Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V roku 2018 vychádza tzv. Black Friday, teda čierny piatok na 23. november 2018.

Od svojej pôvodnej tradície, ktorá vznikla v USA a Kanade sa však postupne odchýlil. Už netrvá len deň, ale často aj celý týždeň, počas ktorého spoločnosti ponúkajú výrazné zľavy. V zahraničí to sú týždne alebo dokonca celý mesiac ako minulý rok predviedol globálny gigant Amazon.com.

Čierny piatok vznikol ako aktivita obchodníkov ešte v šesťdesiatych rokoch a kľúčovým sa stal deň po sviatku Vďakyvzdania (Thanksgiving). Hlavným zámerom Black Friday je naštartovať vianočné nakupovanie a presmerovať zákazníkov do obdobia dostatočne vzdialeného od predvianočného náporu. Nejde tak o bežný výpredaj, kedy si obchodník uvoľňuje sklady pred Vianocami. Aj ceny počas Black Friday môžu byť u jedného obchodníka vyššie ako u konkurencie a je na zákazníkoch, aby si výhodnosť svojho nákupu zvážili. Bežne sú ako zľavnené ponúkané nižšie rady alebo výbehové modely elektroniky.

Podobný účel – presmerovať nákupy mimo predvianočnú špičku – majú aj rôzne dni dopravy zdarma.

„Zákazníci na Slovensku citlivo reagujú na zľavy, akcie a výhodné nákupy. Stabilne medzi takéto aktivity patrí aj doprava zdarma, ktorá má vždy úspech,“ hovorí Alexander Jančo, CEO Zásielkovňa.sk a dodáva: „Reakciou e-commerce na Black Friday, ktorý vymysleli kamenné predajne, je Cyber Monday, ktorý nasleduje hneď v pondelok po Čiernom piatku. V súčasnosti sa obe tieto aktivity viac či menej prelínajú.“

Významný e-commerce hráč Alza.sk bude mať Black Friday počnúc 12.11. až do 25.11. Mall.sk tento rok vsadil „Najväčší Black Friday“ a na vlny zliav. Každých šesť hodín pridáva nové. Datart avizoval zľavy až 80 % a Black Friday bude trvať od piatku 16. 11. do pondelka 26. 11.

Dnes platí, že obchodníci, ktorí Black Friday a vianočnú sezónu podcenia, sa môžu dostať až do existenčných problémov. „E-shopy si vytvárajú skladové a personálne rezervy a zásoby sú vlastne viazané finančné prostriedky, teda náklady. Dôležitým aspektom je kvalitne zvládnutá logistika. Pre zákazníkov, ktorí sa v krátkom období a často spontánne rozhodujú o kúpe je dôležité aj rýchle dodanie tovaru. „To býva v sezóne veľmi náročné pre logistické firmy. Zároveň ale čo je pre ne jednoduchšie je doručiť zásielky do siete výfdajných miest alebo iných foriem osobného odberu. Preto určite zákazníkom odporúčam, aby túto formu využili.“ hovorí Alexander Jančo.

Značky: