Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

• Dacia predala v roku 2022 573 800 vozidiel, čo predstavuje nárast o 6,8 % na klesajúcom trhu v porovnaní s rokom 2021.

• Značka dosiahla významný míľnik a od roku 2004 predala svoje 8-miliónte vozidlo.

• Dacia dosiahla rekordné podiely na trhu, čo predstavuje:
o 3,7 % predaja osobných a úžitkových vozidiel* v Európe (nárast o 0,5 bodu v porovnaní s rokom 2021)
o 4,2 % predaja OV* v Európe (nárast o 0,7 bodu v porovnaní s rokom 2021)
o 7,6 % predaja OV** retail klientele (hlavný prispievateľ k úspechu značky) v Európe (nárast o 1,4 bodu v porovnaní s rokom 2021), čím si upevnila svoje tretie miesto.

• Tento úspech bol poháňaný robustným produktovým plánom so štyrmi kľúčovými modelmi:
o Dacia Sandero: 229 500 predaných kusov, čo predstavuje nárast o 1,2 % v porovnaní s rokom 2021;
o Sandero je najpredávanejšie vozidlo na európskom retail trhu od roku 2017
o Dacia Duster: 197 100 predaných kusov, čo predstavuje nárast o 5,8 % v porovnaní s rokom 2021;
o Duster je druhé najpredávanejšie vozidlo na európskom retail trhu v roku 2022 a najpredávanejšie SUV na maloobchodnom trhu od roku 2018
o Dacia Jogger: 56 800 predaných kusov v prvom roku;
o Jogger je druhé najpredávanejšie vozidlo segmentu C mimo SUV na európskom retail trhu
o Dacia Spring: 48 900 predaných kusov, čo predstavuje nárast o 75 % v porovnaní s rokom 2021;
o Spring je tretie najpredávanejšie elektrické vozidlo na európskom retail trhu

• Dacia pokračuje v definovaní základných prvkov, jedinečného postavenia podporovaného jej zákazníkmi, čo dokazuje miera získavania a udržania zákazníkov značky, ktorá je lídrom na trhu.

V roku 2023 sa očakáva, že trh bude aj naďalej ovplyvňovať globálny dodávateľský reťazec a problémy logistiky. Dacia si zachová svoju dynamiku:

o uvedenie celého sortimentu s novou výraznou vizuálnou identitou do showroomov od januára;
o rozšírenie ponuky elektrifikovaných vozidiel o Jogger HYBRID 140 a Spring vybavený novým motorom ELECTRIC 65;
o na jar uvedenie novej úrovne výbavy Extreme pre celý rad; a
o pokračovanie v modernizácii svojej predajnej a servisnej siete v súlade s novou identitou značky.

TRI REKORDNÉ PODIELY NA TRHU

Napriek pretrvávajúcim výzvam automobilového priemyslu, ako je pandémia Covid-19, nedostatok elektronických komponentov a logistické problémy, predala Dacia v roku 2022 pôsobivých 573 800 vozidiel, čo predstavuje nárast o 6,8 % v porovnaní s rokom 2021. Značka tiež dosiahla významný míľnik v roku 2022, predajom svojho 8 miliontého vozidla na svete od roku 2004.

Trhy, na ktorých sa predávajú vozidlá Dacia, klesli o 5,5 % v porovnaní s rokom 2021. Silný výkon značky potvrdzuje relevantnosť jej pozície ponúkať najlepšiu hodnotu za vynaložené peniaze, keďže sa jej nový rad ukázal ako obľúbená voľba medzi konečnými zákazníkmi. V roku 2022 dosiahla Dacia rekordný trhový podiel v Európe so 7,6 % predaja osobných vozidiel retail zákazníkom, čím posilnila svoju pozíciu už druhý rok po sebe (v roku 2021 si pripísala 6,2 % podiel). Značka tiež predstavovala rekordných 3,7 % predaja OV+ĽÚV* v Európe (nárast o 0,5 bodu oproti roku 2021) a 4,2 % predaja OV* (nárast o 0,7 bodu oproti roku 2021).

Dacia si nielen udržala vedúce postavenie v Maroku, ale presadila sa aj v Európe, pričom objem predaja osobných vozidiel vzrástol o 15,4 % napriek 4 % poklesu trhu.

Vo Francúzsku, najväčšom trhu značky, bolo v roku 2022 zaregistrovaných 130 800 osobných vozidiel značky Dacia, čo predstavuje nárast o 4,5 % v porovnaní s rokom 2021, a to aj napriek poklesu trhu o 7,8 %. Tento výkon posunul podiel značky Dacia na trhu o jeden percentuálny bod na 8,6 %, čím sa značka po prvýkrát umiestnila na treťom mieste na trhu s osobnými vozidlami. Dacia predstavovala 15,8 % predaja retail zákazníkom (nárast o 1,3 bodu), čo znamená, že každý šiesty koncový zákazník si v roku 2022 vybral Daciu.

V Nemecku, na trhu, ktorému dominujú vozidlá segmentu C, Dacia zaznamenala svoj doteraz najsilnejší výkon, keď dosiahla 50 % nárast objemu predaja so 60 300 vozidlami predanými maloobchodným zákazníkom, čo predstavuje viac ako 2 % predaja osobných vozidiel a vôbec po prvýkrát 5 % predaja osobných vozidiel retail zákazníkom. Dacia predbehla niektoré dobre zavedené značky a obsadila šieste miesto na retail trhu.

Dacia tiež získala väčší podiel na trhu v Taliansku, kde predala 67 300 osobných vozidiel, čo je o 9,2 % viac ako v roku 2021, a to aj napriek poklesu trhu o 9,7 %. Jej podiel na trhu OV (5,1 %) vzrástol o 0,9 bodu v porovnaní s rokom 2021. Dacia sa posunula z piateho na štvrté miesto v predaji v retail segmente, pričom dosiahla trhový podiel 8,3 % (nárast o 2 body v porovnaní s rokom 2021).

V Španielsku predala Dacia 37 800 osobných automobilov – o 2,7 % viac ako v roku 2021 – napriek poklesu trhu o 5,3 %, čo predstavovalo 4,7 % predaja osobných vozidiel, čo je o 0,4 bodu viac v porovnaní s rokom 2021. Dacia sa umiestnila na štvrtom mieste v predaji v retail segmente, pričom dosiahla trhový podiel 8,1 % (nárast o 0,6 bodu v porovnaní s rokom 2021).

V Spojenom kráľovstve Dacia viac ako zdvojnásobila svoj objem predaja s rastom 55 % v roku 2021, a to aj napriek poklesu trhu o 2 %. Podiel značky na maloobchodnom trhu vzrástol z 2,0 % v roku 2021 na 3,1 %, čím sa Dacia umiestnila na 13. pozícii (o päť miest vyššie).

Ostatné trhy výrazne prispeli k silnému výkonu značky Dacia v roku 2022. V Rumunsku značka predstavovala viac ako 30 % predaja osobných vozidiel, čo je o 2 body viac v porovnaní s rokom 2021. V Portugalsku a Belgicku si Dacia udržala prvé miesto v predaji v retail segmente.

Pri pohľade na východnú Európu vzrástol predaj OV o viac ako 30 % v pobaltských štátoch, na Slovensku a v Českej republike.

V Turecku predala Dacia o 30 % viac osobných vozidiel ako v roku 2021 a dosiahla trhový podiel vyše 6 %, čo je o 1,1 bodu viac v porovnaní s rokom 2021.

SILNÝ PRODUKTOVÝ PLÁN ZAHŔŇAJÚCI 4 KĽÚČOVÉ MODELY

Dacia v priebehu necelých 15 mesiacov uviedla na trh štyri nové kľúčové modely. Konkrétne Sandero, Spring a Duster v roku 2021 a Jogger v roku 2022. Na konci roka 2022 všetky štyri modely profitovali z posledného kroku v novej stratégii nasadenia identity Dacia – prijatie novej vizuálnej identity značky. To zahŕňalo nové farby a rozpoznateľný emblém Dacia Link s minimalistickými písmenami „D“ a „C“, ktoré do seba zapadajú ako články reťaze, čo evokuje robustnosť a jednoduchosť.

Každý model prispel k rastu Dacia v roku 2022.
V roku 2022 sa predalo 229 500 kusov modelu Sandero (čo predstavuje nárast o 1,2 % oproti roku 2021). Už šiesty rok po sebe bolo Sandero najpredávanejším modelom na európskom retail trhu a druhým najpredávanejším osobným vozidlom v Európe vo všetkých predajných kanáloch.

Podobne aj Duster si udržal prvé miesto na európskom retail trhu SUV – pozíciu si drží od roku 2018 – a stal sa druhým najpredávanejším vozidlom na európskom trhu koncových klientov hneď za modelom Sandero. S 197 100 predanými jednotkami vo všetkých krajinách v roku 2022 (čo predstavuje nárast o 5,8 % v porovnaní s rokom 2021) sa od uvedenia na trh v roku 2010 dostalo na cesty viac ako 2 milióny vozidiel Duster.

V roku 2022 sa predalo 48 900 kusov plne elektrického modelu Spring, čo predstavuje nárast o 75 % oproti roku 2021). Od svojho uvedenia na trh v roku 2021 si Spring získal viac ako 100 000 zákazníkov, z ktorých tri štvrtiny sú retail zákazníci. Spring patrí medzi najpredávanejšie elektrické vozidlá na európskom retail trhu.

V roku 2022, v prvom roku predaja, bolo predaných 56 800 kusov modelu Jogger, čím sa tento model zaradil na druhé miesto medzi vozidlami segmentu C mimo SUV predávanými na európskom retail trhu.

Časť príťažlivosti Dacia spočíva v jej širokej škále výbavy a možností motorizácií. Viac ako 70 % zákazníkov si naďalej vyberá tie najlepšie vybavené verzie.

Jeden z troch zákazníkov značky Dacia a 58 % zákazníkov modelu Jogger si vyberá ECO-G 100 – dvojpalivový benzínový/LPG motor, ktorý produkuje o 10 % menej emisií CO2 v priemere (118 g CO2/km) ako ekvivalentný benzínový motor a keď dve nádrže vozidla sú naplnené, ponúka dojazd cez 1 000 km.

Spring prichádza ako skutočný impulz pre elektrickú mobilitu a je preferovaným vozidlom pre 93 % prvých kupujúcich elektrických vozidiel na retail trhu.

K príťažlivosti značky Dacia prispieva aj jej schopnosť získať a udržať si svojich zákazníkov. V rámci „Europe 5“, ktorý zahŕňa Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Nemecko, Taliansko a Španielsko, šesť z 10 zákazníkov značky Dacia predtým nebolo zákazníkom Skupiny Renault. Osem z 10 zákazníkov značky Dacia si kúpi ďalšie vozidlo Skupiny Renault.

POZITÍVNA VÝHLIADKA DO ROKU 2023

Od začiatku januára je v showroomoch vystavený celý rad s novou odvážnou identitou Dacia. Značka si zachováva svoju dynamiku rozširovaním svojej ponuky elektrifikovaných vozidiel. Jogger HYBRID 140 – vôbec prvý hybrid od značky Dacia – je najdostupnejšie hybridné rodinné vozidlo na trhu. Jogger HYBRID 140, vybavený osvedčenou, vysokovýkonnou technológiou Renault, je vybavený systémom automatickej prevodovky bez spojky a ponúka zákazníkom vyšší výkon, komfort a spotrebu paliva, s emisiami CO2 od 108 g/km. Pružina vybavená novým (65 k/48 kW) motorom ELECTRIC 65 ponúka vyšší výkon a zabezpečuje lepšiu akceleráciu a zotavenie. Taktiež otvára novú, širokú škálu Extreme výbavy.

V druhej polovici roka bude úroveň výbavy Extreme dostupná pre celý rad, pričom stavia na koncepte, ktorý bol dobre prijatý pri uvedení modelu Jogger a stelesňuje outdoorového ducha Dacia.

Od začiatku roku 2022 Dacia modernizuje svoju distribučnú sieť v súlade s novou identitou značky. Tento ambiciózny projekt sa snaží zvýšiť viditeľnosť a príťažlivosť predajných miest a vytvoriť nové vnútorné prostredie, ktoré je funkčné, flexibilné a ekologicky zodpovedné. Do konca roka 2022 už bolo modernizovaných 10 % miest v distribučnej sieti Dacia. Toto percento sa má v roku 2023 zvýšiť

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.