Značka CUPRA a Mattias Ekström uplynulý víkend vybojovali titul PURE ETCR na okruhu Pau-Arnos vo Francúzsku a zapísali sa do histórie automobilového športu víťazstvom v prvom šampionáte cestovných elektrických automobilov. Okruhový špeciál CUPRA e-Racer s výkonom 500 kW (680 k) bol dominantným počas sezóny, v ktorej rozdiely medzi jazdcami a tímami boli veľmi tesné.
Takmer desať rokov po vývoji štúdie okruhového špeciálu pre TCR a vybojovaní titulu v TCR International Series v roku 2015 spoločnosť opäť potvrdila svoje zameranie na inovácie a automobilový šport. Súčasne značka CUPRA získala cenný know-how, ktorý využije pri ďalšom vývoji osobných aj závodných automobilov.
„Blahoželám Mattiasovi Ekströmovi, Jordimu Gené, Mikelovi Azconovi, Dánielovi Nagymu a celému tímu CUPRA X Zengő Motorsport! My u značky CUPRA sme veľkými fanúšikmi výziev a ambicióznych dobrodružstiev, je to v našej DNA,“ povedal Dr. Werner Tietz, člen predstavenstva CUPRA pre výskum a vývoj. „Naše víťazstvo v PURE ETCR nám umožnilo predviesť svetu, že elektrický pohon dokáže prinášať vzrušujúce zážitky na závodných okruhoch a súčasne nám umožňuje pokračovať vo vývoji technológií pre budúce sériové automobily. Skúsenosti získané s CUPRA e-Racer sa onedlho uplatnia v elektrických automobiloch CUPRA, s ktorými budú naši zákazníci jazdiť na cestách po celom svete.“
Mattias Ekström a CUPRA vstupovali do záverečných pretekov na špičke poradia jazdcov a výrobcov, no titul nebolo možné považovať za istý – musel sa spečatiť na trati. Švédsky pilot sa hneď od začiatku sústredil na upevnenie pozície tímu, keď vyhral obidve jazdy v skupine a okrem toho dosiahol najlepší čas v kvalifikácii. V pretekoch napriek incidentu s konkurentom, ktorý ho prinútil zájsť do boxov, Mattias dokázal dôjsť do cieľa ako piaty a tým zabezpečiť body potrebné na získanie titulu.
„Som veľmi hrdý na to, čo sme u značky CUPRA dosiahli v historicky prvej sezóne PURE ETCR,“ povedal Mattias Ekström, prvý šampión PURE ETCR. „Počas roka som sa cítil veľmi silný s automobilom CUPRA e-Racer a vedel som, že kdekoľvek s ním budeme štartovať, vždy bude konkurencieschopný. Bolo to potešenie byť v jednom tíme s Mikelom, Jordim a Dánielom, ako aj súperiť s ostatnými špičkovými jazdcami v tomto šampionáte. Je to pamätný titul.“
Mikel Azcona skončil v posledných pretekoch sezóny tretí a rovnako aj v majstrovstvách. Jordi Gené, ktorý bol jedným z najvyrovnanejších jazdcov sezóny bol štvrtý a Dániel Nagy sa umiestnil ako ôsmy.
Výsledky všetkých štyroch jazdcov prispeli k získaniu majstrovského titulu značky CUPRA, ktorá porazila tímy Romeo Ferraris-M1RA (Alfa Romeo Giulia ETCR) a Hyundai Motorsport N (Hyundai Veloster N ETCR) o 67, respektíve 68 bodov.
![Cupra](https://touchit.sk/wp-content/uploads/2021/10/CUPRA-and-Mattias-Ekstrom-1-1024x691.jpg)
Cesta CUPRA e-Racer k víťazstvu
Víťazstvo v PURE ETCR je vyvrcholením ambiciózneho projektu, ktorého základ bol položený v roku 2017. Vtedy oddelenie CUPRA Racing začalo pracovať na vývoji prvého elektrického závodného cestovného automobilu. V tom čase bolo utópiou pretekanie s automobilom s elektrickým pohonom, odvodeným od sériového modelu s uzavretou karosériou. Mnoho nastolených otázok sa týkalo výkonnosti, dojazdu, teplotného režimu, bezpečnosti… no španielska spoločnosť prijala túto výzvu s odhodlaním a našla správne odpovede.
Oddelenie CUPRA Racing sa mohlo spoľahnúť na know-how získaný počas niekoľkých desaťročí aktivít v rozličných oblastiach automobilového športu. Konštruktéri začali pracovať na návrhu štúdie závodného špeciálu bez akýchkoľvek propozícií, pretože v tom čase ešte nijaké neexistovali. Preto uskutočnili množstvo štúdií a simulácií aby mohli zvoliť takú technológiu, ktorá by viedla k dosiahnutiu vytýčeného cieľa. Po tom, ako bola definovaná základná koncepcia, pozornosť sa sústredila na komponenty pohonu. Batéria a motory – ktoré predstavovali veľmi ťažký a neskladný materiál – boli umiestnené do karosérie, vytvorenej na báze skeletu okruhového špeciálu CUPRA Leon Competición. Následne bola definovaná štruktúra elektrických a elektronických komponentov. Súbežne prebiehal vývoj aerodynamiky vozidla.
Po vyše 5000 kilometroch testov a integrácii batérie i všetkých súvisiacich elektrických systémov, navrhnutých usporiadateľom šampionátu PURE ETCR a jednotných pre všetkých výrobcov, bol elektrický závodný špeciál CUPRA e-Racer pripravený zmerať si sily s konkurentmi na európskych pretekových okruhoch.
Výsledkom práce CUPRA Racing je závodný automobil s futuristickým vzhľadom, poháňaný štyrmi elektromotormi na zadnej náprave s celkovým výkonom 500 kW (680 k). Maximálny systémový krútiaci moment 960 Nm umožňuje automobilu s hmotnosťou 1570 kg zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 270 km/h. Zdrojom energie elektrického pohonu je kvapalinou chladená lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 65 kWh a hmotnosťou cca 450 kg, ktorá sa dobíja aj počas jazdy rekuperáciou. Inovatívny systém vektorového rozdeľovania krútiaceho momentu na poháňané kolesá zadnej nápravy umožňuje dosahovať maximálnu trakciu vo všetkých jazdných situáciách.
![Cupra](https://touchit.sk/wp-content/uploads/2021/10/CUPRA-and-Mattias-Ekstrom-2-1024x540.jpg)
Tri víťazstvá v debutovej sezóne PURE ETCR
Úvodná sezóna PURE ETCR bola veľkým úspechom pre tím CUPRA X Zengő Motorsport team, ktorý je výsledkom spolupráce značky CUPRA a súkromného maďarského tímu Zengő. Už na prvom podujatí na okruhu Vallelunga v Taliansku automobil CUPRA e-Racer ukázal, že má potenciál bojovať o titul.
Mikel Azcona sa zapísal do histórie víťazstvom v prvých pretekoch elektrických cestovných automobilov na talianskom okruhu. Jeho tímový partner Mattias Ekström skončil ako tretí. A nebolo to jediné víťazstvo tímu CUPRA X Zengő Motorsport počas sezóny. V druhých pretekoch na okruhu Aragon v Španielsku si CUPRA e-Racer vďaka Ekströmovi pripísal na konto ďalšie víťazstvo.
V tretích pretekoch v dánskej Kodani sa Ekström dobre umiestnil na treťom mieste. V štvrtom podujatí sezóny na okruhu Hungaroring v Maďarsku opäť zvíťazil Azcona a Ekström so svojim tretím miestom prispel k bodovému zisku tímu. Po pretekoch v Budapešti malo matematicky až päť jazdcov šancu na víťazstvo v šampionáte PURE ETCR, z toho traja z tímu CUPRA.
V záverečnom podujatí sezóny na okruhu Pau-Arnos vo Francúzsku bol tím CUPRA od začiatku neporaziteľný. Ekström a Azcona vyhrali preteky vo svojich skupinách a vstupovali do finále so šancou získať titul „King of the Weekend“. Mattias Ekström sa umiestnil aj na prvom mieste v kvalifikácii a dosiahol najrýchlejší čas kola v skupine, čo mu vytvorilo silnú pozíciu vybojovať majstrovský titul pri pretekoch v nedeľu. Vo veľkom finále skončil ako piaty kvôli incidentu s konkurentom. Mikel Azcona vo Francúzsku skončil ako tretí v hodnotení jazdcov a značka CUPRA získala titul v hodnotení výrobcov.
Okrem úspechu dosiahnutého na trati značka CUPRA svojou účasťou v šampionáte PURE ETCR získala cenné skúsenosti, ktoré využije pri vývoji budúcich sériových automobilov. Model CUPRA Born, ktorý sa začne predávať ešte v tomto roku a CUPRA Tavascan, ktorý príde v roku 2024, využívajú know-how nadobudnutý na závodných tratiach.
Okrem toho sa značka CUPRA zúčastňuje aj na seriáli pretekov elektrických automobilov v teréne Extreme E, ktoré sa konajú na najodľahlejších miestach planéty aby upozorňovali na lokality ohrozené klimatickými zmenami.