ITAPA OPEN TALK na tému Digitálna transformácia Slovenska – ako predbehneme Estónsko? priniesol zaujímavé diskusie o digitalizácii verejnej správy na Slovensku.

V prvej časti sa  názory expertov rozchádzali vo viacerých pohľadoch na minulosť, ale aj pri riešeniach do budúcnosti. Naopak, v druhej časti sa diskutujúci politici vo viacerých pohľadoch a názoroch na situáciu na Slovensku, ako aj na možnostiach do budúcnosti zhodli.

„Hlavným problémom Slovenska je, že nemá vypracovanú dôveryhodnú stratégiu digitálnej transformácie. Ide o zložitú tému,  ktorá presahuje skúsenosti ľudí a firiem zo Slovenska,“ povedal Marián Marek, generálny riaditeľ PosAmu. V skutočnosti sa odborníkom nedarí dosiahnuť kvalitný odborný dialóg so štátom, ktorého výstupom by bol široko akceptovaný akčný plán. Je pritom potrebné identifikovať nevyhnutné legislatívne a procesné opatrenia, ako aj novú  architektúru informačného systému verejnej správy.

Pozitívnym príkladom fungovania digitálnych služieb v štáte je jednoznačne Sociálna poisťovňa. Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne, Michal Ilko, sa mohol pochváliť úspechmi ako sú e-PN, ale aj nová služba elektronický účet klienta, ktorý už použilo vyše 205-tisíc klientov. Do konca roka by to mali byť aj informácie ohľadom dôchodkového konta občanov.

Peter Steinhübl zo Slovensko.Digital potvrdil, že Sociálna poisťovňa je pozitívnym príkladom toho, že štátne IT nie je raketová veda a že digitálne služby sa dajú zavádzať aj tu.

Štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, Martin Bezek, zdôraznil, že štát má stratégiu digitalizácie, aj referenčnú architektúru, ako to robiť. Problém je v zlej komunikácii, spolupráci medzi rezortami a áno, aj v komunikácii s odborníkmi, aj zo zahraničia.

V diskusii sa politici, odborníci na digitalizáciu zo strán Progresívne Slovensko, Hlas-SD, SAS a KDH zhodli na viacerých veciach, napríklad že prvé roky OPISU a jeho raných projektov boli premrhanou príležitosťou, ktorá priniesla korupciu a prevádzkové zmluvy na dlhé roky. Zhodli sa aj v tom, že treba pokračovať v projekte digitalizácie životných situácií a naďalej ich zavádzať do života a tiež v projekte Slovensko v mobile. Nemôže to byť iba nástroj namiesto čítačky, chceme niečo komplexné. Ako sme sa dozvedeli, vznik spoločnosti Slovensko.it bola síce dobrá myšlienka, treba však reálne zhodnotiť jej činnosť a vyhodnotiť jej výsledky a či je jej práca efektívna aj do budúcnosti.

Aké by mali byť prvé a hlavné kroky v oblasti digitalizácie ? Na čo by sa politické strany zamerali, keby boli vo vláde a v rezorte?

„Optimalizovať služby životných situácií, kontrolovať prioritné služby a naďalej rozširovať proaktívne služby pre občanov,“ vymenoval Ján Hargaš z Progresívneho Slovenska. „V prvom rade by sa mala zmeniť legislatíva a procesy, ale v súlade s digitálnou Európou,“ vysvetlil Tomáš Olexa z HLAS-SD. Tiež povedal, že ich prioritou by bolo dátové pokrytie pre všetkých občanov, ale aj kybernetická bezpečnosť služieb.  Tomáš Gál zo SASKY zdôraznil, že by malo ísť hlavne o väčšiu agilitu viacerých častí štátu v procesoch digitalizácie a aby bolo verejné obstarávanie modulárne. Marek Hudák z KDH: „Prvými krokmi by bola decentralizácia, lebo samosprávy majú dôležitú úlohu pre občanov a tiež neustále vzdelávanie občanov v digitálnych zručnostiach a gramotnosti.“

A čo si myslia o úlohe a pozícii Ministerstva pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu? Ponechali by ho? Podľa Jána Hargaša má mandát, ale ministerstvo, ktoré rozhoduje o rozpočte a investíciách, bude vždy neobľúbené. Zhodol sa však aj s ostatnými spolurečníkmi v tom, že téma digitalizácie verejnej správy by mala byť premiérskou témou.

Zdroj: ITAPA

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.