Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Značka CUPRA a Mattias Ekström uplynulý víkend vybojovali titul PURE ETCR na okruhu Pau-Arnos vo Francúzsku a zapísali sa do histórie automobilového športu víťazstvom v prvom šampionáte cestovných elektrických automobilov. Okruhový špeciál CUPRA e-Racer s výkonom 500 kW (680 k) bol dominantným počas sezóny, v ktorej rozdiely medzi jazdcami a tímami boli veľmi tesné.

Takmer desať rokov po vývoji štúdie okruhového špeciálu pre TCR a vybojovaní titulu v TCR International Series v roku 2015 spoločnosť opäť potvrdila svoje zameranie na inovácie a automobilový šport. Súčasne značka CUPRA získala  cenný know-how, ktorý využije pri ďalšom vývoji osobných aj závodných automobilov.

„Blahoželám Mattiasovi Ekströmovi, Jordimu Gené, Mikelovi Azconovi, Dánielovi Nagymu a celému tímu CUPRA X Zengő Motorsport! My u značky CUPRA sme veľkými fanúšikmi výziev a ambicióznych dobrodružstiev, je to v našej DNA,“ povedal Dr. Werner Tietz, člen predstavenstva CUPRA pre výskum a vývoj. „Naše víťazstvo v PURE ETCR nám umožnilo predviesť svetu, že elektrický pohon dokáže prinášať vzrušujúce zážitky na závodných okruhoch a súčasne nám umožňuje pokračovať vo vývoji technológií pre budúce sériové automobily. Skúsenosti získané s CUPRA e-Racer sa onedlho uplatnia v elektrických automobiloch CUPRA, s ktorými budú naši zákazníci jazdiť na cestách po celom svete.“

Mattias Ekström a CUPRA vstupovali do záverečných pretekov na špičke poradia jazdcov a výrobcov, no titul nebolo možné považovať za istý – musel sa spečatiť na trati. Švédsky pilot sa hneď od začiatku sústredil na upevnenie pozície tímu, keď vyhral obidve jazdy v skupine a okrem toho dosiahol najlepší čas v kvalifikácii. V pretekoch napriek incidentu s konkurentom, ktorý ho prinútil zájsť do boxov,  Mattias dokázal dôjsť do cieľa ako piaty a tým zabezpečiť body potrebné na získanie titulu.

„Som veľmi hrdý na to, čo sme u značky CUPRA dosiahli v historicky prvej sezóne PURE ETCR,“ povedal Mattias Ekström, prvý šampión PURE ETCR. „Počas roka som sa cítil veľmi silný s automobilom CUPRA e-Racer a vedel som, že kdekoľvek s ním budeme štartovať, vždy bude konkurencieschopný. Bolo to potešenie byť v jednom tíme s Mikelom, Jordim a Dánielom, ako aj súperiť s ostatnými špičkovými jazdcami v tomto šampionáte. Je to pamätný titul.“

Mikel Azcona skončil v posledných pretekoch sezóny tretí a rovnako aj v majstrovstvách. Jordi Gené, ktorý bol jedným z najvyrovnanejších jazdcov sezóny bol štvrtý a Dániel Nagy sa umiestnil ako ôsmy.

Výsledky všetkých štyroch jazdcov prispeli k získaniu majstrovského titulu značky CUPRA, ktorá porazila tímy Romeo Ferraris-M1RA (Alfa Romeo Giulia ETCR) a Hyundai Motorsport N (Hyundai Veloster N ETCR) o 67, respektíve 68 bodov.

CupraZdroj: Cupra

Cesta CUPRA e-Racer k víťazstvu

Víťazstvo v PURE ETCR je vyvrcholením ambiciózneho projektu, ktorého základ bol položený v roku 2017. Vtedy oddelenie CUPRA Racing začalo pracovať na vývoji prvého elektrického závodného cestovného automobilu. V tom čase bolo utópiou pretekanie s automobilom s elektrickým pohonom, odvodeným od sériového modelu s uzavretou karosériou. Mnoho nastolených otázok sa týkalo výkonnosti, dojazdu, teplotného režimu, bezpečnosti… no španielska spoločnosť prijala túto výzvu s odhodlaním a našla správne odpovede.

Oddelenie CUPRA Racing sa mohlo spoľahnúť na know-how získaný počas niekoľkých desaťročí aktivít v rozličných oblastiach automobilového športu. Konštruktéri začali pracovať na návrhu štúdie závodného špeciálu bez akýchkoľvek propozícií, pretože v tom čase ešte nijaké neexistovali. Preto uskutočnili množstvo štúdií a simulácií aby mohli zvoliť takú technológiu, ktorá by viedla k dosiahnutiu vytýčeného cieľa. Po tom, ako bola definovaná základná koncepcia, pozornosť sa sústredila na komponenty pohonu. Batéria a motory – ktoré predstavovali veľmi ťažký a neskladný materiál – boli umiestnené do karosérie, vytvorenej na báze skeletu okruhového špeciálu CUPRA Leon Competición. Následne bola definovaná štruktúra elektrických a elektronických komponentov. Súbežne prebiehal vývoj aerodynamiky vozidla.

Po vyše 5000 kilometroch testov a integrácii batérie i všetkých súvisiacich elektrických systémov, navrhnutých usporiadateľom šampionátu PURE ETCR a jednotných pre všetkých výrobcov, bol elektrický závodný špeciál CUPRA e-Racer pripravený zmerať si sily s konkurentmi na európskych pretekových okruhoch.

Výsledkom práce CUPRA Racing je závodný automobil s futuristickým vzhľadom, poháňaný štyrmi elektromotormi na zadnej náprave s celkovým výkonom 500 kW (680 k). Maximálny systémový krútiaci moment 960 Nm umožňuje automobilu s hmotnosťou 1570 kg zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 270 km/h. Zdrojom energie elektrického pohonu je kvapalinou chladená lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 65 kWh a hmotnosťou cca 450 kg, ktorá sa dobíja aj počas jazdy rekuperáciou. Inovatívny systém vektorového rozdeľovania krútiaceho momentu na poháňané kolesá zadnej nápravy umožňuje dosahovať maximálnu trakciu vo všetkých jazdných situáciách.

CupraZdroj: Cupra

Tri víťazstvá v debutovej sezóne PURE ETCR

Úvodná sezóna PURE ETCR bola veľkým úspechom pre tím CUPRA X Zengő Motorsport team, ktorý je výsledkom spolupráce značky CUPRA a súkromného maďarského tímu Zengő. Už na prvom podujatí na okruhu Vallelunga v Taliansku automobil CUPRA e-Racer ukázal, že má potenciál bojovať o titul. 

Mikel Azcona sa zapísal do histórie víťazstvom v prvých pretekoch elektrických cestovných automobilov na talianskom okruhu. Jeho tímový partner Mattias Ekström skončil ako tretí. A nebolo to jediné víťazstvo tímu CUPRA X Zengő Motorsport počas sezóny. V druhých pretekoch na okruhu Aragon v Španielsku si CUPRA e-Racer vďaka Ekströmovi pripísal na konto ďalšie víťazstvo.

V tretích pretekoch v dánskej Kodani sa Ekström dobre umiestnil na treťom mieste. V štvrtom podujatí sezóny na okruhu Hungaroring v Maďarsku opäť zvíťazil Azcona a Ekström so svojim tretím miestom prispel k bodovému zisku tímu. Po pretekoch v Budapešti malo matematicky až päť jazdcov šancu na víťazstvo v šampionáte PURE ETCR, z toho traja z tímu CUPRA.

V záverečnom podujatí sezóny na okruhu Pau-Arnos vo Francúzsku bol tím CUPRA od začiatku neporaziteľný. Ekström a Azcona vyhrali preteky vo svojich skupinách a vstupovali do finále so šancou získať titul „King of the Weekend“. Mattias Ekström sa umiestnil aj na prvom mieste v kvalifikácii a dosiahol najrýchlejší čas kola v skupine, čo mu vytvorilo silnú pozíciu vybojovať majstrovský titul pri pretekoch v nedeľu. Vo veľkom finále skončil ako piaty kvôli incidentu s konkurentom. Mikel Azcona vo Francúzsku skončil ako tretí v hodnotení jazdcov a značka CUPRA získala titul v hodnotení výrobcov.

Okrem úspechu dosiahnutého na trati značka CUPRA svojou účasťou v šampionáte PURE ETCR získala cenné skúsenosti, ktoré využije pri vývoji budúcich sériových automobilov. Model CUPRA Born, ktorý sa začne predávať ešte v tomto roku a CUPRA Tavascan, ktorý príde v roku 2024, využívajú know-how nadobudnutý na závodných tratiach.

Okrem toho sa značka CUPRA zúčastňuje aj na seriáli pretekov elektrických automobilov v teréne Extreme E, ktoré sa konajú na najodľahlejších miestach planéty aby upozorňovali na lokality ohrozené klimatickými zmenami.

Značky: