Nožnice sa roztvorili, lacnejšie telefóny dostali nadštandardnú výbavu, najdrahšie modely ešte viac zdraželi. Ľudia však o drahé kusy majú záujem.
Counterpoint Research hovorí, že medziročne narástla predajnosť smartfónov v prémiovom segmente o 94 %. Hovoríme o cene smartfónov za cenu 1000 USD a vyššej. Varun Mishra, senior analytik, k cenovému rastu uviedol: „5G sa čoraz viac rozširuje, zákazníci chcú modernizovať svoje zariadenia.“ Ďalej dodáva, že podiel na zvyšovaní priemernej predajnej ceny má spoločnosť Apple, u ktorej bol zaznamenaný medziročný nárast o 14 % a tvorí viac ako 78 % podiel predaja v segmente nad 1000 USD.
Podľa Mishry je to záležitosťou pandémie. Jej dôsledky sa prejavovali v rôznych segmentoch inou silou, ťažil z toho segment elektroniky. Ľudia nemohli cestovať prípadne sa obávali a tak majú väčšiu finančnú rezervu, ktorú sa rozhodli uplatniť do modernizácie zariadení. Takisto uvádza, že práve počas tohto obdobia a potreby mať výkonné zariadenie pri práci na diaľku si ľudia viac uvedomili potenciál samotného smartfónu.
Inflačné pomery v USA ani Európe nemajú najlepšie vyhliadky a krajiny majú dvojcifernú hodnotu inflácie. Avšak, keď si zoberieme najdrahšie zariadenia, tie si kupovali najmä ľudia, ktorých sa kríza až tak nedotkla. Aj toto by mohlo vysvetľovať, prečo je v segmente najdrahších telefónov vysoký nárast a napriek všetkým okolnostiam tento predaj nestagnuje. No a nakoniec aj inflácia vo forme premietnutia ceny do materiálov a samotnej výroby umelo zdvihne ceny oproti tým spred roka.
Efekt inflácie a stúpajúce ceny umožňujú firmám udržať tržby na rovnakých úrovniach alebo vyššie. Jednotková cena predajov ale klesá. Objem predaja prémiového segmentu klesol v Q2 2022 o 8 % pri medziročnom porovnaní rovnakého obdobia. Stále je to dobrý výsledok, keďže celkový trh so smartfónmi zaznamenal 12 % pokles. Aktuálne je to už deviaty štvrťrok po sebe, ktorý prekonal v prémiovom segmente celkový rast trhu so smartfónmi.
Čínski výrobcovia ako OPPO, Xiaomi a Huawei zaznamenali pokles podielu, keďže ich domáci trh mal problémy tesne spojené s obmedzeniami pri boji s koronavírusom. Neplatí to pre všetky značky a Vivo medziročne narástlo v predaji o 59 %. Prvýkrát v histórii tak prekonala spoločnosť OPPO a Vivo je na treťom mieste medzi značkami s prémiovými smartfónmi.
Zdroj: Counterpoint
Prečítajte si aj: