Tento rok oslávila spoločnosť Bolt desiate narodeniny a prekonala hranicu 150 miliónov zákazníkov vo viac ako 500 mestách v 45 krajinách sveta. Tohtoročné údaje Bolt Rewind odhaľujú, čo majú zákazníci na celom svete spoločné, no poukazujú aj na jedinečné trendy slovenských používateľov tejto superaplikácie.
V roku 2023 ostali štatisticky najobľúbenejšie dni na cestovanie taxíkmi piatky a soboty večer a najčastejšie miesta vyzdvihnutia či dovozu boli opäť tradične vlakové stanice a letiská. Pokiaľ ide o potraviny, najobľúbenejším dňom pre objednávky na celom svete bol piatok. Tak, ako aj minulý rok, si ľudia na celom svete najviac cez Bolt Food objednávali cheeseburger a pokiaľ ide o potraviny, celosvetovo najobľúbenejšími boli banány.
Aj zvieratká si obľúbili cestovanie taxíkmi
Zaujímavým zistením roku 2023 boli počty ciest v kategórii „Pets“ ponúkajúcej odvoz domácich miláčikov. Psíkovia, mačky či morčatá sa na Slovensku odviezli vyše 20 000-krát, prevažne v Bratislave. Celosvetovo sa v taxíkoch so zeleným logom odviezlo vyše 4,8 milióna domácich miláčikov, z nich až 1,2 miliónov cestovalo na Ukrajine a takmer 600 000 zvieratiek sa vozilo v Lisabone. Do taxíkov na Slovensku sme často nasadali aj bez miláčikov, v Bratislave sa jeden zákazník vozil priemerne 2,5-krát denne, dohromady cestoval 940-krát a najazdil 3 276 kilometrov. Keby chcel, teoreticky by sa dokázal odviezť až do fínskeho Rovaniemi navštíviť Santa Clausa. Najdlhšia cesta v taxíku na Slovensku merala takmer 176 kilometrov, cestujúci tak mohol ísť napríklad z Košíc do Liptovského Mikuláša. Nevieme síce, aké zamestnanie mal istý Lotyš, ale čo vieme je, že určite miluje vozenie sa v aute. Taxík s logom Boltu si objednal 3 106-krát a najazdil ním úctyhodných 21 974 kilometrov.
Kratšie trasy absolvujeme na kolobežke
Čo sa kolobežiek týka, priemerná dĺžka trasy na Slovensku bola tento rok 1,6 kilometra. V podstate všetky jazdy na celom svete boli do 3 kilometrov, čo potvrdzuje hlavný účel zelených kolobežiek – prepravu na kratšie trasy. Zo štatistiky sa vymykajú jedine Chorváti, tí jednou jazdou priemerne prekonali 10 kilometrov. Slovenský rekordér v počte jázd na kolobežke si ju požičal 540-krát. Má ešte čo doháňať, aby dobehol istého Nóra, ktorý sa na zdieľaných dvoch kolesách v roku 2023 viezol 2 152-krát. Na Slovensku sme na kolobežke najviac stáli 8. septembra a najčastejšie sme sa viezli na bratislavské Rybné námestie. „Tento rok nám viac ako 150 miliónov našich zákazníkov pomohlo urobiť ďalší krok smerom k našej misii vytvárať mestá pre ľudí a nie pre autá. Tým, že namiesto áut siahnu po kolobežke či taxíku, v niektorých krajinách aj po našom bicykli alebo službe car-sharing, objednajú si jedlo alebo potraviny cez Bolt Food, nahrádzajú cesty súkromnými autami inými prostriedkami. Radi by sme všetkých vyzvali, aby nám prostredníctvom našich kanálov a sociálnych sietí posielali nápady, ako urobiť mestá priateľskejšie k ľuďom, a my vyberieme jeden, ktorý zrealizujeme,“ nabáda Peter Mesarč, Country Manager pre kolobežky Bolt na českom a slovenskom trhu.
Donáška jedla aj každý deň
Ešte stále platí, že slovenským i svetovým jazýčkom najviac chutia burgre, konkrétne tie syrové. Prekvapivo okrem Bratislavy, kde si zákazníci Bolt Food najviac objednávajú pikantnú polievku Tom Yum. Tradične najhladnejší sú Slováci v piatky, takto to je aj celosvetovo, okrem Ghany. Jej obyvatelia si jedlo najčastejšie objednávajú v utorky. Najdrahšia objednávka na Slovensku mala hodnotu 494 eur, teoreticky si zákazník mohol objednať presne 290 spomínaných cheeseburgerov z „mekáča“. Nechytá sa však na istého Malťana, ktorý zrejme niečo oslavoval, keďže za donášku jedla bol ochotný utratiť takmer 1 300 eur. V Bratislave žije zákazník, ktorému sa očividne nechce variť, pretože si jedlo objednal za rok 419-krát. No zákazník v Azerbajdžane ho strčí s prehľadom do vrecka so svojimi 1 025 objednávkami. Kuriér v Keni musel s jedlom prejsť úctyhodných 98 kilometrov, aby ho doručil zákazníkovi. Na Slovensku merala najdlhšia cesta s jedlom polovicu tej africkej.