AGE OF EMPIRES – Kult, klasika, nostalgia a taktika na dlhé hodiny.

Toto všetko vo mne evokuje názov tejto hry. Ako hráč, ktorý presedel nad týmto titulom nespočetné množstvo hodín a prešiel všetky diely, sa musím priznať, že keď som sa v roku 2017 dozvedel, že vychádza ďalší diel, tešil som sa ako dieťa nad výkladnou skriňou v cukrárni.

Spomienky, keď som ako blázon vypisoval cheat „Pepperoni pizza, len aby som si zabezpečil rýchlejší postup v Age of Empires I., ktorý vyšiel ešte v roku 1997, ma len utvrdzujú v tom, ako život rýchlo letí. Ale dosť už o vytešovaní sa a o nostalgii.

Hra vás po prvotných nastaveniach vtiahne rovno do tutoriálu. Ten sa nedá uložiť ani preskočiť, a tak sa musíte prelúskať dvoma obdobiami a počas toho získať základy, čo a ako robiť v hre. Následne získate prístup k Single Player, ktorý je rozdelený na Kampaň, Skirmish a Art of War – tento režim je ideálny na testovanie vašich zručností a objavovanie stratégií. Nechýba ani Multiplayer proti hráčom alebo umelej inteligencii. V kampani si môžete zahrať za Normanov, Rusov, Mongolov a zúčastniť sa storočnej vojny.

Age of Empires IVZdroj: Microsoft
Age of Empires IV

Hrateľnosť je bez zmien

Už v tutoriále zistíte, že hrateľnosť sa vôbec nezmenila. Až na iné grafické prevedenie spodného panela budov je všetko tak, ako to bolo aj v predošlých dieloch. Je dobré, že pri stavaní budov sa terén vyrovná a máte možnosť označenia skupiny jednotiek. Potešia tiež detaily typu, že vojenské jednotky, ktoré sú na vyššie postavenom území, dovidia ďalej. Ale to všetko už bolo a je aj v iných strategických hrách.

Pohyb jednotiek je občas zmätočný. Jednotka Scout nemá možnosť chodiť automaticky po mape a objavovať mapu sama a možno vás budú iritovať aj iné drobnosti, na ktoré som si pri hraní iných strategických hier už zvykol. Napriek bohatej konkurencii, hra nepriniesla relevantné napredovanie.

Veľmi mi chýba logickosť hospodárenia s nerastným bohatstvom. Napríklad už v hre Knights & Merchants (1998) dedinčania pri ťažbe dreva riešili aj zalesňovanie lesa, aby sa nestalo, že ak vysekajú les, tak prídu o jeho budúcu ťažbu. Myslím si, že aj v AoE sa mohla takáto „fičúrka“ objaviť aspoň ako forma vývoja pokroku. A dalo by sa menovať mnoho takýchto detailov, ktoré robia hru nápaditou. Určite však so mnou budete súhlasiť, ak ste hrali tituly ako ANNO, Northgard, Foundation a iné.

Age of Empires IVZdroj: Microsoft
Age of Empires IV

Skalní fanúšikovia budú nadšení

Na druhú stranu musím vyzdvihnúť výborne prepracovanú kampaň, ktorá sa vyrovná historickému dokumentárnemu seriálu. Videá so skutočnými zábermi prelínané spolu s digitálnymi animáciami vojenských jednotiek sú výborne spracované, historicky presné a na vysokej úrovni. Na základe takto spracovanej kampani by sa mohol edukatívne vyučovať dejepis v škole.

Hra ponúka národy Angličanov, Francúzov, Rimanov, Číňanov, Rusov, Mongolov, Abbásovcov a Dillíčanov. Každý národ je jedinečný, čo sa týka hrateľnosti a vyžaduje si úplne iný prístup k stratégii. Hra obsahuje aj Daily Questy, Achievementy, historické videá, prepojenie so Steam alebo Xbox Live profilom a krátky prehľad levelovania vášho účtu/postavy.

Osobne som hral za národy Angličania, Rimania, Rusi a Mongoli. Niekedy som vyhral, inokedy prehral, čo dokazuje, že rovnaká taktika sa nevypláca. Pri hraní som mal pocit, že by bolo treba do istej miery poznať históriu týchto národov a vedieť, čo je pre každý z nich typické. Napr. to, aké sú ich silné a slabé stránky a tieto vedomosti etablovať do taktickosti hry. Hudba v hre je nerušivá, práveže je veľmi príjemná, pričom každé evolučné obdobie má vlastnú pre neho typickú hudbu.

Age of Empires IVZdroj: Microsoft
Age of Empires IV

Pravdou zostáva, že skalní fanúšikovia značky budú nadšení. Aj ja som bol. Hra je skvelá, avšak akosi som čakal už trochu viac. Pri iných strategických hrách si človek zvykne na veci, ktoré mu Age of Empires IV neponúka.

Zostal mi pocit, že žáner stratégie sa posunul ďalej a séria Age of Empires si ide vlastnou cestou osvedčenej klasiky. Nemusí to byť na škodu, ale nie som si istý, či to do budúcna pritiahne masy hráčov a s tým súvisiaci profit a následné ďalšie investovanie do značky hry. Aby sa opäť nestalo to, ako naposledy, že na ďalší diel si zase počkáme skoro dve dekády.

Hra je sama o sebe skvelá, ale posúdenie nechám na vás, keď si ju zahráte. Ak máte radi značku Age of Empires, tak kúpu určite neoľutujete. A hru si môžete v plnej verzii vyskúšať aj bez nutnosti kupovať si ju – je súčasťou predplatného služby Xbox Game Pass.

Hodnotenie: 4/5

Cena: 59,99 eur

Zapožičal: Microsoft