Predsavzatia si dávame nielen na začiatku roka. Veď napríklad začať sa lepšie stravovať, prestať fajčiť, alebo začať sa vzdelávať môžeme hocikedy. Nikdy nie je neskoro. Vybrali sme pár aplikácií, ktoré vám odporúčame v súvislosti s plnením predsavzatí vyskúšať. Zoradili sme ich do prehľadných kategórií tak, aby ste si vedeli vybrať tú, ktorá vám bude najviac vyhovovať.

Zorganizujte si svoj čas

Je niekoľko predsavzatí, ktoré si dávame každý rok a jedno z najčastejších súvisí s organizáciou vlastného času. Na tento účel je k dispozícii viacero šikovných aplikácií, ktoré sa často odlišujú iba v detailoch. Nedá sa povedať, ktorý to-do list je najlepší pre všetkých používateľov. Odporúčame vám preto, aby ste vyskúšali tieto aplikácie a vybrali si svojho favorita sami:

  • Microsoft To-Do
  • Wunderlist
  • Todoist
  • Úlohy Google
  • SplenDO
  • do

Podobne ako aj pri iných predsavzatiach, v telefóne nainštalovaný to-do list sám o sebe zázraky nespraví. Pri jeho používaní však oceníte nasledujúce praktické rady:

  • Zadávajte si do to-do listu konkrétne úlohy, a to aj so slovesom. Pokiaľ napr. chcete upratať byt, napíšte si „upratať byt“ a nie iba „byt“ alebo „upratovanie“
  • Rozdeľte si väčšie projekty do menších úloh. Opäť použijeme upratovanie bytu ako príklad – spravte si pre každú izbu samostatnú podúlohu. A nie, nemusíte ich všetky splniť počas jedného večera, keď prídete unavený z práce. Je väčšia pravdepodobnosť, že sa o ôsmej večer dokážete namotivovať na jednu podúlohu, ktorá bude trvať polhodinu ako na celý 4-hodinový cyklus
  • Niekomu vyhovuje to-do list iba na pracovné úlohy, avšak pomocou tejto aplikácie sa dajú výborne organizovať aj súkromné povinnosti a plány alebo si značiť veci, ktoré potrebujete kúpiť v obchode
  • Pokiaľ chcete byť čo najefektívnejší, skúste si jednotlivé pracovné a súkromné úlohy zaradiť do jednotlivých častí dňa, a to aj s množstvom času, ktorý bude ich skompletizovanie trvať. Toto je najmä spočiatku veľmi náročná úloha. Pri plánovaní teda jednotlivým úkonom priraďte radšej dvojnásobok času, ako je váš prvotný odhad. Je menšia pravdepodobnosť, že sa dostanete do sklzu, ktorý často spôsobuje iba zbytočný stres
  • Pri plánovaní jednotlivých úloh berte do úvahy aj ich dôležitosť a urgenciu. Ak je to možné, pokúste sa vyhnúť situácii, že iba dobiehate úlohy, ktoré ste už mali mať odovzdané. V ideálnom prípade by ste mali tráviť väčšinu pracovného času s dôležitými úlohami, resp. podúlohami a držať sa časového harmonogramu
  • Buďte trpezlivý. Aj napriek tomu, že budete pri plánovaní vášho to-do listu myslieť na tieto rady, výsledok sa môže v praxi prejaviť až po niekoľkých týždňoch či mesiacoch. Dôležitá je preto sebadisciplína, reálne očakávania od samého seba a už spomenutá trpezlivosť

Skoncujte so zlozvykom

Každý z nás má nejaký zlozvyk, s ktorým by chcel skoncovať. Problém je, že to ide naozaj ťažko a dvojnásobne ťažko, pokiaľ bojujete so zlozvykom iba vy sám. V tomto smere sú nápomocné rôzne komunity, kde sa členovia navzájom povzbudzujú.

Povzbudenie vám môže dať aj váš smartfón, a to úplne jednoduchým spôsobom – zobrazí vám váš čas, ako dlho abstinujete od vášho zlozvyku. Praktická je aplikácia Sobriety Counter – Bad Habits, ktorú však môžete použiť s ľubovoľným zlozvykom, nielen s pitím alkoholu. Pri pomenovávaní zlozvyku si môžete zadefinovať, či vás stojí peniaze, predstavuje stratu času alebo je vo všeobecnosti zlý. Aplikácia vám tak okrem času zobrazí aj to, koľko ste ušetrili peňazí či času.

Pokiaľ preferujete iba jednoduchú aplikáciu na počítanie času, môžete vyskúšať Days – Sobriety Counter pre iOS. V oboch prípadoch však nezabudnite vyresetovať počítadlo, ak vášmu zlozvyku opäť prepadnete.

Žite lepší život

Od porazenia zlozvyku je iba krok k lepšiemu životu a aj na tento účel nájdete v obchode s aplikáciami niekoľko užitočných pomôcok. Odporúčame vyskúšať aplikáciu Loop – Habit Tracker pre Android alebo Habit-Bull pre iOS a Android.

Tieto aplikácie vás budú motivovať k tomu, aby ste dodržiavali dobré zvyky. Tie si zadefinujete sami, či už ide o pravidelné cvičenie alebo vstávanie skoro ráno. Aplikáciu môžete teoreticky použiť aj na súboj so zlozvykom, pokiaľ si váš zvyk nazvete napr. „nebudem fajčiť“. Tieto aplikácie vám nebudú až tak výrazne zobrazovať, ako dlho bojujete so zlozvykom. Kedykoľvek si však môžete ťuknúť na detaily o jednotlivých zvykoch a pozrieť si podrobné štatistiky, ako dlho sa vám ich darí plniť bez prerušenia. To samé o sebe funguje ako skvelá motivácia.

Majte smartfón pod kontrolou

Funkcia Čas pred obrazovkou, resp. Digitálna rovnováha je priamo zabudovaná v operačnom systéme iOS 12 a v Androide 9.0. Nebudete teda potrebovať žiadnu ďalšiu aplikáciu – hoci, v prípade niektorých telefónov s Androidom 9.0 bude k dispozícii až vo forme dodatočnej aktualizácie. Funkcia je výborným pomocníkom, pokiaľ chcete získať lepší prehľad o tom, ako a ako dlho používate telefón. Môže vám teda pomôcť s predsavzatím tráviť menej času písaním si cez komunikačné aplikácie alebo obmedziť surfovanie na sociálnych sieťach.

Pokiaľ máte zariadenie so systémom iOS 12, funkciu nájdete v Nastaveniach – Čas pred obrazovkou. Môžete si pozrieť detaily používania jednotlivých aplikácií a zariadenia a tiež si nastaviť funkciu Odpočinok, ktorú odporúčame aktivovať počas nočných hodín. Tiež je možné upraviť časové limity pre jednotlivé aplikácie a aktivovať si aplikácie, ktoré sú vždy povolené. Praktické je, že iOS umožňuje synchronizovať čas používania viacerých zariadení s vaším kontom. Je to praktické, pokiaľ máte iPhone aj iPad.

V prípade Androidu 9.0 si skontrolujte, či máte k dispozícii položku v Nastaveniach – Digitálna rovnováha. Tá je štandardne deaktivovaná, zobrazuje však podrobné štatistiky o používaní zariadenia. Po jej aktivovaní si môžete upraviť časový limit pre jednotlivé aplikácie, určiť si, ktoré aplikácie budú vždy povolené a tiež aj povoliť nočný režim. Po jeho spustení sa automaticky obmedzia všetky aplikácie okrem tých, ktorým udelíte výnimku a obrazovka sa sfarbí do siva.

Začnite cvičiť

Cvičenie je podobná vec ako boj so zlozvykom – najlepšie sa zvláda, keď máte niekoho, kto vám s tým pomôže alebo bude s vami chodiť cvičiť. Pokiaľ však preferujete cvičenie doma, môžete vyskúšať niektorú z aplikácií, ktoré vám ponúknu rôzne cvičebné plány. Takýchto aplikácií je v obchodoch s aplikáciami naozaj veľa, do pozornosti dávame niektoré z nich. Netvrdíme, že sú najlepšie, ale ako štartovací bod fungujú dobre, aby ste sa mohli zorientovať.

Fitbit Coach ponúka základný cvičebný plán zadarmo, pokročilejšie plány vyžadujú prémiové predplatné. K dispozícii je aj viacero rôznych cvičení, ktoré si môžete samostatne odcvičiť. Aj v tomto prípade je však väčšina uzamknutá pre predplatiteľov. Praktické je, že pri každom cvičení vidíte jeho náročnosť a k dispozícii je aj možnosť prenášať videá s cvičeniami do televízora pomocou technológie Google Cast či rádio s hudbou k cvičeniu. Kvalita videí je na dobrej úrovni, komentár je v angličtine. Fitbit Coach funguje samostatne, nie je teda nijak naviazaný na fitness náramky či hodinky tejto spoločnosti.

Za skúšku stoja aj aplikácie 8fit, Strava či Feeletics.

Naučte sa cudzí jazyk

Pomocou smartfónu sa môžete začať jednoducho učiť aj cudzí jazyk. Odporúčame aplikáciu Duolingo, ktorá patrí medzi najlepšie svojho druhu. A hoci neponúka slovenskú lokalizáciu, v jej ponuke nájdete kurz angličtiny v češtine, čo výrazne uľahčí spoznávanie tohto jazyka úplným nováčikom. Pokiaľ už angličtinu ovládate na pokročilej úrovni, môžete sa začať učiť všemožné iné cudzie jazyky, pričom inštrukcie budete dostávať v angličtine.

Duolingo je vhodný na krátke aj dlhšie lekcie. Záleží iba na vás, koľko svojho času budete chcieť venovať vzdelávaniu sa. Proces výučby je jednoduchý a intuitívny, v lekciách môžete pokračovať aj na tablete či počítači.

Pokiaľ cudzí jazyk ovládate a chcete sa zlepšiť najmä v slovnej zásobe, vyskúšať môžete aj aplikáciu Vocabulary Miner. Tá ponúka množstvo vopred pripravených balíčkov so slovíčkami, ktoré sú usporiadané podľa jazyka, témy či náročnosti. Sťahovanie týchto balíčkov vyžaduje predplatné, pomocou aplikácie si však môžete zadarmo vytvárať aj vlastné balíčky slovíčok a tie mať vždy poruke, keď ich budete potrebovať.

Vzdelávajte sa aj v MHD

Ak vaše novoročné predsavzatie súvisí s tým, že by ste chceli efektívnejšie využiť čas počas cestovania v MHD alebo robiť niečo zmysluplnejšie, ako je večerné surfovanie sociálnymi sieťami, vyskúšajte aplikáciu Blinklist. Tá obsahuje kľúčové informácie z viac ako 2500+ kníh z literatúry faktu, ktoré sú zhutnené do krátkych textov. To najdôležitejšie z každej knihy sa tak môžete dozvedieť v priebehu 15 minút, napr. počas spomenutého cestovania v MHD.

Aplikáciu Blinklist si môžete stiahnuť zadarmo a každý deň získate prístup k jednej náhodne zvolenej knihe. Pokiaľ by ste chceli mať prístup ku kompletnej knižnici tejto služby, je potrebné zaplatiť si predplatné. Blinklist sa však oplatí mať nainštalovaný v telefóne aj bez platenia – aspoň si vyskúšate, či reálne viete aplikácii venovať váš čas alebo spadne do skupiny nesplnených predsavzatí.

Praktické je, že texty v Blinkliste môžete okrem čítania aj počúvať vo forme audioknihy a v prípade plateného členstva je k dispozícii aj off-line režim.

Značky: