Automobilový priemysel sa vo svete rozvíja míľovými krokmi a len montovať autá, či vyrábať rôzne komponenty, už dnes nestačí. Firmy produkujúce autá musia aj na Slovensku sústrediť svoju pozornosť na inovácie a výskum a zamyslieť sa, ako bude vyzerať auto budúcnosti.
Ako sa teda bude vyvíjať automobilový priemysel, ktorý je jedným z pilierov slovenskej ekonomiky? Máme sa pripraviť na autonómne autá? Ako zmeniť vzdelávací systém, aby mali automobilky nielen šikovných ľudí do výroby, ale aj vývojárov? Na tieto a mnohé ďalšie otázky včera odpovedali reprezentanti širokého spektra automobilového priemyslu na panelovej diskusii v Bratislave organizovanej právnickou firmou CMS a spoločnosťou Pedersen & Partners pôsobiacej v oblasti executive search.
Ak chceme, aby slovenské automobilky uspeli, musia sa začať viac orientovať na vedu a výskum a ponúkať nové technologické riešenia. „Máme výrobné továrne v celej strednej Európe, ale to, čo chýba týmto závodom, je vzájomná koordinácia a spolupráca práve v oblasti vývoja nových technológií. Každá spoločnosť má svoj vlastný tím, každá firma spolupracuje samostatne s univerzitami, ale chýba spolupráca,“ povedal Martin Wodraschke, partner právnickej kancelárie CMS v regióne strednej a východnej Európy.
Vzájomná spolupráca môže priniesť pozitíva aj pre slovenské automobilky, kde sa do výrobných liniek dostanú nové modely elektromobilov. „V blízkej dobe sa ľudia budú chcieť len premiestniť, takže čoskoro príde doba, kedy si budeme autá viac prenajímať. A budúcnosť je v autonómnych autách, aj keď na to ešte potrebujeme niekoľko rokov,“ dopĺňa Martin Wodraschke.
Na to, aby sme aj na Slovensku dostali do popredia inovácie v automobilovom priemysle, sú zásadné tri kritické oblasti. „Potrebujeme kvalifikovaných ľudí, aplikovaný výskum a dodávateľov, ktorí sú schopní sledovať tento vývoj. Subdodávatelia sa čoraz viac špecializujú, pretože sú tlačení zo strany odberateľov, aby dodávali konkrétne riešenia,“ povedal Jaroslav Holeček, zo Zväzu automobilového priemyslu SR.
A to je práve možnosť pre Slovensko a všetky krajiny strednej Európy. Štát by mal podľa Holečka pripraviť vhodné prostredie, aby sa mohol riešiť výskum a z tohto odvetvia urobiť reálne podnikateľské odvetvie. „Dnes to nevedia urobiť univerzity, či iné vedecké inštitúcie, tie tú na to ani nie sú. Ich cieľom je vychovávať ľudí a robiť základný výskum, ale my potrebujeme aplikovať výskum,“ dopĺňa Holeček.
Kým ekonomika a potreby ľudí rastú pravidelným tempom, oblasť vedy a výskumu sa mení závratným tempom. Koho by pred 15 rokmi napadlo, že cez mobil budeme môcť ovládať domáce spotrebiče. A vieme už dnes povedať, akými autami s najmodernejšími technológiami sa budeme voziť o ďalších 15 rokov. „Je otázkou času, kedy budeme mať malé autá do 500 kilogramov určené pre jedného človeka,“ hovorí jeden z účastníkov panelu Martin Hausenblas, zakladateľ českej spoločnosti Liftago.
Ďalej pokračuje: „Dôležité je, že auto nebude vaše. Vlastníkom bude spoločnosť, ktorá ho bude dávať k dispozícii ľuďom práve vtedy, keď to budú potrebovať. To auto bude stále vyťažené a teda nepotrebujete mať 8 áut pre 8 ľudí, ale jedno auto pre 8 ľudí. Zdieľané autá, či autonómne autá tak môžu pomôcť nielen ekonomike, ale aj bežným ľuďom, ktorí nebude musieť riešiť každodenné zápchy na cestách.“