Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V roku 2023 zomrelo na cestách v EÚ približne 20 400 ľudí. Na slovenských cestách prišlo podľa štatistík dopravnej polície vlani o život 267 ľudí, z toho 117 úmrtí sa týkalo chodcov, cyklistov alebo motocyklistov. Allianz volá po zlepšení bezpečnostného vybavenia najmä dodávok a nákladných vozidiel.

Na 12. ročníku Allianz Motor Day s témou „Veľké verzus malé: Ako lepšie chrániť zraniteľné skupiny na mestských cestách“, vyzvala k zlepšeniu ochrany chodcov a cyklistov v mestách a predložila konkrétne požiadavky zákonodarcom, výrobcom automobilov a prevádzkovateľom automobilových parkov. „Sme svedkami rýchleho pokroku v takmer všetkých technologických odvetviach, tak prečo sa nám nedarí lepšie chrániť životy na cestách? Je to neprijateľná trajektória. Výrobcovia vozidiel, politici, nákladní dopravcovia a my ako poisťovatelia sme vyzvaní konať v tejto oblasti. Musíme jednoducho urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme ochránili ľudský život pred náhodnou smrťou, nech to stojí čokoľvek,“ vyzval člen predstavenstva skupiny Allianz v Allianz Centre pre technológie (AZT) Klaus-Peter Roehler.

EÚ chce do roku 2050 znížiť počet úmrtí na cestách na nulu

Podľa Klaus-Peter Roehlera sme od „nulovej vízie“ EÚ, teda zníženia počtu úmrtí na cestách na nulu, ešte ďaleko. „Aby sme sa udržali v želanom rozsahu, musel by sa počet obetí v rokoch 2022 až 2023 znížiť o 18 percent. V celej Európe sa vlani dosiahlo zníženie o jedno percento, no v Nemecku sa počet úmrtí v roku 2023 dokonca zvýšil o 1,8 percent na 2 839. Na dosiahnutie rýchlych výsledkov má zmysel zamerať sa na mestskú dopravu. Mestá sú totiž hlavnými ohniskami nehôd, keďže približne 40 percent smrteľných dopravných nehôd v Európe sa stane v mestách. 70 percent týchto obetí jazdí na bicykloch alebo iných dvojkolesových vozidlách alebo sú to chodci, vrátane detí a starších ľudí. Tí potrebujú lepšiu ochranu,” hovorí Roehler.

Dodávky doručovateľov majú viac nehôd

Podľa nedávnej analýzy Allianz Centra pre Technológie majú vozidlá používané zásielkovými a doručovateľskými službami približne o 20 percent vyššiu frekvenciu poistných udalostí ako bežné vozidlá a je tiež pravdepodobnejšie, že spôsobia zranenie osôb. Prispieva k tomu časový tlak na ich vodičov, množstvo zastávok, manévre v mestskom prostredí a rozptýlenie spôsobené digitálnymi zariadeniami potrebnými na doručovanie. Röhler kritizuje skutočnosť, že dodávky v súčasnosti nemajú rovnaký počet bezpečnostných systémov ako osobné vozidlá.

O tretinu menej nehôd vďaka technológiám

Hoci sú niektoré výstražné funkcie asistenčných systémov vodiča v súčasnosti povinné pre novo registrované nákladné vozidlá, nestačia na to, aby spoľahlivo zabránili napríklad kolíziám s cyklistami a chodcami v mŕtvych uhloch. „Účinné systémy dokážu identifikovať účastníkov cestnej premávky v mŕtvom uhle a okamžite spustiť núdzové brzdenie,” hovorí Roehler. Podľa štúdie Allianz by sa dalo jednej tretine nehôd medzi nákladnými vozidlami a chodcami alebo cyklistami predísť aktívnou asistenciou pri brzdení a lepšou viditeľnosťou vodiča nákladného vozidla vďaka manévrovacím oknám a nižšej viditeľnosti v kabíne. „Tieto technické riešenia sú už na trhu k dispozícii – teraz je potrebné ich čo najskôr zaviesť plošne. Vyhýbanie sa nehodám – dokonca aj tým menším, pri ktorých nedochádza k zraneniam osôb, je ekonomicky výhodné. Pre dopravné spoločnosti je automobilový park s menším počtom nákladov na opravy a prestoje efektívnejší a sadzby poistenia sú potom výrazne nižšie v porovnaní s vozovým parkom s vyššou škodovosťou,“ upozorňuje Roehler.

Allianz vychádza zo svojej tradície a kladie špecifické požiadavky na politikov a výrobcov vozidiel. Roehler poukazuje na to, že už pred 40 rokmi Allianz viedla kampaň za vtedy kontroverzné povinné používanie bezpečnostných pásov. „Aby sme dosiahli víziu nula, potrebujeme takpovediac nový bezpečnostný pás“, dopĺňa Roehler.

3 požiadavky Allianz pre lepšiu ochranu zraniteľných skupín v mestskej premávke:

1. Rovnaké bezpečnostné systémy pre dodávky a nákladné vozidlá ako majú nové osobné automobily, keďže využívajú rovnaké vysoko frekventované mestské cesty. Patria k nim manévrovacie okná, znížené kabíny a systémy automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní.

2. Celoeurópska harmonizáciu požiadaviek a výzva pre zákonodarcov EÚ ďalej zlepšovať súčasné predpisy. Zaviesť pre nové nákladné vozidlá povinnosť mať pokročilé asistenčné systémy vodiča, ktoré by zabránili nehodám pri otáčaní ako aktívne brzdové systémy, ktoré rozpoznajú účastníkov cestnej premávky v mŕtvom uhle a okamžite spustia núdzové brzdenie.

3. Potreba komplexného zdieľania údajov, ako to predpokladá zákon EÚ o údajoch. Ak Allianz ako poisťovňa vie, ktoré bezpečnostné systémy sú nainštalované a aktivované v nákladných vozidlách a dodávkach, môže stanoviť sadzby a stimuly na základe rizika.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.