AI prehliadače dokážu obísť platený obsah na internete
Zdroj: OpenAI
3m čítanie

AI prehliadače dokážu obísť platený obsah na internete

Platené články cez AI prehliadač zadarmo? Nepríjemná správa pre niektoré webové stránky.

Platené články alebo iný platený obsah by mohol byť analyzovaný/sprístupnený použitím AI prehliadačov internetu. Tí podľa najnovšej štúdie dokážu obísť tzv. paywall a prečítať si obsah z týchto stránok.

Agent vs. neagent

Rozdiel medzi bežným prehliadačom a AI prehliadačom je v prítomnosti „agenta“. Verzie AI ako napríklad OpenAI Atlas, Perplexity Comet alebo Strawberry či napríklad Edge s Copilot AI režimom sú výkonnejšie ako štandardne postavené internetové prehliadače. Pokus bol úspešný pri článku zo stránok MIT Technology Review, ktorý má v plnej verzii objem 9000 slov.

Cez bežné rozhranie AI chatbota sa tam nedostanete. Vyskúšať si to môžete aj vy a urobí vám súhrn z textu, ktorý je ešte viditeľný, plus niečo doplní do kontextu – podľa toho, ako veľmi budete naliehať. Kontrolné mechanizmy v LLM a tiež na uzamknutých článkoch sú pre tento typ požiadaviek dostatočne bezpečné.

Nedokážu ale prekonať všetko. National Geographic a Philadelphia Inquirer majú prekrytý kompletný text oknom, kde žiadajú prihlásenie sa do ich webu alebo registráciu na prístup k platenému obsahu. Takúto ochranu dokáže agent v AI browseri prekonať. Inak k tomu pristupuje Wall Street Journal a Bloomberg. Tieto weby nie sú pre AI prístupné. Stránka sa totiž načíta až po overení používateľa a zistení, či má prístup k platenému obsahu.

MIT Technology Review openAI atlas
Zdroj: CJR

Človek alebo robot

Dnešné weby začínajú byť prispôsobené aj pre komunikáciu s AI. To, že sú optimalizované pre roboty, je bežné už dávno. Typicky ide napríklad o štruktúru e-shopových stránok, ktorá umožňuje agregátorom a porovnávačom cien ľahký prístup k dátam.

„Nepozerajú“ stránku ako človek, ale ako stroj, pričom využívajú XML súbory. Takto sa sčasti podarilo obísť zamknuté weby, keďže agentový AI prehliadač sa správal skôr ako človek než ako robot.

V analýze ToolBit sa uvádza, že čoraz viac prístupov na stránky je z AI, nie od skutočných ľudí. Návštevnosť zo strany ľudí pritom kvartálne klesla o 9,4 % v druhom štvrťroku 2025.

Čo autorské práva?

Žaloby a súdne konania sa v posledných mesiacoch stali bežnou hrozbou pre majiteľov AI firiem. V minulosti bol najväčší problém, kde sa trénovali dáta. Dnes je kľúčové, aby AI prestala vstupovať do obsahu, na ktorý nemajú autorské práva.

K tomu prispievajú aj súhrny vo vyhľadávačoch ako Google, DuckDuckGo či Bing. Vlastníci webov namietajú, že prichádzajú o skutočné kliknutia od ľudí, pretože vďaka týmto technológiám majú používatelia o dôvod menej navštíviť originálny web.

Zdroj: CJR

Prečítajte si aj: