- Daimler a spoločnosť Sila Nanotechnologies Inc. urýchľujú rozvoj a rozšírenie technológií lítium-iónových akumulátorov.
- Strategické partnerstvo s popredným americkým špecialistom v oblasti materiálov akumulátorov dláždi cestu pre ďalšiu generáciu výkonných vozidiel divízie Mercedes-Benz Cars
- Inovatívna chémia sľubuje v porovnaní s dnešnými akumulátormi vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie a väčší dojazd
- Vďaka značnej investícii získa spoločnosť Daimler miesto v predstavenstve spoločnosti Sila Nanotechnologies Inc. so sídlom v meste Alameda, v štáte Kalifornia
Spoločnosť Daimler AG získala v rámci svojich výskumných a vývojových aktivít menšinovú podielovú účasť na americkej spoločnosti Sila Nanotechnologies Inc. (Sila Nano), ktorá je špecialistom v oblasti materiálov akumulátorov. Spoločnosť Sila Nano bola založená v roku 2011 a momentálne je popredným lídrom vo vývoji nových materiálov pre akumulátory, ktoré dosahujú lepšie výsledky ako dnešné akumulátory s lítium-iónovou technológiou. Najnovšie poznatky z vývoja spoločnosti predstavujú nový štandard v oblasti výkonu akumulátorov. Pri výrobe bezpečných a stupňovite rozšíriteľných akumulátorov s vyššou energetickou hustotou sa spoliehajú na potenciál kremíka. Vďaka tomu vznikajú nové možnosti elektrifikácie, či už spotrebičov, elektrických vozidiel alebo iných prístrojov. Daimler získa vďaka svojej iniciatíve miesto v predstavenstve spoločnosti Sila Nano. Investícia je súčasťou najnovšieho investičného balíka, ktorý iniciovala spoločnosť Daimler.
„Sme na ceste k mobilite bez emisií CO2. Už počas tohtoročného uvádzania úplne nového modelu EQC na trh pripravujeme ďalšiu generáciu výkonných elektrických vozidiel. Lítium-iónová technológia je momentálne najefektívnejšou dostupnou technológiou akumulátorov a do budúcnosti ponúka ešte veľký potenciál. Pokroky spoločnosti Sila Nano v oblasti výkonu akumulátorov sú sľubné. Tešíme sa na plodnú spoluprácu a spojenie našich síl pri ďalšom vývoji a rýchlom uvedení na trh,“ vyjadril sa Sajjad Khan, výkonný viceprezident zosieťovanej, autonómnej, zdieľanej a elektrickej mobility spoločnosti Daimler AG.
Akumulátor je kľúčovým komponentom elektrických vozidiel. Nie je to klasický produkt, ktorý masovo schádza z výrobnej linky. Naopak, ide o integrálnu časť štruktúry vozidla. Inteligencia akumulátora sa ukrýva vo vysokokomplexnom celkovom systéme, ktorý definuje charakteristiku vozidla vo vzťahu k výkonu, dojazdu a času nabíjania. Tým pádom je integrálnou súčasťou nášho výskumu a vývoja. Počas tohto procesu sa staráme o všetky kroky, od počiatočného výskumu až po sériový vývoj. Kompetencie technologického hodnotenia materiálov, článkov či aktivít v oblasti výskumu a vývoja, ktoré považujeme za integrálny a dôležitý prvok našej stratégie elektrifikácie, sa výrazne rozšíria. K stratégii patrí aj neustála optimalizácia aktuálnej generácie lítium-iónového systému, ďalší rozvoj článkov zakúpených na svetovom trhu a výskum ďalšej generácie takzvaných post-lítium-iónových systémov.
Inovatívna chémia ďalšej generácie elektrických vozidiel
Zatiaľ čo pokroky v oblasti tradičnej chémie lítium-iónových akumulátorov viac-menej stagnujú, interdisciplinárny tím vedcov a inžinierov spoločnosti Sila Nano usilovne pracuje na vývoji ďalšej generácie chémie akumulátorov. Využíva pritom kremík, ktorý sa osvedčil ako silný materiál a vďaka tomu prinášajú na trh bezpečný a robustný produkt, ktorý je pripravený na sériovú výrobu.
„Táto prelomová chémia dnes predstavuje zlepšenie až o 20 percent a v porovnaní s klasickými lítium-iónovými akumulátormi prináša ďalší potenciál na zlepšenie. Máme veľkú radosť zo spolupráce so spoločnosťou Daimler. Do flotily spoločnosti Daimler sa snažíme priniesť ešte lepšie a energeticky silnejšie akumulátory a zrealizovať našu spoločnú víziu o budúcnosti s elektrickými vozidlami pre ľudí,“ povedal Gene Berdichevsky, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Sila Nano.
Spoločnosť so sídlom v meste Alameda v Kalifornii nahrádza pôvodné grafitové elektródy svojimi patentovanými kompozitnými materiálmi, ktoré z veľkej časti pozostávajú z kremíka. Ich výhodou je vysoká energetická hustota a vyššia stabilita cyklov, vďaka čomu umožňujú vývoj výkonnejších zdrojov energie s dlhšou životnosťou, ktoré dokážu prekonávať dlhé vzdialenosti. Tieto materiály sa dajú jednoducho integrovať do už existujúcich výrobných závodov lítium-iónových akumulátorov a umožňujú efektívne nasadenie so sériovej výroby.
Elektro-ofenzíva divízie Mercedes-Benz Cars
V oblasti elektrifikácie automobilu Mercedes-Benz poriadne zvyšuje rýchlosť. Do roku 2022 má byť elektrifikované celé portfólio divízie Mercedes-Benz Cars. Znamená to, že v každom segmente budú v ponuke rôzne elektrifikované varianty – od 48-voltovej napäťovej sústavy (EQ Boost), cez hybridný pohon dobíjateľný zo siete (EQ Power), až po viac než desať vozidiel poháňaných čisto elektricky (EQ), ktoré budú poháňané akumulátormi alebo palivovými článkami. Spoločnosť Daimler vychádza z toho, že do roku 2025 budú tvoriť elektrické modely 15 až 25 percentný podiel celkového odbytu vozidiel divízie Mercedes-Benz Cars – v závislosti od rámcových podmienok, akými sú vývoj infraštruktúry, individuálne preferencie zákazníkov a vývoj príslušných trhovo špecifických legislatív.
Divízia Mercedes-Benz Cars investuje približne 10 miliárd eur do rozšírenia svojho portfólia produktov značky EQ. Spoločnosť Daimler investuje okrem toho viac než miliardu eur do globálneho združenia výroby akumulátorov v rámci celosvetovej výrobnej siete Mercedes-Benz Cars. Spoločnosť kupuje články na svetovom trhu a poveruje dodávateľov na ich produkciu na základe špeciálnych špecifikácii. Spoločnosť si týmto spôsobom zabezpečuje tú najlepšiu možnú technológiu. Nákupom článkov akumulátorov v hodnote 20 miliárd eur spĺňa spoločnosť podmienku na konzekventný prechod do elektrickej budúcnosti. V budúcnosti bude globálne združenie na výrobu akumulátorov pozostávať z deviatich fabrík na troch kontinentoch.