Záujem spotrebiteľov o nakupovanie na internete v týždni, počas ktorého bol Black Friday, poklesol v porovnaní s minulým rokom na Slovensku o takmer 13 %.
Symbolom tohtoročného Black Friday tak zostala opatrnosť, ktorá ovplyvňuje trh už takmer 2 roky. V poklese je celý región s výnimkou Srbska. Najviac zákazníci vyhľadávali smartfóny a pneumatiky. Pneumatiky sú zároveň aj najviac rastúcim segmentom. Hovoria o tom štatistiky nákupného poradcu Heureka.
„Mierny pokles predajov počas Black Friday sa aj vzhľadom na celoročný vývoj slovenského e-commerce očakával. Zákazníci sú stále opatrní a mnohí odkladajú nákupy, ktoré nie sú nevyhnutné,“ hovorí Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk a dodáva: „Napriek tomu sme očakávali o niečo pozitívnejší výsledok, aj vzhľadom na to, koľko ľudí v našom predvianočnom prieskume odpovedalo, že bude kupovať vianočné darčeky práve počas Black Friday.“
Medziročné porovnanie 20. – 26. 11. 2023 vs. minulý rok | |
Srbsko | +35 % |
Rumunsko | -3 % |
Chorvátsko | -6 % |
Maďarsko | -7 % |
Slovinsko | -10 % |
Slovensko | -13 % |
Česko | -13 % |
Bulharsko | -31 % |
Zákazníci na internete najčastejšie hľadali mobilné telefóny, pneumatiky, parfémy, inteligentné hodinky a televízory.
Najpopulárnejšie kategórie 20. – 26. 11. 2023 |
Mobilné telefóny |
Pneumatiky |
Parfémy |
Inteligentné hodinky |
Televízory |
Najrýchlejšie rastúcimi kategóriami v medziročnom porovnaní boli pneumatiky, parfémy a výživové doplnky. V medzitýždennom porovnaní najviac rástli slúchadlá, televízory a knihy.
Najrýchlejšie rastúce kategórie 20. – 26. 11. 2023 vs. minulý rok | Najrýchlejšie rastúce kategórie 20. – 26. 11. 2023 vs. predchádzajúci týždeň | |
Pneumatiky | Slúchadlá | |
Parfémy | Televízory | |
Výživové doplnky | Knihy | |
Notebooky | Stavebnice LEGO® | |
Herné konzoly | Inteligentné hodinky | |
Tablety | Stolné hry | |
Práčky | Notebooky | |
Sušičky | Vysávače |
„Predvianočné zľavové akcie pokračujú a plynule prejdú do povianočných výpredajov, avšak v tomto roku pravdepodobne opätovne zaznamenáme mierny pokles nákupov na internete. Budúcoročný vývoj bude závisieť nielen od ekonomickej situácie spotrebiteľov, ale najmä od miery neistoty, keďže emócie majú dnes dominantný vplyv na nákupné správanie spotrebiteľov,“ dodáva Jan Mayer.