AVS, DRS, LDH, LKA, VGRS…? Všetci vieme, že ABS je podporný systém na účinné brzdenie a obmedzenie šmyku používaný v autách. Ale čo znamenajú tie ostatné tajomné skratky? Sú to názvy moderných systémov na uľahčenie riadenia a zvýšenie aktívnej bezpečnosti v automobiloch Lexus.
Moderné autá sú doslova prešpikované elektronikou a mikroprocesormi – v jednom vozidle ich je často vyše sto. riadia prakticky všetko, od vstrekovania paliva až po stierače. Jednotlivé systémy sú pritom spojené sieťou a vymieňajú si informácie o rýchlosti jazdy, obrátkach motora, uhle natočenia volantu, brzdiacej sile, preťaženiach atď. Všetko slúži na to, aby sme mohli jazdiť príjemnejšie, pohodlnejšie a bezpečnejšie.
Samozrejme, v jednoduchších autách je množstvo elektroniky obmedzené na nevyhnutné minimum. Zato vo vozidlách prémiovej triedy, do ktorej patria modely japonskej značky Lexus, sú inštalované najmodernejšie systémy, ktoré poskytujú celý rad dodatočných funkcií.
Pre stabilnejšie vozidlo
Komfort jazdy zvyšuje systém AVS (Adaptive Variable Suspension), čiže adaptívne odpruženie, kde je sila tlmenia riadená v závislosti od spôsobu jazdy a vozovky a zároveň umožňuje niekoľko nastavení podvozku. Zabezpečuje zlepšenie stability karosérie tým, že upravuje silu tlmenia každého kolesa a obmedzuje napr. prechyľovanie karosérie v zákrutách či prednej časti karosérie pri brzdení.
V športových modeloch Lexus GS a RC je systém DRS (Dynamic Rear Steering), dynamické riadenie kolies zadnej nápravy. Zlepšuje stabilitu automobilu vo vyšších rýchlostiach vďaka ľahkému otočeniu zadných kolies rovnakým smerom ako sú otočené predné kolesá. Naopak pri nižších rýchlostiach, sa vďaka ich otočeniu na opačnú stranu znižuje polomer otáčania. S ním spolupracuje systém VGRS (Variable Gear Ratio Steering), čiže riadenie s premenným prevodovým systémom, ktoré uľahčuje manévrovanie pri nižších rýchlostiach a zvyšuje precíznosť riadenia pri rýchlej jazde.
Systém VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) koordinuje spoluprácu systémov riadiacich brzdy, kontroly stabilizácie karosérie a posilňovača volantu, čím predchádza strate kontroly nad vozidlom. Ešte modernejší je systém LDH (Lexus Dynamic Handling), ktorý patrí k výbave napríklad vyššej verzie modelu Lexus GS a zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť, stabilitu a presnosť riadenia koordináciou práce systémov AVS, DRS, VGRS i VDIM.
Bezpečnejšia jazda
Všetky spomenuté riešenia zvyšujú bezpečnosť jazdy, ale to nie je všetko. Automobily Lexus sú štandardne vybavené integrovaným systémom aktívnej bezpečnosti Lexus Safety Sytem+, ktorý využíva prednú kameru vozidla a radar na identifikovanie prekážok, vozidiel a chodcov pred vozidlom, a tak pomáha predchádzať nehodám. Najdôležitejšou súčasťou Lexus Safety System+ je PCS (Pre Collision System), ktorý po identifikovaní vozidiel, prekážok alebo chodcov pred automobilom varuje vodiča zvukovým a vizuálnym signálom. Ak je to potrebné, pomáha brzdiť, prípadne iniciuje havarijné brzdenie, ak vodič nereaguje.
Funkcia LDA (Lane Departure Alert) upozorňuje vodiča na neúmyselné opustenie jazdného pruhu pomocou vibrácie volantu, aj zvukovým a vizuálnym signálom. Jej vyšším stupňom je mechanizmus LKA (Lane Keeping Assist), ktorý miernymi zásahmi do riadenia samočinne pomáha udržiavať smer jazdy v označenom jazdnom pruhu.
AHB (Automatic High Beam) je automatická funkcia svetiel, ktorá rozpoznáva svetlomety vozidiel blížiacich sa v protismere alebo koncových svetiel vozidiel idúcich vpredu a automaticky prepína na stretávacie svetlá, čím zabraňuje oslňovaniu ostatných vodičov. Modernejším riešením je AHS (Adaptive High-beam System), čiže systém prispôsobivého riadenia svetiel, ktorý automaticky prispôsobuje dĺžku svetelného lúča podľa toho, či sa pred vozidlom nachádzajú iné autá a v akej vzdialenosti.
Vďaka všetkým týmto systémom je jazda vozidlom Lexus nielen komfortná, ale aj omnoho bezpečnejšia. A konštruktéri ešte nepovedali posledné slovo…