Na Slovensku a vo svete sa ďalší Black Friday uskutoční 27. novembra 2020. Vrchol nákupnej aktivity nastáva medzi 19:00-20:00

Počas Black Friday výpredajov si priemerný Slovák nakúpi 3 až 4 produkty. Slováci plánujú minúť v priemere 216 € v online obchodoch a kamenných predajniach

Black Friday výpredaje hrajú dôležitú rolu počas jesennej a zimnej sezóny a to nielen z hľadiska obratu online obchodov, ale taktiež z hľadiska aktivity zákazníkov. So začiatkom novembra prichádzajú aj prípravy na Black Friday u malých a stredných, ale aj väčších hráčov na trhu. Títo na konci novembra oznámia obrovské výpredaje v online obchodoch a kamenných predajniach.

Kupodivu, obchodníci, tvrdia, že to nie je iba o boji za zvýšenie predajov. V podstate si počas Black Friday obchodníci a nakupujúci vymenia miesta. Za normálnych okolností zákazník čerpá výhody pravidelnými nákupmi, čím potvrdzujú svoju lojalitu. V novembri sú však práve obchody tými, ktorí musia dokázať svoju lojalitu voči zákazníkom, ktorá sa dá posúdiť z dostupnosti zľavnených produktov a vysokých zliav.

Analytici Black-Friday.Global počas niekoľkých rokov sledovali trendy na Slovensku a vo svete počas Black Friday výpredajov. Nižšie uvádzame niekoľko štatistík a zaujímavých faktov, ktoré sa spájajú s najrušnejším nákupným dňom na svete.

Black Friday: trendy za posledné roky

Záujem o Black Friday výpredaje počas týždňa

Na začiatku sa konal Black Friday iba v jeden deň v USA. Avšak, počas posledných pár rokov táto udalosť prerástla do nákupného maratónu, ktorý trvá niekoľko dní.. Niekedy sa môže začať už vo štvrtok a pokračovať do konca týždňa alebo a mesiaca. V záujme získať pozornosť zákazníkov začínajú niektoré obchody s výpredajmi už v pondelok. Vo väčšine krajín je však vrchol predajov v ten istý deň. Google Trends dáta za 19-25. november 2018 na Slovensku ukazujú, že najväčšia aktivita počas Black Friday výpredajov bola vo štvrtok (17,2%) a v piatok (29,1%). Záujem zákazníkov začína vo štvrtok a končí v nedeľu. To je charakteristické nielen pre Slovensko, ale aj pre väčšinu krajín.

Prieskum vykonaný portálom Black-Friday.Global v roku 2018 ukázal, že až 94% opýtaných Slovákov si je vedomých existencie Black Friday výpredajov. Avšak nie všetci vedia presný dátum, čo môže vysvetľovať záujem o túto udalosť už niekoľko týždňov pred jej začiatkom (Google Trends).

Rast výpredajov počas Black Friday

Interné dáta Black-Friday.Global za rok 2018 na Slovensku ukazujú nárast predajov počas Black Friday až o 666 % oproti bežnému dňu. Takéto vysoké čísla však nie sú neobvyklé. Napríklad, v Českej Republike je nárast 493 %, v Poľsku 979 % a v Nemecku až 2418 %.

Hodinová nákupná aktivita počas Black Friday výpredajov na Slovensku

Na rozdiel od obyvateľov USA, v iných krajinách nie je počas Black Friday výpredajov voľno. Aj keď sú vrcholy nákupnej aktivity v rozličných krajinách mierne iné, zvyčajne klesajú ráno a večer. Na Slovenskom internete bola najvyššia intenzita nákupov približne od 8:00 do 22:00 a vrchol dosiahla o 19:00 a 20:00, čo potvrdili dáta od Black-Friday.Global za rok 2018.

Na druhej strane, v krajinách ako je Turecko, Fínsko, Grécko, Singapur alebo Hong Kong sa zdá byť Black Friday veľmi očakávaný – založené na fakte, že najviac nákupov je vykonaných hneď po polnoci.

Výška zliav a očakávania zákazníkov

Štatistické dáta za posledných pár rokov ukazujú, že priemerná zľava počas Black Friday na Slovensku vzrástla z 53 % v roku 2017 na 54 % v roku 2018. Zaujímavosťou je, že tieto čísla prerástli očakávania Slovákov (ktorí sa pripravovali na zľavy okolo 53%).

Kupujúci z Bieloruska, Grécka a Peru očakávali vyššie zľavy (62 %), avšak obchody boli schopné poskytnúť iba zľavy, ktoré boli o 8-10 percentuálnych bodov menšie, ako tie očakávané. Na druhej strane, sledovanie ponúk na Ukrajine, v Južnej Afrike a vo Filipínach ukázalo, že zľavy v obchodoch boli omnoho vyššie, ako zákazníci očakávali.

Výška zliav a očakávania zákazníkov

TOP produkty, ktoré si Slováci kupujú

Podľa ankety až 54 % ľudí vie, čo si počas Black Friday výpredajov nakúpia. Čo sa týka priemerného počtu produktov, ktoré si plánujú Slováci nakúpiť počas Black Friday, je to 3,6 kusov. Štatistiky z posledných rokov ukazujú, že medzi najpopulárnejšie kategórie produktov na Slovensku patrí oblečenie, obuv, kozmetika, darčeky, domáce spotrebiče a produkty pre deti.

Vo svete je počas Black Friday výpredajov najviac kupovaná móda. Sú tu však aj krajiny, ako napríklad Brazília, Švajčiarsko, India, Malajzia alebo Rumunsko, kde v nákupných košíkoch prevláda elektronika.

Pyramída nákupných preferencií

Výdavky počas Black Friday výpredajov

Slováci sa plánujú zúčastniť výpredajov v online obchodoch, ale aj v kamenných obchodoch. Tí, ktorí si v ankete vybrali oboje, plánujú v priemere minúť 216 €. V iných krajinách si zákazníci pripravili menší rozpočet, ako napríklad v Nemecku 211 €, v Singapure 154 € alebo v Hong Kongu 73 €. Medzi krajiny, kde kupujúci plánujú minúť rekordné množstvo peňazí, patria USA s 429 €, Veľká Británia s 351 €, Írsko s 300 € a Spojené arabské emiráty s 257 €.

Výdavky počas Black Friday

Podľa dát o Black Friday nákupoch z roku 2018 vieme, že viac ako polovica (52,1 %) Slovákov používala pri online nákupoch počítač, 42,9 % mobilný telefón a iba 5 % tablet. Nakupovanie cez mobil bolo však globálnym trendom zaznamenaným vo Veľkej Británii, Nemecku, Turecku, Indonézii a mnohých ďalších krajinách.

Metodológia a použité informácie

Štatistické dáta pochádzajú z Picodi.com, globálnej zľavovej platformy, ktorá funguje od roku 2010 a vytvorila Black-Friday.Global – stránku, ktorá sa venuje Black Friday výpredajom. Anketa, ktorá bola v tomto reporte použitá, prebehla v júli a v novembri 2018 medzi 21000 respondentmi z 55 krajín. Pre prepočet meny sme použili priemerný premenný kurz od xe.com

Autora prieskumu: Black-Friday.Global

Značky: