Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ste riaditeľkou servisných centier IBM na Slovensku – IBM International Services Centre Slovakia, čo si má čitateľ pod tým predstaviť?

Okrem toho, že som riaditeľka ľudských zdrojov, je mojou úlohou vystupovať aj ako generálna riaditeľka pre centrá na Slovensku. Centrá zdieľaných služieb – IBM International Services Centre  – je  jedna z dvoch organizácií, ktorá IBM na Slovensku má, a mojou úlohou je reprezentovať tieto centrá interne aj externe. Tiež sa snažím o ich prepájanie a úzku spoluprácu s celým vedením so základným cieľom – posilňovať pozíciu IBM na Slovensku, vytvárať nové synergie a príležitosti na rast a príchod zaujímavejších a komplexnejších pracovných príležitostí  Slovensko. Okrem týchto úloh som sponzorom pre inklúziu, diverzitu a aktivity spoločenskej zodpovednosti.

IBM sa práve presťahovalo na Slovensku do novej budovy biznis centra Apollo. Kde ste pôsobili doteraz?
Ešte pred kovidom sme v Bratislave mali štyri budovy. Po oddelení časti IBM a vzniku novej spoločnosti Kyndryl nám zostali tri budovy. Avšak už roky sme sa snažili a pripravovali na to, aby sme všetkých zamestnancov v Bratislave dostali do jednej lokality pod jednu strechu, a sme veľmi radi, že sa nám to teraz podarilo. Bol to niekoľkoročný projekt, a teraz chceme vyťažiť maximum zo spolupráce a kolokácie, vďaka tomu, že máme všetkých zamestnancov v jednej budove. Sme radi, že sa tento projekt stal realitou.

Lucia Haászová - IBMZdroj: IBM
Lucia Haászová – IBM

V poslednej dobe je veľkou témou pre firmy na Slovensku udržateľnosť a ESG reporting, ako k udržateľnosti pristupuje IBM?
Udržateľnosť a udržateľný rozvoj sú slová, ktoré sa v posledných mesiacoch skloňujú stále častejšie a musím povedať, že som veľmi rada, pretože ich už nepočujeme len z úst ekologických aktivistov a ochrancov prírody. Máme len jednu planétu Zem a musíme na nej hospodáriť tak, aby sme ju nasledujúcim generáciám odovzdali v čo najlepšej kondícii.

Dnes sa už asi všetci zhodneme na tom, že musíme viac chrániť životné prostredie, ale ruku na srdce, konáme podľa toho aj vo svojom každodennom živote? Úlohou všetkých výrobcov ako aj poskytovateľov služieb v najbližšom období bude pretransformovať sa na „udržateľnú“ výrobu a to isté platí aj pre služby. Aby spotrebitelia mohli posúdiť „udržateľnosť“ výrobkov alebo zodpovedné správanie firiem potrebujú dôveryhodné a porovnateľné dáta. A práve tieto dáta, spolu s ich transparentnosťou a dôveryhodnosťou má priniesť tzv. Nefinančný reporting ESG, z angl. Enviromental, Social Governance.

Úlohou konzultačných a technologických firiem ako je IBM, je poskytnúť firmám a organizáciám praktické nástroje na zber, uloženie a vyhodnotenie dát potrebných pre ESG reporting. V IBM si uvedomujeme, že ESG reporting bude riešiť stále viac našich klientov z radov firiem. Našou výhodou je, že máme vo svojom portfóliu produkt, ktorý dokáže nájsť všetky potrebné dáta pre ESG reporting, nastaviť, pokiaľ možno, ich automatický zber. To sa týka takých ukazovateľov, ako je napríklad spotreba energie, množstvo odpadu a pod. Samozrejme, dokáže konsolidovať tieto dáta na jedno miesto a pripraviť ich na opakované publikovanie v požadovanom formáte podľa smernice Európskej únie.

Máme, samozrejme, vo firme rozbehnutých množstvo iniciatív, ktoré sa venujú jednotlivým parciálnym otázkam udržateľnosti, či už je to efektívne znižovanie spotreby energií alebo  využívanie zvyškového tepla z našich dátových centier na vykurovanie. Veľmi k tomu prispieva aj naša firemná kultúra, v rámci ktorej maximálne podporujeme zodpovedné správanie sa zamestnancov a rôzne ekologické aktivity. Už dávnejšie sme stopli používanie jednorázových príborov, ako aj pohárov a pod. Aj v tomto prípade, samozrejme, platí, ste taký silný, aký silný je váš najslabší článok. Zároveň však vidíme veľa pozitívnych príkladov, ktoré motivujú, a za všetky veľmi pekne našim zamestnancom ďakujem.

Akých pracovníkov na Slovensku zamestnávate?
Veľmi rôznorodých. Tým, že máme naozaj rôzne centrá a poskytujeme rôzne služby, ide o juniornejšie, aj seniornejšie pozície, máme miesta pre absolventov vysokých škôl, no máme aj také pozície, na ktoré nie je nutné mať vysokoškolský diplom. IBM verí, že kvalita  zamestnanca netkvie len v jeho vzdelaní, ale mimoriadne dôležité sú jeho skúsenosti, schopnosti a chuť učiť sa. Ponúkame širokú škálu pozícií. Mnohí si pod IBM predstavujú len technické pozície, ale my tu máme napríklad centrum financií, centrum účtovníctva, centrum podpory predaja, či centrum digitálneho predaja. Potrebujeme teda širokú škálu rôznych  zručností, čo poskytuje našim kolegom priestor pre osobný aj profesionálny rast.

IBM centrumZdroj: IBM
IBM centrum

Vidíme, že to funguje v praxi a mnoho ľudí v IBM zostáva veľmi dlho, navyše v rámci spoločnosti IBM môžu vystriedať rôzne pozície. Máme mnoho zamestnancov, ktorí k IBM nastúpili po vysokej škole – niektorí dokonca ešte počas štúdia – a sú tu už  15 alebo aj viac rokov. Za ten čas vystriedali niekoľko pozícií – čím sa znova dostávame k rôznorodosti, aj toto je dôkazom pestrosti našich pracovných pozícií.

Spoločnosť IBM International Services Centre vznikla pred 20 rokmi, ako sa za ten čas zmenila?
Verím, že pozícia centier na Slovensku sa zmenila dramaticky. Samozrejme, veľmi úzko to súvisí s tým, ako turbulentne sa mení svet a biznis v ňom. Začali sme v Bratislave s pomerne jednoduchými činnosťami a postupne sme priberali nové a nové úlohy. Tá škála centier, ktoré tu máme teraz, je veľmi široká. Pre globálnu organizáciu hráme jednu z kľúčových rolí. Za 20 rokov sa zmenila aj štruktúra populácie našich zamestnancov – je mnoho kolegov, ktorí tu zostali celý čas. Kedysi IBM na Slovensku zamestnávala takmer len mladých ľudí, no vďaka tomu, že IBM má stále čo ponúknuť, mnoho kolegov tu zostalo a populácia trochu zostarla, dospela.

Považujeme to za mimoriadne pozitívne – znamená to, že IBM je pre mnohých dobrým zamestnávateľom. Pracujeme na tom, aby  naše pozície boli komplexnejšie a prinášali IBM celosvetovo pridanú hodnotu. Nejde nám o to, aby sme vytvárali masu príležitostí, ale o to, aby to boli príležitosti mimoriadne kvalitné. Počas posledných 20 rokov rástla dôvera v IBM na Slovensku a mnohé misie sa na  Slovensko presunuli. Slovensko je momentálne jednou z krajín, kde je mimoriadne kvalitná kombinácia talentu a  jazykových schopností.

IBM centrumZdroj: IBM
IBM centrum

Aké centrá sú vlastne súčasťou IBM International Services Centre?
Spoločnosť IBM International Services Centre v súčasnosti tvorí niekoľko servisných centier s celosvetovou pôsobnosťou. Sú to typické vnútropodnikové centrá a takmer sto percent našich tržieb predstavuje export služieb do zahraničia. Našimi zákazníkmi sú pobočky IBM na celom svete. Mnohé z našich centier majú celosvetovú pôsobnosť, čo z nich robí naozaj unikátne miesto na prácu. Už len taká maličkosť, že v jeden deň môžete pracovať s kolegami v Japonsku a baviť sa s nimi, ako sa majú a čo robili cez víkend, a nasledujúci deň sa dozviete od kolegu alebo kolegyne v niektorej z juhoamerických krajín, že ich čaká oslava jedného z najvýznamnejších sviatkov v roku. Aj to robí našu prácu v mnohom neopakovateľnou a zaujímavou. Súčasťou našej spoločnosti je tak napríklad finančné centrum, účtovnícke centrum, centrum peňažných služieb, centrum podpory predaja, centrum vzdelávania, centrum podpory marketingu a centrum digitálneho predaja.

Prečo si IBM pre svoje centrá zdieľaných služieb vybrala práve Slovensko?
Slovensko patrí medzi top tri strategické centrá zdieľaných služieb IBM na svete a zohráva kľúčovú globálnu rolu. Zároveň sme najväčšie centrum v Európe. Pri výbere hrala rolu dobrá pozícia a spočiatku aj pomer cena – výkon, inak povedané hodnota, ktorú dokázali prinášať naši zamestnanci za relatívne nízke náklady. Samozrejme, že na začiatku náklady zohrávali svoju rolu. V súčasnosti už však Slovensko v žiadnom prípade nie je považované za lacnú krajinu čo sa pracovnej sily týka, ale sme považovaní za mimoriadne kvalitnú pracovnú silu.

Čím je práca v IBM International Services Centre zaujímavá a čo Vás osobne priviedlo do IBM?
To, čo globálne spoločnosť robí, ako prispieva k tomu, ako fungujú mnohé odvetvia, to, ako mení svet je niečo, čo ma fascinuje. Chcem robiť pre spoločnosť, ktorá mení svet. IBM sa mi páči aj v tom, akú ma firemnú kultúru. Samozrejme, prišla som do IBM pre príležitosti, ktoré táto firma ponúka – a tie sú veľmi rôznorodé. Tým, že sme  najväčšie centrum zdieľaných služieb na Slovensku a  štruktúra našich centier je rôznorodá, vytvára to prirodzene aj jedinečné pracovné prostredie.

Značky: