť o 48-52 %, zatiaľ čo upravená strata EBITDA je plánovaná vo výške 210-230 miliónov PLN. CAPEX sa v 4. kvartáli predpokladá vo výške 170-180 miliónov PLN v Poľsku a 30-40 miliónov PLN v medzinárodných operáciách. Očakáva sa, že konsolidovaný GMV vzrastie medziročne o 8-10 %, pričom tržby sa v poslednom kvartáli roku zvýšia o -2 % a +2 %. Odhaduje sa, že upravený zisk EBITDA skupiny poklesne medziročne o 2-6 %, pričom konsolidované CAPEX dosiahne výšku 200-220 miliónov PLN.
„Allegro oslávi budúci mesiac 25 rokov a som rád, že môžeme zároveň oslavovať ďalšie kroky vedúce k tomu, aby sme sa stali najobľúbenejšou online nákupnou platformou v regióne,“ povedal Roy Perticucci, CEO Allegra. „Zavádzame náš úspešný model trhoviska v štyroch krajinách východnej Európy a ďalšie budú nasledovať. Počas 18 mesiacov sme spustili platformy na troch nových trhoch, kde už nakupujú milióny zákazníkov a tisíce miestnych obchodníkov rozširujú svoje podnikanie na Allegro. To ukazuje prispôsobivosť nášho modelu.“
„Allegro postupne rozširuje svoje trhové pôsobenie a zameriava sa na budovanie pevných základov pre ďalší rast. V našom podnikaní platí, že neustále sa rozširujúca ponuka produktov vedie k stále častejším nákupom, a tento cieľ je základom všetkých našich aktivít: od tvorby ponuky, cez vyhľadávanie produktov až po pohodlie pri nakupovaní a dôveru zákazníkov. Čoskoro budeme fungovať na jedinej zdieľanej softvérovej platforme, čo nám umožní rovnaký spôsob koordinovanej práce v rámci celej skupiny. Chceme podporiť náš biznis tým, že odstránime akékoľvek prekážky pri nákupe alebo predaji – model trhoviska je na to ideálnym riešením. Zároveň sa snažíme zabezpečiť efektívnu logistiku na lokálnej aj medzinárodnej úrovni a na každom pracovnom trhu hľadáme tie najlepšie talenty. Neexistuje lepší čas na preukázanie našej sily a bezkonkurenčného výberu ako počas vrcholnej vianočnej sezóny. Naše nákupné platformy v Poľsku, Česku, na Slovensku a v Maďarsku sú na to pripravené. Zároveň v nadchádzajúcich štvrťrokoch plánujeme expanziu do Slovinska a Chorvátska,“ dodal Perticucci.
Aktuality z Poľska:
Allegro dosiahlo očakávania za Q3 pre poľské operácie a mierne prekročilo cieľ pre upravený zisk EBITDA. Základňa takmer 15 miliónov aktívnych kupujúcich v Poľsku naďalej využíva milióny atraktívnych ponúk od viac ako 157 tisíc predajcov. Priemerné GMV na aktívneho kupujúceho zrýchlilo medziročný rast na 6,8 % v Q3, čo je najrýchlejšie tempo za rok, čo významne prispelo k celkovému rastu GMV v Poľsku o 10,8 % medziročne — čo je viac ako päťkrát rýchlejšie ako rast nominálneho maloobchodného trhu v krajine. Prioritné kategórie — Supermarket a Zdravie & Krása — pokračujú v nadpriemernom výkone, rastúc takmer dvakrát rýchlejšie ako celkový GMV v Q3. Upravený zisk EBITDA z poľských operácií vzrástol o 13,5 % medziročne, podporený zlepšením monetizácie začiatkom roka. Tým sa udržala marža GMV na úrovni 6 %, čo je nad strednodobými cieľmi Allegra, a pomohlo to znížiť finančné zadlženie pod 1x oproti 2,2x pred rokom.
Rast e-commerce je založený na lojalite zákazníkov, ktorú Allegro podporuje svojimi značkami zameranými na uľahčenie online nakupovania. Allegro Smart! už pomohol používateľom ušetriť viac ako 13 miliárd PLN na doručení a zároveň zvýšiť predaj. Fintech divízia Allegro Pay pomohla financovať 14,2 % celkového GMV len v Q3.
Medzinárodné aktuality: Allegro.hu je ďalším krokom medzinárodného roll-outu
Spustenie Allegro.hu v Maďarsku je ďalším krokom v regionálnej expanzii skupiny. Česká platforma Allegro.cz a slovenská Allegro.sk získali 300-tisíc nových aktívnych kupujúcich v Q3, čím celkový počet aktívnych zákazníkov na týchto dvoch platformách dosiahol 2,8 milióna. Rýchlo rastúca základňa viac ako 60-tisíc predajcov prispela k bezkonkurenčnému výberu v oboch krajinách. To sa premietlo do 96 miliónov návštev a 5,7 milióna predaných položiek v poslednom kvartáli, pričom predaje českých a slovenských predajcov vzrástli o 40 % štvrťročne. GMV a tržby z nových trhovísk sa medziročne zdvojnásobili v Q3, čo viedlo k nižšej než očakávanej celkovej strate upraveného EBITDA v medzinárodných operáciách.
Počet predplatiteľov Smart! v Česku a na Slovensku dosiahol takmer 900-tisíc a sieť balíkomatov One Box v Česku sa rozrástla na 270 miest. Allegro.cz a Allegro.sk rozširujú adresovateľný trh o 16 miliónov ľudí, pričom ďalších takmer 10 miliónov zákazníkov pribudlo vďaka spusteniu Allegro.hu v Maďarsku v októbri. Nová platforma prináša bezkonkurenčný výber viac ako 150 miliónov ponúk vrátane elektroniky, domácich potrieb, módy, produktov pre zdravie a krásu, autodielov, kníh a zberateľských predmetov. Spotrebitelia v Maďarsku môžu okamžite využívať výhody Allegro Smart!, záruky najnižšej ceny či Allegro Protect, spolu s rôznymi možnosťami doručenia a platieb. Podobné platformy pre Slovinsko a Chorvátsko by mali byť spustené v nasledujúcich štvrťrokoch.
Finančné vyhlásenie
„Allegro si udržalo výrazné ziskové marže na poľskom trhu počas tretieho štvrťroka a naďalej rozširovalo svoj model trhoviska na medzinárodnej úrovni,“ uviedol Jon Eastick, finančný riaditeľ Allegra. „Ziskovosť v Poľsku aj na úrovni celej skupiny mierne prekonala očakávania, pričom celkové zadlženie spoločnosti Allegro kleslo pod úroveň 1-násobku upraveného EBITDA skupiny. Toto je silná finančná pozícia, ktorá nám dáva dôveru v ďalšiu postupnú expanziu v regióne a investície do našich rastových motorov, ako sú reklama, fintech a logistika. Napriek náznakom oslabujúceho maloobchodného trhu poľskí zákazníci Allegra zvýšili svoje výdavky najrýchlejším tempom za posledný rok. Naša prognóza pre štvrtý kvartál odráža našu dôveru, keď sa snažíme zrýchliť rast GMV až na 13 % medziročne. Uvedomujeme si, že to bude stáť viac v oblasti marketingu, ale veríme, že Allegro bude odmenené za skvelú vianočnú ponuku zvýšenou lojalitou zákazníkov. Hoci očakávame, že rast upraveného EBITDA sa v štvrtom kvartáli spomalí, celoročná upravená EBITDA marža by mala zostať nad naším strednodobým cieľom na úrovni 5,3-5,7 % GMV.“
[1] Súčet celkových tržieb a ostatných prevádzkových príjmov.
[2] Spoločnosť Allegro do tejto tlačovej správy zahrnula niektoré alternatívne ukazovatele výkonnosti, ktoré nie sú definované v rámci Medzinárodných štandardov finančného výkazníctva (IFRS). Definície týchto alternatívnych ukazovateľov výkonnosti, ktoré používa spoločnosť Allegro, sú uvedené v medzitímnej správe Skupiny na stranách 14-16, dostupnej na https://about.allegro.eu/financial-results .