Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tri kamióny doručili prvý z piatich vlakov, ktorými bude Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od júna (po dokončení rekonštrukcie trate manažérom infraštruktúry – Železnicami Slovenskej republiky) zabezpečovať obyvateľom tatranských obcí i turistom prepojenie v rámci siete Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicovej železnice (OŽ).

Nová jednotka vs stará zubačka. Zdroj ZSSK

OEJ s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. V nových „električkozubačkách“ je:

  • viacúčelový priestor pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby);
  • klimatizovaný priestor;
  • použité materiály sú „vandalizmuvzdorné“;
  • podlaha je protišmyková;
  • zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich;
  • systém počítania cestujúcich;
  • Wi-Fi pripojenie na internet.
Novú jednotku s kapacitou 91 miest na sedenie privítal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Zdroj ZSSK

Novú jednotku s kapacitou 91 miest na sedenie privítal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Zdroj ZSSK

Do prevádzky bude do konca roka 2021 postupne nasadených 5 OEJ pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Historická, stará „zubačka“ bude upravená na možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kvôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. ZSSK plánuje ponechať dve súpravy týchto jednotiek.

Tri kamióny doručili prvý z piatich vlakov, ktoré budú obsluhovať trate TEŽ a OŽ. Zdroj ZSSK

Tri kamióny doručili prvý z piatich vlakov, ktoré budú obsluhovať trate TEŽ a OŽ. Zdroj ZSSK

Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko:

Projekt v realizácii:

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica – Prešovský kraj)

Aktuálne pripravované projekty ZSSK pre východné Slovensko:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž

  • predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna n/Tisou)
  • predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

  • predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
  • prvý dodaný vozeň: február 2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

  • predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisov, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
  • prvý dodaný vozeň: august 2022

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 (Modernizácia HKV radu 425)

  • predpokladaná hodnota zákazky: 31 500 000 eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
  • predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 10/2023

Nová OEJ od renomovaného švajčiarskeho výrobcu teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov, ktorá vzišla z verejnej súťaže. Na jej základe budú nové vlaky pomenované názvami menej známych tatranských štítov ako sú Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Práve obrysy štítu s netradičným názvom Bradavica budú okrášľovať prvý z piatich švajčiarskych vlakov.

Prvú OEJ čaká ešte pred uvedením do prevádzky schvaľovací proces, ktorý pozostáva z množstva statických skúšok a jazdných skúšok na tratiach TEŽ a OŽ. Predpoklad jazdy OEJ s prvými platiacimi cestujúcimi je august 2021. Na konci zimnej sezóny 2021/2022 by malo byť v Tatrách nasadených 5 nových švajčiarskych vlakov. Národný dopravca tiež plánuje formou modernizácie vykonať obnovu všetkých 15 dnešných elektrických jednotiek radu 425, ktoré sú prevádzkované na tratiach TEŽ – domontuje sa klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi.

Doprava vlakom je v Tatrách mimoriadne populárna,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR. „V roku 2019 prepravili vlaky ZSSK na tratiach TEŽ a OŽ spolu viac ako 3 milióny cestujúcich, ktorí sa ku koncu roka 2019 často oprávnene sťažovali na nedostatočnú kapacitu ponúkaných vlakových spojení. Po pandémii bude toto ekologické a komfortné spojenie pre domácich každodenných pendlerov za prácou do Popradu či tatranských hotelov, ale aj turistov, ešte atraktívnejšie a pohodlnejšie ako pred dvomi rokmi,“ dodal.

Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak), projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2022 (10 ks EJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak), projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (16 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň, projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: január 2021 – december 2021
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks), vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (33 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz, vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (40 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks), vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.