Vianoce sú už za nami a s nimi aj tradičný sviatočný nákupný ošiaľ. Síce sa hovorí, že dávať darčeky je väčšia radosť, ako ich dostávať, v prípade nevhodne zvoleného darčeka nemusí mať radosť ani jeden. Namiesto toho, aby ste nevhodný či chybný darček nechali ležať v kúte, ponúka sa hneď niekoľko spôsobov, ako takúto situáciu vyriešiť.
Vrátenie darčeka bez dôvodu
Ako je už všeobecne známe, odstúpenie bez udania dôvodu je možné priamo zo zákona pri tovare zakúpenom v rámci tzv. dištančného predaja, typicky cez e-shop. „Ak neubehla štrnásťdňová lehota na odstúpenie od zmluvy, tak môžu spotrebitelia využiť tento zákonný inštitút,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest, a dodáva: „Predávajúci vráti spotrebiteľovi kúpnu cenu a náklady na dodanie výmenou za tovar, avšak náklady na vrátenie tovaru ponesú spotrebitelia za predpokladu, že ich podnikateľ o tejto povinnosti informoval aspoň v obchodných podmienkach.“
Odstúpenie bez udania dôvodu možno využiť aj pri zmluvách uzavretých telefonicky alebo pri zmluvách, ktoré boli uzatvorené mimo obvyklých priestorov používaných na podnikanie predajcu. K uzavretiu mimo obchodných priestorov môže dôjsť len tak na ulici, či v rámci podomového predaja. To isté platí aj pre dočasne zriadené stánky, napr. na vianočných trhoch. „Naopak, obvyklými priestormi podnikateľa sú spravidla jeho prevádzky a predajne, ale zaraďujú sa k nim aj trvale prevádzkované stánky, napr. v obchodných centrách,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Ak darčeky zakúpite tu, právo na odstúpenie bez udania dôvodu nemáte.
Zradné výnimky
Napriek tomu, že je splnená podmienka distančného predaja či predaja mimo obchodných priestorov, existujú prípady, keď s odstúpením od zmluvy neuspejete. Toto právo nemožno uplatniť napríklad vtedy, ak ide o tovar upravený podľa vašich požiadaviek a prianí. Avšak napríklad výber z vopred stanovených možností, teda najmä výber farby a veľkosti zo vzorkovnice, do tejto kategórie nepatrí a odstúpeniu od zmluvy nič nebráni.
Výmenu či vrátenie ponúka sám podnikateľ
Aj keď ste nenakúpili tovar cez e-shop, alebo vám už ubehla lehota na odstúpenie od zmluvy, nehádžte flintu do žita. Veľa obchodov ponúka možnosť výmeny alebo vrátenia tovaru nad rámec zákona, a to aj po Vianociach. S touto ponukou sa možno stretnúť v kamenných aj internetových obchodoch. Zdôrazňujeme, že ide o dobrovoľnú službu, ktorú sa podnikateľ rozhodol svojim zákazníkom poskytnúť navyše. Ak takúto ponuku poskytne pri predaji tovaru, je pre neho záväzná, aj keď si predajca môže stanoviť rôzne obmedzenia. Tie sú väčšinou určené v obchodných podmienkach podnikateľa alebo v obchodnom oznámení (newsletteri). Podmienky výmeny tovaru nad rámec zákona tak odporúčame si vždy vopred starostlivo naštudovať, aby ste predišli prípadným komplikáciám. Ak podnikateľ možnosť vrátenia či výmeny výslovne neponúka, nemusí ísť nutne o beznádejnú situáciu. „Nie je vylúčené, že vám dobrý obchodník vyjde v ústrety a nepoužívaný tovar napríklad vymení za iný, ak mu predložíte účtenku,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.