Naša redakcia sa zúčastnila prezentácie jedného z najmodernejších pracovísk spoločnosti Amazon v Európe. Bolo otvorené minulý rok ako jedno z európskych robotizovaných prevádzok spoločnosti. Navštívili sme tak poľský Štetín a prinášame vám prvý pohľad na to, čo sme tu videli.

Článok sme doplnili aj o video priamo z prostredia tohto centra.

Kto je to Amazon?

Amazon začal ako startup ešte v roku 1994. Jeho zakladateľom je Jeff Bezos. Pri rozbiehaní podnikania Jeffovi pomohli aj jeho rodičia. Centrála firmy Amazon je dnes v meste Seattle v štáte Washington a obrat za roku 2017 bol 177 miliárd USD. Amazon je dnes celosvetová e-commerce firma, pôsobí ako globálny hráč.

Začiatky boli však skromné, miestom zrodu firmy bola naozajstná garáž a Jeff začal s on-line predajom klasických papierových kníh. Tie začal baliť na stole, ktorý údajne vznikol tak, že Jeff vybral zo zárubne dvere a položil ich horizontálne na stoličky. A hotovo.

Za výborné výsledky v práci sú body a tie je možné vymeniť za super tovar

Začalo sa mu dariť, začínal s 5 zamestnancami a do roka a do dňa od predaja prvej knihy cez svoju webstránku v roku 1995 už zamestnával rovnú stovku ľudí. A ďalej už išlo všetko raketovo hore ako v rozprávke. K predávaným knihám sa začali pridávať aj recenzie. Od kníh šiel obchod ďalej a Amazon dnes poskytuje prakticky úplne všetko, na čo si len pomyslíte.

Ideálnym dopravným prostriedkom po obrovskom centre je bicykel aj s možnosťou prepravy tovaru

Politika a logo firmy

Aj dnes sa Jeff chce držať svojich osvedčených základov. Amazon podľa neho musí byť firmou, ktorá je najviac prozákaznícky orientovanou spoločnosťou na svete. Chce predávať tovar ľuďom za najlepších podmienok – teda ponúkať ten najširší výber, najlacnejšie a s tým, že dodávka tovaru má byť najrýchlejšia. Ak sa pozriete na logo firmy, zistíte, že je to vlastne šípka od písmena A po písmeno Z. Vyjadruje to, že Amazon dodá všetko – od A po Z.

Slovo zákazník má v Amazone svoj špeciálny význam a zákazníkom je každý, vrátane jej zamestnancov. Firma musí ďalej rásť a práve preto všetko má smerovať k najlepším cenám za tovar a ten musí byť najrýchlejšie u konečného spotrebiteľa. Ak bude zákazník spokojný, je to najlepšia spätná väzba a vráti sa. Aj na firemných mítingoch je vždy jedna stolička voľná. To je miesto pre zákazníka a je dobré na neho vždy myslieť.

Takto do distribučného centra prichádza a naskladňuje sa tovar

Rovnako to platí aj o predajcoch – ak tí budú vedieť, že Amazon je ich správny distribučný kanál, tak tu ostanú a budú sa sústreďovať na predaj práve cezeň. Dnes má Amazon viac ako 30 produktových kategórií a celosvetovo zamestnáva 560 000 ľudí. Amazon plní priania viac ako 300 miliónov zákazníkov v 185 krajinách.

Amazon na Slovensku

V roku 2011 bola zriadená ústredná kancelária Amazonu na Slovensku, konkrétne na Námestí 1. mája v Bratislave. Podstatná zmena nastala po tom, ako Amazon otvoril v Seredi tzv. Centrum reverznej logistiky. Dodnes na Slovensku vytvoril viac ako 1850 stálych pracovných miest, pričom stále naberá nových zamestnancov a to na obe pracoviská.

Centrum v Seredi bolo vybudované za rekordných necelých 250 dní a má rozlohu deviatich futbalových ihrísk. Je jedným z najmodernejších logistických centier v celosvetovej sieti Amazonu, ktoré nevyužíva robotickú technológiu, a to vzhľadom na svoje zameranie, kde je kľúčovým faktorom človek.

Väčšina centier Amazonu je distribučných, to znamená, že sa plnia objednávky zákazníkov – centrum v Seredi je však reverzné. To znamená, že sa v ňom pracuje s tovarom, ktorý sa z nejakého dôvodu vráti od zákazníka. Buď mu nesedí veľkosť ošatenia, tovar sa mu nepáči alebo správne nefunguje. Práve preto kľúčovú rolu pri posudzovaní tovaru zohráva ľudský factor a často je potrebná vysoká expertíza. V Seredi sa totiž skúšajú napríklad aj drony či elektronické čítačky Kindle. Tovar sa po posúdení opakovane zabalí, prípadne pošle na opravu alebo sa ponúka ako rozbalený na ďalší predaj.

Amazon nie je len o práci. Nechýbajú zábavné akcie pre zamestnancov či mesačné narodeninové oslavy. Ďalšou výhodou pre zamestnancov je inovatívny Career Choice Program, teda program, s ktorým si zamestnanci môžu tvoriť vlastnú kariéru. Amazon vychádza z toho, že časom budú potrebné iné profesie a zručnosti, než na aké sú ľudia pripravovaní. Práve preto až 95 % nákladov na vzdelávacie kurzy sa zamestnancovi preplácajú a pritom zamestnanec sa výmenou za to nemusí „upísať“ firme na nejaké časové obdobie. V Českej republike, kde má Amazon tiež svoje logistické centrum, využilo možnosť absolvovať tento program a dať si preplatiť náklady viac ako tristo zamestnancov.

Interným maskotom, ktorého majú aj v Seredi, je Peccy – stále zvedavá oranžová postavička. Amazon si váži zamestnanca a je pre neho dôležitá spätná väzba.

Populárna je system Connections, čo je vlastne tzv. otázka dňa, kedy sa firma zamestnanca po začatí práce pýta rôzne otázky, ktoré pomáhajú potom zlepšovať pracovné prostredie.

Pracovný čas?

Zamestnanci distribučného centra v Seredi pracujú po 10 hodín 4 dni za týždeň. Následne majú 3 dni voľno. Môže to byť teda práca utorok až piatok alebo pondelok až štvrtok. V tieto dni sa pracuje v dennej aj v nočnej smene. Typický nástupný plat zamestnanca v takomto centre je 5,50 Eur za hodinu, k tomu sú bonusy za úspešný mesiac a tiež za úspešný rok.

Amazon Štetín – SZZ1 a jeho robotizované pracovisko

Amazon v Štetíne vybudoval jedno z najmodernejších robotizovaných distribučných centier v Európe. Práve zato sme aj merali cestu na sever Poľska a verte, že to nebola najkratšia cesta. V skutočnosti je toto centrum blízko pri meste Štetín, konkrétna adresa je o niečo viac romantickejšia – Kolbaskowo.

Toto je pohľad na Štetín, smerom na juh je Kolbaskowo a centrum Amazonu

Myšlienka zaviesť robotiku ako cestu, čo umožní uspokojiť budúci rastúci dopyt v oblasti e-commere, sa v Amazone zrodila už pred 15 rokmi. Prelomový okamih nastal, keď Amazon v roku 2012 získal za 775 miliónov dolárov americkú robotickú značku Kiva. V Amazone dali následne dokopy skupinu operátorov, vedcov a softvérových inžinierov, ktorí vytvorili vlastné robotické riešenia, čo sa teraz používajú v jeho distribučných skladoch. V rámci celého sveta je dnes nasadených viac ako 100 000 robotov v 25 distribučných centrách.

V rámci Európy takéto robotizované pracovisko nájdeme napr. v poľskej Wroclawi, vo Veľkej Británii, Nemecku, Španielsku či Taliansku.

Toto je robot, na ktorom regále v distribučnom centre v Štetíne doslova sedia

Amazon Robotics a jeho nasadenie

Základnou myšlienkou jeho nasadenia je zrýchliť zaskladňovania procesy a zvýšiť skladovaciu kapacitu. Práve preto predstavujú roboty v podstate maličké vozíky – hmotnosť tohto robota je 150 kg. Skladovací priestor sa po ich nasadení spolu s novou infraštruktúrou zvýšil o 50 %. Typická rýchlosť robota je okolo je 6 km/h.

Servisný technik môže zasiahnuť do prevádzky robotov

Poháňané sú cez batériu, tá sa nabíja každú hodinu asi po dobu 5 minút. Prevádzka robotov je riadená z centrálneho pracoviska s využitím Wi-Fi, do priestoru, kde sa pohybujú roboti človek nezasahuje. Servisný zásah človeka je možný, ten ale musí mať na sebe špeciálnu vestu –  v nej je zariadenie so signálom, vďaka ktorému je robot schopný identifikovať možnú kolíziu tak, aby k nej neprišlo. Bezpečnosť je totiž na prvom mieste.

Robot ľahko premiestňuje žlté palety s tovarom pre zákazníka

Vo výsledku to znamená, že objednávka od zákazníka je v rámci centra vybavená nie v rámci hodín, ale v rámci minút. Roboty tak predstavujú zefektívnenie a uľahčenie práce zamestnancom.

Pozrime sa najprv na tzv. zaskladňovane – ide o príchod tovaru do centrály a jeho distribúciu v rámci centra. Tovar pritom ukladajú ľudia do typických žltých prepraviek. Ukladanie tovaru má svoj význam, aj keď to tak na prvý pohľad možno tak nevyzerá. Na celkom spodné police sa ukladá napr. oblečenie alebo kozmetika. Do strednej časti sa ukladajú už väčšie predmety. Centrum v Štetíne pritom spracováva položky do hmotnosti 15 kg. Následne skener umožňuje zistiť, ktorá trasa robota je najkratšia. Zamestnanci však môžu rozhodnúť o konkrétnej trase, konečné slovo je na nich.

Takto sa zaskladňuje tovar v distribučnom centre

Robot si poradí s celkovým nákladom do hmotnosti 340 kg a privezie tovar k zamestnancovi, ktorý ho zabalí do určeného obalu. Ide o proces vyskladňovania. Ešte pripomeňme, že najnovší robot Hercules uvezie viac ako 500 kg. Roboti tak majú uľahčovať prácu a zrýchliť proces vybavovanie zásielok.

Zamestnanci majú aj ergonomicky uspôsobené pracovné stoly, mimochodom jedna z ďalších inovácií Amazonu, a pri balení využívajú tzv. box size algoritmus.

Ako to funguje?

Zamestnanec je pri páse na balenie produktov pre zákazníka a v plastovej krabici prichádza pre neho pripravený tovar.

Takto sa napĺňajú palety so zásielkami pre zákazníka

Robot dopraví zásielku určenú na zabalenie

Zamestnanec pritom naskenuje označenie dodávky a súčasne kontroluje správnosť tovaru pre zákazníka. Počítačový systém následne zamestnancovi navrhne príslušný typ obalu, ukáže mu, ako sa má tovar presne uložiť a rovnako sa odstrihne presne stanovená dĺžka lepiacej pásky. To všetko umožňuje optimálne baliť produkty. Okrem balíkov v tvare kvádra Amazon zvažuje aj kónický tvar balíkov.

Tu sa balí dodávka pre zákazníka

Pomocou tzv. SLAM procesu (Scan, Label, Apply, Manifest) sa tovar vo výsledku ešte odváži a porovná sa vypočítaná hmotnosť so skutočnou. Takto je možné odhaliť možné nezrovnalosti pri balení balíka pre zákazníka. Potom už balík dostane štítok s konkrétnou adresou a smeruje k zákazníkovi. Celý tento proces kontroly a nastreľovania štítkov z adresou trvá menej ako sekundu. To sa výrazne vyplatí pred Vianocami, čo je hlavná sezóna pre Amazon.

Takto sa nastrelí na balík adresa a pokračuje sa na doručovanie

Na vylepšovanie algoritmov Amazon najíma vývojárov s mimoriadnymi znalosťami a chce dosiahnuť, aby celá evidencia a pohyb tovaru bol neustále monitorovaný.

Na vylepšovanie algoritmov Amazon najíma vývojárov s mimoriadnymi znalosťami a chce dosiahnuť, aby celá evidencia a pohyb tovaru bol neustále monitorovaný.

Budúcnosť Amazonu

Amazon zažíva rast naprieč celým svetom. Klasický spôsob poštového doručovania dopĺňa nákladná doprava, letecké doručovanie a najnovšie aj využitie dronov. V prípade toho posledného je to však možno ešte dlhá cesta, na Slovensku určite. Inovácie a neustále zlepšovanie je však v amazoňáckom DNA. Najnovšie spoločnosť predstavila v 37 mestách v USA dodanie objednaného tovaru priamo do vozidla, na vybrané parkovisko.

Niektoré zásielky putujú lietadlom, iné veľko-objemovými autami a tiež vlakom

Celkovo to všetko smeruje k skráteniu doby vybavenia a doručenia zákazníckych objednávok. Dodanie trvá niekoľko dní a teraz je to na úrovni minút v etape prípravy tovaru a dodanie k zákazníkom smeruje do časovej lehoty v rámci hodín. Amazon má aj vlastný zákaznícky klub – Amazon Prime.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.