Tak, toto bola naozaj zaujímavá cesta. Prešli sme Hongkong, hranicu medzi kontinentálnou a ostrovnou Čínou, boli sme v jednom z najmodernejších miest tejto obrovskej krajiny Shenzhene a nakoniec sme zavítali do 24-miliónového Šanghaja. To všetko za 6 dní a s príletom do Paríža len 8 hodín po teroristických útokoch.
Hongkong ako prestupná stanica
Videli sme toho veľa, utvrdili si mienku o tom, ako sa pracuje a vyrába v Číne a tiež ako tu ľudia žijú. Poďme ale pekne poporiadku. Hongkong bolo miestom nášho pristátia a videli sme síce pomalý, ale stabilný prejav čínskeho vedenia nad touto, kedysi britskou kolóniou. Aj tu sme naďabili na predajňu smartfónov, kde popredné miesta okrem Apple a Samsung zaujali aj produkty Huawei. V Hongkongu sa extra darilo modelu P8 MAX, ktorý sa síce u nás nepredáva, ale od P8 sa v podstate líši len obrovským, až 6,8-palcovým displejom. Takéto modely sú v Ázii mimoriadne obľúbené. Hongkong však bol na tejto ceste len prestupnou stanicou a ešte v ten večer sme prešli cez celkom náročnú kontrolu do „skutočnej“ Číny.
Shenzhen a centrála Huawei
Shenzhen je 7-miliónové mesto postavené pred pár rokmi. Všetko je tu nové, najvyššia budova má 384 metrov. Je to sídlo viacerých podnikov, hlavne z IT oblasti. V provincii Gunagdong je množstvo obrovských fabrík vrátane Foxconnu. Na severe, asi pol hodiny cesty autobusom od Shenzhenu, sa nachádza centrála Huawei. Je to v podstate vlastné mesto s centrálnou budovou, výskumnými a testovacími zariadeniami, ubytovňou, nemocnicou, školami, plavárňou, jednoducho všetkým potrebným pre život. V tejto oblasti je to najväčší výrobca telekomunikačnej techniky.
Firma Huawei bola založená v roku 1987, je teda pomerne mladá. Na Slovensku je známa len pár rokov, potom ako vstúpila aj do oblasti výroby koncových zariadení. V skutočnosti však Huawei pôsobí v telekomunikačnej oblasti už od začiatku svojej činnosti, je to tradičný výrobca infraštruktúry pre telekomunikačných operátorov.
Slovo Huawei (správna čínska výslovnosť je huá wei a v Číne sa často názov píše ako dve slová) má mnoho vysvetlení. Je to jednak rozvíjajúci sa kvet, čo súvisí aj s logom tejto firmy, ďalej sa to dá vysvetliť ako „magický“, ale aj „nová Čína“, či „to, čo Čína dosiahla“. Čínština nie je jednoduchý jazyk, veľa závisí od intonácie a provincie, kde sa slovo používa, preto sa význam slov dá vysvetliť rôznymi spôsobmi.
Huawei Watch ako nová výzva
Centrála v provincii Gunagdong je sídlom vedenia firmy, sú tu testovacie zariadenia zamerané na telekomunikačnú architektúru a je tu aj dizajnové centrum firmy. Počas našej návštevy sme sa rozprávali s viceprezidentom Huawei, ktorý má na starosti tablety a tiež inteligentné hodinky. Yang Zhirong popísal aj, ako sú rozložené sily medzi výrobcami mobilných zariadení a poukázal na to, že v roku 2014 sa Huawei stal tretím najväčším výrobcom smartfónov a tabletov (za firmou Samsung a Apple). V tomto roku si Huawei ešte polepší, zväčší sa odstup medzi tretím a štvrtým v poradí. Ako sme sa dozvedeli, pre tablety je jednoznačne stále dobrý trh. Sú to však zariadenia určené na konzumáciu zábavy, prehliadanie webových stránok, a to najčastejšie doma alebo pri dlhšom pobyte napr. na dovolenke. Práve preto musí mať tablet kvalitný displej a vynikajúci zvuk. Prezentovaný tablet Huawei MediaPad M2 8.0 patrí v Číne k najpredávanejším.
Najviac pozornosti ale Yang Zhirong venoval inteligentným hodinkám. Huawei Watch sú vo všeobecnosti považované za najkrajšie inteligentné hodinky súčasnosti. V Číne sa síce nepredávajú (nie sú tu dostupné služby spoločnosti Google), ale vo svete je o ne obrovský záujem. A existujú vo viacerých vyhotoveniach vrátane luxusných verzií. Huawei zvažuje aj zlatú edíciu týchto hodiniek určenú pre najnáročnejších používateľov.
Pokiaľ ide o hodinky určené pre šetrných ľudí, sú tu Huawei Band. Majú tvar okrúhleho ciferníka, šikovný remienok, zmerajú počet krokov, signalizujú všetko podstatné a ich cena je okolo 99 eur. Objavia sa tiež pod značkou Honor, ktorá je v Číne pevne spojená s materskou Huawei.
Testovacie laboratóriá
Navštívili sme aj testovacie laboratóriá, kde sa overuje funkčnosť prvkov pre mobilnú infraštruktúru. Videli sme, ako je možné zaťažiť napr. BTS stanice a čo všetko prežijú. Tieto stanice dokážu pracovať pri teplote – 50 °C, ale aj + 60 °C. Testujú sa tiež pri silnej búrke, bleskoch, pieskových búrkach, ale aj na odolnosť voči tlaku pri páde cudzieho predmetu či pri zemetrasení. To najdôležitejšie je však vysielaný výkon týchto zariadení a Huawei má na to pripravenú špeciálnu testovaciu miestnosť. Nové zariadenia, ktoré sa uvádzajú do výroby tu strávia veľa času, pokým sa preverí, ako je to so stabilitou výkonu.
Kvalitný dizajn je ako láska na prvý pohľad
Na ďalší deň sme sa stretli s hlavným dizajnérom firmy Huawei. Pán Anthony Smith pracoval dlhé roky pre Apple a Philips, teraz sa podieľa na návrhu dizajnu produktov Huawei v Ázii. Pre Huawei je dizajn veľmi dôležitý, týka sa to aj balenia produktov, používateľských návodov, príslušenstva a samozrejme, samotného produktu. Anthony Smith pritom pracoval aj na návrhu hodiniek Huawei Watch a takisto tabletu MediaPad 8.0 M2.
Predovšetkým práca na nových hodinkách bola vzrušujúca, je to pre Huawei úplne nová skúsenosť. Firma má pritom dizajnové centrá na viacerých miestach sveta, dôvodom je, aby dizajn produktov vyhovoval používateľom globálne. Niečo iné sa považuje za pekné v Ázii a niečo iné v Európe či v USA.
Výroba smartfónov všetko má svoj zmysel
Po tejto návšteve sme smerovali do výrobného závodu firmy Huawei v Dongguan, asi 50 km od Shenzhenu. Zvesti o tom, že Huawei nemá vlastnú výrobu sa ukázali mylnými. Naopak, Huawei vlastní jeden z najväčších výrobných podnikov v tejto oblasti. Rovnako nie je pravda, že základom úspechu lacnej výroby hocičoho elektronického v Číne je žmýkanie zamestnancov do posledných síl či dokonca práca detí. Práve naopak, zamestnanci firmy Huawei sú vyškolení ľudia, vo výrobnom závode pracujú na dve 10-hodinové smeny. Výrobný závod má dve pracoviská – na jednom sa montujú základné dosky a na druhom sa montujú telefóny. Na výrobnom procese sa podieľajú desiatky ľudí, ale predovšetkým je to práca strojov, ktoré pochádzajú prevažne z Japonska a Francúzska.
V dobe našej návštevy sa tu vyrábali telefóny Huawei P8 a Mate 7, rovnako sa tu montujú aj hodinky Huawei Watch. Prechod na výrobu iného smartfónu trvá do polhodiny. Pri výrobe mobilu nie je nič náhodné. Výroba jedného telefónu Huawei P8 trvá 3 dni, najviac času pritom zaberie schnutie lepidla displeja test telefónu. Podstatným prvkom pri výrobe je to, že Huawei ako jeden z mála výrobcov používa vlastný procesor a je tak súčiastkovo sebestačný. Huawei do výrobného procesu investoval milióny eur a bolo to vidno. Napr. displeje do telefónu umiestňoval robot od Mitsubishi, väčšie súčiastky privážal motorizovaný vozík ako výsledok vývoja Huawei.
Najnáročnejšia je časť s testovaním telefónu a počas 13 hodín sa skúša úplne všetko. Telefón sa následne dôkladne zabalí, do škatule sa uložia všetky komponenty, celá krabica sa zváži, aby sa zistilo, či je tam naozaj všetko. Následne sa telefóny zabalia do veľkej škatule a v tejto podobe smerujú k zákazníkom.
Šanghaj ako centrála pre mobily
Po asi 2-hodinovej ceste lietadlom a rovnakom čase strávenom v autobuse sa dostávame do budovy s názvom Shanghai MBB Experience Center. Tu je jednak miestnosť s ukážkami najlepších Huawei produktov, ale tiež aj testovacie laboratórium pre smartfóny. Huawei tu testuje svoje smartfóny a tablety ešte predtým, než sa dostanú do výroby.
Niektoré testy značne pripomínajú crashtesty redakcie touchIT. Je tu napr. zariadenie na simuláciu opakovaného pádu smartfónu na zem hranou, ale aj displejom. Videli sme aj “skrúcacie” zariadenie, ktoré dokázalo priečne namáhať smartfón definovanou silou. Testuje sa tu aj napájací adaptér na opakované vkladanie a vyberanie, ale aj “na extrémne kývanie” s káblom. Niekoľko stokrát sa stlačí zapínacie tlačidlo, simuluje sa sadanie si na telefón umiestnený v zadnom vrecku nohavíc. To všetko musí Huawei smartfón vydržať, než sa dostane do výroby.
Najlepšie interview – Kevin Ho
Smerujeme na posledné interview s prezidentom Huawei pre smartfóny. Pán Kevin Ho je človek na svojom mieste, skúsený, korektný a pravdivý. Cestou úspechu podľa Kevina Ho nie je bezdrôtové napájanie smartfónov ani powerbanky s kapacitou nad 10 000 mAh. Huawei verí v smartfón, ktorý určite vydrží celý náročný deň. Víziou Huawei je smartfón s výdržou 5 pracovných dní, ktorý príde do 5 rokov.
Zakrivené displeje sa v Huawei smartfónoch objavia, ale nie zakrivené smartfóny. Spolupráca s firmou Google pri výrobe Nexus 6P je dobrým prísľubom do budúcna. V každom prípade, Huawei je o kvalite produktov a akceptovateľnej cene.
Značková predajňa Huawei
Na záver našej návštevy v Šanghaji sme boli ešte v podnikovej predajni Huawei. Tá je na Nanjing Road, čo je hlavná výkladná skriňa značkových obchodov v tejto ázijskej metropole. Sú tu vedľa seba všetky modely Huawei/Honor, vrátane tých, ktoré v Európe nie sú dostupné. A k tomu veľa značkového príslušenstva. V dobe našej návštevy tu bolo tak 30 ľudí, hlavný záujem bol o strednú triedu telefónov, ale aj vlajkovú loď Huawei P8.
Celkovo to bola zaujímavá a podnetná cesta. Ako sme si overili, Čína sa z hlavného výrobcu IT zariadení stáva ich najväčším spotrebiteľom. Dávno už neplatí, že to, čo je vyrobené v Číne, je menej kvalitné. Naopak, značkoví výrobcovia z celého sveta smerujú práve sem, aby vyrobili ten najluxusnejší tovar. Huawei je príkladom domáceho výrobcu, ktorý presne odhadol potreby väčšiny zákazníkov – kvalitný tovar za veľmi dobré ceny s efektným dizajnom. A to mu aj vychádza, preto je aj tretím najúspešnejším výrobcom a má našliapnuté na ešte viac. Jeho cestu budeme sledovať.
Náklady na cestu hradila spoločnosť Huawei. Tento článok vyšiel aj v tlačenom decembrovom vydaní touchIT, č. 7/2015, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.