Slováci vyvinuli prelomovú zdravotnícku platformu Hilbi: Digitálny ochranca zdravia.
Na trh prichádzajú spolu s partnerom CGM – európskym lídrom a globálnym hráčom v lekárskych softvéroch. Spúšťa sa rozsiahle testovanie medzi lekármi a ich pacientami. Hilbi je kybernetický ochranca zdravia v liečebnom procese i prevencii. Nejde o izolovanú aplikáciu, ktoré vznikali v čase koronakrízy, ale o komplexný ekosystém, nastavujúci novú, bezpečnú komunikáciu lekára s pacientom. Moderným prístupom obsiahne bežný manažment pacienta a manažment pacienta na diaľku.
„Technológie ako Facebook, Instagram, platby mobilom, umelá inteligencia či smart hodinky menia náš dennodenný život. Využili sme skúsenosti s budovaním tých technológií na vytvorenie digitálnej platformy, ktorá dokáže chrániť pacienta počas liečby a prevencie, aj uľahčí prácu lekárom s poskytovaním personalizovanej zdravotnej starostlivosti,“ vysvetľuje Chief Executive Officer Hilbi Patrik Kmeč.
Nejde o suplovanie už existujúceho eHealthu, ale o jeho obohatenie a legálne zhodnotenú ponuku nadštandardu.
Čo presne Hilbi prináša:
- Odstraňuje všetky nepotrebné fyzické stretnutia pacienta v ambulancii;
- Zjednodušuje prácu lekára a šetrí čas nielen im, ale aj pacientom;
- Umožňuje personalizovaný prístup k pacientovi;
- Transparentne odmeňuje lekárov za poskytovanie nadštandardných služieb;
„Na Slovensku je evidovaných 355 226 diabetikov, z nich 203 000 má hypertenziu. Na kontrolu svojho stavu by si mali zaznamenávať v denníku nielen hodnoty glykémie, ale aj dávky antidiabetík alebo inzulínu, množstvo sacharidov prijatých v strave či fyzickú námahu. Pre lekára, na ktorého ročne pripadá okolo 100 pacientov liečených inzulínom, pri diabete II. typu až od 529 až 745, je náročné orientovať sa v denníkoch,“ konkretizuje stav MUDr. Ladislav Pásztor, Chief Medical Officer Hilbi.
Obrovským prínosom je štrukturovaný zápis pravidelných meraní priamo do systému, ktoré lekár kontinuálne vidí a na všetky výkyvy hneď upozorňuje lekára i pacienta. „Bezprostredne
komunikuje s pacientom a problém sa rieši už v zárodku,“ vyzdvihuje pozitíva HILBI Pásztor. „Podobný manažment je vhodný pre hypertonikov, ktorých je na Slovensku približne 800-tisíc. Z nich asi jedna tretina sú mladí a ekonomicky aktívni ľudia, ktorí nemajú čas čakať na kontrolu v ambulancii,“ dodáva.
Nadštandard jedným klikom – LIFE ID
Hilbi však nezastrešuje len spomínané príklady. Sú najtransparentnejšie preto, že nimi trpia státisíce ľudí a ich nedostatočné liečenie môže mať závažné následky. Platforma je vyvinutá
ako praktický nástroj pre lekára na komunikáciu nielen smerom k pacientovi, ale aj medzi lekármi.
Ide o vystavenie rôznych potvrdení, vyžiadané vyšetrenia pacientov, ošetrenie a konzultácie mimo ordinačných hodín, ale aj doplnkové služby v modernej starostlivosti o pacienta nad
rámec služieb, preplácaných zdravotnou poisťovňou.
Platobný systém Hilbi je transparentný, pre užívateľov jednoduchý a všetko vybaví a zaplatí jedným klikom cez svoj mobilný telefón.
„Predstavte si, že máte všetky vaše zdravotné dáta dostupné na jeden klik kdekoľvek na svete. Vytvárate a dopĺňate si svoju unikátnu zdravotnú históriu z mnohých zdrojov po celý
svoj život a v prípade potreby ju môžete jednoducho zdieľať s akýmkoľvek lekárom či záchrannou službou. Dáta vám vedia zabezpečiť personalizovanú liečbu či prevenciu alebo zachrániť život,“ vysvetľuje Roman Kučera, Chief Technology Officer Hilbi.
Ide napríklad o:
- Zhromažďovanie zdravotných dát, nevyhnutných pre zdravotnú starostlivosť pacienta mimo bydliska, mimo riadnej ordinačnej doby ai. (TK, P, TT, alergie, základné diagnózy a liečba, iné informácie);
- Integráciu mnohých zdrojov dát a meracích zariadení (eHealth, Garmin, Fitbit ai.);
- Komunikáciu základných zdravotných dát s pracoviskami záchrannej zdravotnej služby – ich znalosť pracovníkom ZZS významne skvalitní činnosť a môžu pozitívne rozhodnúť o osude pacienta;
- Možnosť synchronizácie dát so zdravotnou dokumentáciou;
- Nové druhy dát, doplňujúce holistický prístup k zdraviu pacienta (behaviorálne, enviromentálne dáta ai.).
Aplikácia je pre lekárov zdarma a pacient si platí iba za vybrané prémiové služby. Unikátom HILBI je, že väčšina výnosov je automaticky prerozdelená naspäť medzi lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Vlastníkom dát je pacient a on rozhoduje o ich zdieľaní. Nik okrem pacienta nemá k dátam prístup, pokiaľ to sám nepovolí.
„Na západ od českých hraníc už dlhšiu dobu pozorujeme proces, ktorý môžeme jednoducho nazvať „racionalizácia zdravotníctva“. COVID-19 tento proces urýchlil. Prax potvrdzuje, že je nutné do procesu zapojiť pacientov, pretože práve o nich v celom systéme ide,“ hovorí Vladimír Přikryl, generálny manažér CGM CZ &SK, partner Hilbi. „Veríme preto, že Hilbi je tá správna cesta. Hilbi pre pacienta a ADAM pre lekára. Vďaka integrácii s Hilbi získava ADAM bezkonkurenčné riešenie,“ uzatvoril Přikryl.
Príklady, prečo je Hilbi cestou budúcnosti
- Fatálne následky omylu, ktorý sa môže stať pri komunikácii cez telefón, ilustruje reálny prípad. Pacientka s lekárom telefonicky konzultovala výsledky vyšetrení. Doma mala liek, ktorý sa používa na úpravu zrážanlivosti krvi a s lekárom sa dohadovala, ako ho bude užívať. Pri telefonickej komunikácii došlo vzhľadom k prepočutiu k dvom zásadným nedorozumeniam. Najprv pacientka neporozumela dávkovaniu, ktoré jej odporúčal lekár. Namiesto odporúčanej dávky 2× denne po pol tablety, užívala 2× denne 1 tabletu. Druhý omyl nastal pri sile balenia, ktoré mala doma. Lekár pri navrhnutom dávkovaní vychádzal z toho, že pacientka má doma balenie s nižšou silou, ona však mala balenie s vyšším obsahom účinnej dávky. Takže namiesto odporúčaných 3 mg účinnej látky brala 10 mg denne. Zomrela na vykrvácanie. Pri komunikácii cez telefón nebol chránený lekár ani pacientka, spätne bolo ťažké zisťovať, z ktorej strany a prečo pri rozhovore došlo k chybe. Platforma Hilbi zabraňuje takýmto situáciám, pacient dostane v písomnej forme (chatom) jasné a zrozumiteľné pokyny, a chránený bude on aj lekár.
- Hilbi je nenahraditeľná aj v krízových situáciách, kedy záchranka alebo lekár v nemocnici potrebujú mať okamžite základné informácie o pacientovi. Príkladom
je príbeh chronicky chorého pacienta s ťažkou diagnózou, ktorá si vyžaduje užívanie viacerých druhov liekov. Aj preto časť zdravotnej dokumentácie, v ktorej sú údaje o aktuálnej liečbe, má stále pri sebe. Konkrétneho pacienta až ho po zhoršení zdravotného stavu odviezla záchranka do nemocnice, záchranári však zabudli vziať so sebou papierovú dokumentáciu. Lekár potom z nemocnice o polnoci telefonoval domov rodine s otázkami, aké lieky a v akých intervaloch pacient berie, keďže jeho stav sa nezlepšoval.
Pri používaní platformy Hilbi by nedošlo k podobne vyhrotenej situácii, ktorá vystresovala lekára, pacienta a rodinu.