Čo všetko je súčasťou vývoja nového dizajnu mobilného telefónu a ako dlho trvá jeho príprava? Aké materiály sa používajú a čo je potrebné vyriešiť pri návrhu skladačiek? Vedúci dizajnérskeho tímu HONOR odhalil podrobnosti o tom, ako sa pracuje na dizajne nových mobilných telefónov.

Inšpirácia pre dizajn nových smartfónov pochádza z každodenného života a našich potrieb

Značky sa často predháňajú v tom, aby predbehli konkurenciu svojimi jedinečnými riešeniami. Čo však skutočne rozhoduje? Je to funkčnosť a použiteľnosť v každodennom živote. Na základe našich individuálnych potrieb sa dizajnérsky tím spoločnosti HONOR rozhoduje o konečnej podobe každého výrobku. Yuan Ze, vedúci produktového dizajnu spoločnosti HONOR, v rozhovore prezradil viac o tom, ako sa vytvára dizajn vlajkových lodí radu Magic, radu Number alebo ohybných/skladacích mobilných telefónov. So svojimi viac ako 18-ročnými skúsenosťami v  oblasti produktového dizajnu má na konte množstvo modelov HONOR.

Q: Ako dlho trvá navrhnúť nový smartfón?

A: Vo všeobecnosti dodržiavame priemyselné normy, pokiaľ ide o konkrétne postupy. Najprv pripravíme prieskum, pracujeme s testovacou skupinou a potom začneme pracovať na prvých návrhoch. Postup je súčasťou procesu IPD (integrovaný návrh výrobku) a závisí od kategórie smartfónu, ktorý navrhujeme. Ak napríklad pracujeme na vlajkovej lodi, návrh zvyčajne trvá najmenej pol roka. Začína sa úvodným stretnutím a pokračuje koncepčným návrhom. Po získaní internej spätnej väzby prejdeme do fázy makety (poznámka: makety sú prvé skutočné návrhy, na ktorých sa dolaďujú všetky ostatné kozmetické detaily). To znamená približne šesť mesiacov na vlajkovú loď a štyri až päť mesiacov pre mobilné telefóny strednej triedy. Počas totho obdobia sa rieši všetko od náčrtu, až po vytvorenie základnej podoby výrobku s konečným dizajnom.

Q: Čo je zdrojom inšpirácie pri návrhoch?

A: Táto otázka je veľmi jednoduchá a zároveň veľmi zložitá. Najdôležitejším faktorom sú naši cieľoví zákazníci, ktorí sa líšia podľa kategórie v rôznych cenových segmentoch. Snažíme sa získať čo najviac informácií o každodenných potrebách jednotlivých cieľových skupín a pochopiť, čo naši zákazníci najviac chcú a potrebujú. Ak napríklad navrhujeme smartfón z prémiovej série Magic, skúmame potreby prémiovej cieľovej skupiny. Chceme pochopiť, aký štýl sa im páči, aké autá šoférujú, aké módne značky nosia. Vyhodnocujeme napríklad aj farebné preferencie, potom vytvoríme tzv. mood board farebného spektra. Môžu to byť fotografie, videá alebo reklamy a my sa snažíme zostaviť najlepší príbeh, ktorý pre danú cieľovú skupinu funguje.

Pri práci na našom vôbec prvom prémiovom skladacom telefóne HONOR Magic V sme dostali nápad na tvorbu tzv. spálenej oranžovej farby, keďže sme si všimli súčasné trendy v luxusných produktoch. Preto sme navrhli mnoho farieb a nechali ich otestovať testovacou skupinou. Počas  testov sa nám potvrdilo, že respondenti o túto nezvyčajú farbu javia záujem a že je oveľa prémiovejšia ako ostatné. Vždy preto hľadáme prepojenia s inými produktmi, ktoré cieľová skupina vlastní alebo si ich bude kupovať. Na základe toho vieme koncovým zákazníkom ponúknuť riešenie, ktoré je im šité na mieru a inšpiruje ich.

Q: Z ktorých krajín pochádzajú ľudia z dopytovaných skupín?  

A: Testujeme cieľové skupiny nielen na domácom čínskom trhu, ale aj na medzinárodných trhoch vrátane Európy. Z regiónu strednej a východnej Európy nevynechávame Českú republiku,Fínsko a postupne pribúdajú aj ďalšie. Spolupracujeme aj s regionálnymi partnermi, operátormi, ako je Telecom. Zhromažďujeme všetky návrhy,nápady a spätnú väzbu z rôznych krajín. Snažíme sa, aby bol dizajn našich výrobkov príťažlivý pre celý svet bez ohľadu na národnosť. Nezabúdame ani na veľké a malé mestá, v ktorých býva vkus už tradične odlišný.

Q: HONOR 50, ktorý bol predstavený minulý rok, bol najmä vďaka prstencovému dizajnu fotoaparátu veľkým prelomom. Teraz ste na medzinárodných trhoch predstavili HONOR 70. Povedzte nám viac o dizajne a inšpirácii pre tento rad.

A: Najdôležitejšou inšpiráciou pre sériu HONOR N je „Krása“. Chceli sme docieliť, aby bol dizajn produktového radu N, kde patrí aj HONOR 70, krásny, vzdušný a aby pri kontakte s ním bolo každému jasné, že tento telefón je iný ako konkurencia. HONOR 70 je prémiový smartfón strednej triedy. Ak sa pozrieme na najdôležitejších zákazníkov, zistíme, že nechcú míňať príliš veľa. Zároveň však hľadajú niečo pekné, čo by vyjadrilo ich jedinečný štýl a vkus.

Krásny dizajn by nemal byť veľmi nákladný, ale pri pohľade naň by vám malo automaticky napadnúť niečo prémiové. Preto tvoríme prémiovosť pre mladých ľudí, pretože naša séria N je určená najmä pre nich. HONOR 50 bol naozaj žiarivý, no trendy sa neustále menia a dnes sa mladým páči niečo decentnejšie a menej nápadné. Uprednostňujú prémiové, ale nie až také drahé parfumy s elegantným a prémiovým balením. Napríklad balenie parfumu nám dáva veľmi dobrú predstavu a dizajnový smer, ktorým by sme sa mali uberať. Zhromažďujeme všetky tieto predmety, ktoré nám pomáhajú pochopiť a navrhnúť vzory a farby, ktoré ľudia používajú a majú radi.

Napríklad HONOR 70 má v striebornom prevedení Crystal Silver lesklé telo so vzorom, ktorý žiari pri lome svetla. Toto prevedenie je inšpirované návrhmi módnych značiek, ktoré sú u mladých ľudí obľúbené. Takže keď sa ľudia pozrú na túto striebornú farbu pri HONOR 70, automaticky im pripomenie štýlové a prémiové produkty z ich života. Možno ani netušia, odkiaľ tento dizajn pochádza. Nevedia to pomenovať, ale vedia, že je to niečo, čo veľmi dobre poznajú.

Q: HONOR 70 nemá IP certifikát, čo to znamená pre dizajn?

A: Chceli sme, aby bol telefón tenký a ľahký zároveň. Dizajn je väčšinou umením kompromisov, najmä v prípade tejto série patriacej do strednej triedy.  Keď sme sa snažili definovať sériu HONOR 70, chceli sme sa pokúsiť vymenovať hlavné výhody pre používateľa. Keď sme sa zákazníkov opýtali, akú vlastnosť najviac uprednostňujú, vždy uprednostnili štýlový dizajn. Vedia, že ochrana IP68 je užitočná, ale nie je to nutnosť pre bežné používanie telefónu. V našich prieskumoch sme sa pýtali na celý rad otázok. Ktorú funkciu budete skutočne používať? Aká je vaša obľúbená funkcia na modeli HONOR 70? V tomto cenovom segmente vyhráva štýlový a elegantný dizajn a nízka hmotnosť. Ochrana IP68 by samozrejme zväčšila hrúbku smartfónu. Čo sa týka ceny, táto cieľová skupina si radšej vyberie tenký telefón, než aby si priplatila za certifikát odolnosti.

Q:  Ako dôležité sú materiály, ktoré používate pri tvorbe smartfónu?

A: Materiály sú pre nás jedným z najdôležitejších prvkov dizajnu, najmä v prípade radu N, do ktorého patrí aj HONOR 70 . Rôzne materiály nám môžu priniesť rôzne vizuálne efekty, napríklad sklo nám môže priniesť rôzne odlesky. Tieto materiály taktiež ovplyvňujú aj tvar dizajnu.  Ak uprednostňujeme farbu alebo odraz, musíme myslieť na obmedzenia pri tvarovaní. Vopred tak počítame s obmedzeniami pri rôznych materiáloch a potom sa zamýšľame nad tým, aký vizuálny efekt by tento druh materiálu mohol priniesť do smartfónu.

Rôzne cieľové skupiny tiež uprednostňujú rôzne materiály. Napríklad pri striebornej verzii HONOR Magic V sme použili metódu 3D ohýbania skla pri vysokej teplote, ktorá je v súčasnosti veľmi nákladná, no vieme, že zákazníci v tejto cieľovej skupine to ocenia. Tiež sme si všimli, že telo z farebného skla je stále trendy, no musí vyhotovenie musí byť niečo medzi veľmi lesklým a matným materiálom. Veľkou výzvou je potom nájsť novú farbu, ktorú ešte nikto nepredstavil. Takáto farebná schéma potom definuje celý nový výrobok.

Q: Aký je váš obľúbený materiál?

A: Ako používateľ smartfónu dávam prednosť pravej koži, ktorá je veľmi drahá, alebo niečomu veľmi pevnému, napríklad titánu. Ako vedúci dizajnového centra HONOR však musím brať do úvahy cenový segment, na ktorý sa zameriavame. Takže v prípade prémiových línií smartfónov (série N a Magic) uprednostňujeme materiály ako je pravé sklo.

Q: Pokiaľ ide o skladacie smartfóny: Aké sú výzvy, ktorým ste čelili pri návrhoch?

A: HONOR Magic V je naša najdrahšia vlajková loď. Najväčšou výzvou pre dizajnérsky tím teda bolo vytvoriť prémiový dizajn, aký sa od takéhoto výrobku očakáva. Pri úvahách o riešeniach na pripojenie príslušenstva, ako sú napríklad slúchadlá, máte veľa faktorov, ktoré zasahujú do dizajnu. Snažili sme sa tiež poučiť z problémov, ktorým čelia konkurenti na trhu. Najväčšou výzvou bol dizajn fotoaparátu, pretože pri skladacom telefóne vždy trochu bojujete s obmedzeným priestorom. Chceli sme, aby bol HONOR Magic V tak tenký, ako len môže skladací telefón byť. Zároveň sme však chceli zaručiť špičkovú kvalitu kamier.

S vývojovým tímom sme museli pridať veľký modul na zadnú stranu telefónu a vyvážiť jeho funkčnosť. Prišli sme s 3D sklíčkom fotoaparátu, vďaka čomu je HONOR Magic V prvým telefónom vo svojej kategórii, ktorý má skvelý výkon fotoaparátu a zároveň krásny a prémiový dizajn. Vďaka technológii 3D skla je modul fotoaparátu nižší a nenarúša tak celkový dizajn.  Zákazníci, ktorí mali možnosť kúpiť si HONOR Magic V, tvrdia, že takýto zážitok so skladacím telefónom ešte nemali. Samozrejme, cena takéhoto skla je vysoká, ale v prípade prémiového zariadenia, akým je HONOR Magic V, sa bez neho jednoducho nezaobídete. Toto je jeden z príkladov toho, ako môžeme pomocou dizajnu riešiť aj technické problémy a zároveň poskytovať dokonalý používateľský zážitok.

Q: V rôznych krajinách platia rôzne environmentálne zákony. Nakoľko je to dôležité a zložité pri navrhovaní smartfónu?

A:  Ekologickosť je jednou z najdôležitejších priorít pri navrhovaní nových výrobkov. Pri navrhovaní každého nového konceptu výrobku vždy zohľadňujeme ochranu obnoviteľných zdrojov. Jedným z príkladov je dizajn obalov. Napríklad škatuľa, v ktorej nájdete hodinky HONOR Magic 3, HONOR Magic V alebo HONOR Watch GS 3, ako aj ďalšie produkty, je samozrejme certifikovaná podľa FSC (poznámka: FSC je skratka pre Forest Stewardship Council a znamená produkty z tzv. obnoviteľného lesného hospodárstva). Podobne papierová výstelka škatule je vyrobená z bagasy, t. j. odpadu zo spracovania trstinového cukru. Plastovú ochrannú fóliu na nabíjací kábel sme taktiež nahradili papierom.

Pre viac informácií prosím navštívte www.hihonor.com.

Značky: