Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Odborníci upozorňujú na povinnosti spojené s jej využívaním.

V dnešnej dobe používa v určitej forme umelú inteligenciu (AI) už väčšina e-shopov. Mnohí prevádzkovatelia si to pritom ani nemusia uvedomovať, no AI je zakomponovaná v bežne používaných nástrojoch ako sú automatizované prekladače či reklamné nástroje. Odborníci vyzdvihujú pomoc a možnosti, ktoré AI ponúka, no zároveň upozorňujú prevádzkovateľov, aby pri využívaní umelej inteligencie nezabúdali na povinnosti, ako je napríklad ochrana osobných údajov.

Najviac dnes využívajú umelú inteligenciu reklamné nástroje. Cieľom je čo najpresnejšie oslovenie relevantných zákazníkov v čo najlepšom čase. Môžeme povedať, že technológia je už na takej úrovni, že prevádzkovateľ e-shopu môže výkonnostnú reklamu do veľkej miery nechať na umelú inteligenciu, ktorá sa za ostatné roky naučila prinášať veľmi slušnú návratnosť. Čoraz viac podnikateľov využíva nástroje umelej inteligencie aj vedome. Ide o rôzne platformy, ktoré vedia pomôcť s tvorbou obsahu, grafiky aj obrázkov, spracovaním dát ale aj návrhmi na rozvoj podnikania či pri strategickom rozhodovaní.

Široké využitie

Odborník na marketing e-shopov vidí aktuálne priestor pre využívanie AI v e-commerce predovšetkým pri motivovaní zákazníkov k opätovným nákupom či v zákazníckej personalizácii a možnosti prispôsobiť vzhľad svojho e-shopu konkrétnym zákazníkom tak, aby im zobrazoval produkty, pri ktorých momentálne existuje najväčšia šanca, že ich zakúpia. Výrazný efekt môže mať AI, podľa marketéra, pri zahraničnej expanzii e-shopu, vďaka veľmi rýchlemu prekladu a lokalizácii produktov aj celého e-shopu pre zahraničné trhy. „Je dôležité si uvedomiť rozdiel medzi prekladom a lokalizáciou. Preklad je len preklopenie slov do iného jazyka, lokalizácia však ide ďalej. Prispôsobuje tón textácie e-shopu zahraničným zákazníkom na e-shope, ich zvykom, demografickým údajom, lokálnym špecifikám a ďalším faktorom. Dobre lokalizovaný a preložený e-shop má oveľa lepšiu šancu dosiahnuť dobré výsledky v organickom vyhľadávaní,“ zdôrazňuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy.

Budúcnosť bude patriť AI

Umelá inteligencia je využívaná aj v zákazníckej starostlivosti. Marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates ale upozorňuje, že AI je vhodná len pre základné nasmerovanie zákazníka alebo zodpovedanie jednoduchých otázok. „Pri zložitejších otázkach naráža súčasná úroveň jazykových modelov na svoje limity a môže zákazníkov, v konečnom dôsledku, skôr odradiť. Preto je dôležité zákazníka v správny moment presmerovať na človeka, ktorý požiadavky a otázky dorieši.“

Podľa e-shopera a marketéra Mateja Vitteka z ARTEXE bude efektívne využívanie umelej inteligencie aj napriek aktuálnym nedostatkom už v blízkej budúcnosti kľúčovým faktorom úspechu. „Marketing a e-commerce sú momentálne oblasti číslo jeden, kde sa AI začína naplno presadzovať. Umelá inteligencia však potrebuje napríklad efektívnejšie napojenie na administráciu a schopnosť odpovedať na komplikovanejšie otázky v rámci zákazníckej podpory, kde je potrebné lepšie porozumenie kontextu.“

Pozor na osobné údaje

Pri spracovaní dát je, podľa odborníka potrebné dávať pozor na osobné údaje. Pri ich  spracúvaní musia byť prevádzkovatelia e-shopov obzvlášť opatrní. V opačnom prípade im hrozia sankcie zo strany Úradu na ochranu osobných údajov (ÚOOÚ).

„Podnikatelia v e-commerce musia porozumieť, ako AI ovplyvňuje nielen ich podnikanie, ale aj aké má dopady na zákazníkov a aké záruky poskytujú dodávatelia týchto riešení. To je základný uhol GDPR, ktoré priamo vyžaduje ľudský zásah v niektorých prípadoch. Od mája 2025 bude niektoré formy AI zakazovať nariadenie o umelej inteligencii. Tieto podmienky by mali byť preverené pred nasadením riešenia,“ upozorňuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.

Značky: