Doplňujúca otázka na úvod by mohla znieť, čo vlastne považujeme každý z nás za súkromie a sleduje nás vôbec niekto?

Niekto dáva na Facebook množstvo fotografií, vyjadruje sa v komentároch, niekto zase svoj fotografie dáva do svojho nazvime do súkromného cloudu na Google Fotky či variante od Applu.

No a niekto si svoje súkromie stráži tak, že sa napríklad nikde nevyjadruje, nemá potrebu, ale občas niečo „lajkne“ prípadne si niektoré video na Facebooku alebo na YouTube pozrie. A to platí aj pre Netflix, HBO GO atď.

Ako sa vyznať v súkromí?

On-line svet funguje podobne ako ten reálny, resp. off-line. Reálny možno nie je úplne ten správny výraz, keďže aj on-line svet je reálny. Predstavte si, že idete do obchodu. Najprv do jedných potravín, potom do druhých a nakoniec ešte po zeleninu na trh, kde s predavačom prehodíte pár slov. Veď už tam roky nakupujete.

Akú ste zanechali stopu? Podobnú tomu, akú zanechávate v digitálnom svete. S jedným rozdielom. To, že si vás obchody spoja, predavač vás začne poznať a vie, že v sobotu do obeda sa zastavíte po papriky, nie je tragédia a chvíľu to trvá.

Tak teraz si toto isté, so 100-násobkom ďalších údajov predstavte v digitálnom svete a týždne až mesiace kým predavačky, obchody, SBS alebo napríklad predavač na tržnici nejako orientačne vycíti váš rituál. Je jasné, že si o vás urobí svoj obraz. Je úplne jedno aký presný, ale prvý dojem a ďalšie dojmy na základe spôsobu rozprávania, obliekania, približného veku atď. si o vás urobil.

Toto je v digitálnom svete otázkou sekúnd, minút a dajme tomu aj dní. No v rozvíjajúcom sa čase o vás služby získajú veľké množstvo údajov a keď už by ani nebolo ich pribúdanie relevantné, skôr by sa spresňovali tie, čo už o vás pozorovaním získali.

Internet a digitálna stopa

Teraz sa pozrime na to, kde všade po sebe trúsite zvyšky na internete. Je to absolútne všade a sú prípady, kedy to robíte vedome a prípady, kedy ide o nevedomú súčasť internetu alebo minimálne rozumiete tomu, že nejaká digitálna stopa tu po vás je.

Predstavte si to takto. Otvoríte prehliadač Chrome v počítači. V ňom ste zaregistrovaný tak, aby sa vám synchronizovali dáta a mali rovnakú históriu a tiež heslá aj na smartfóne. Teraz začnete niečo vyhľadávať na Googli. Ten okamžite zistí, že vás zaujíma, ako si uvariť šošovicový prívarok, že sa chcete s niekým zoznámiť alebo si kupujete nové botasky. Ideálne červené, keďže takéto boli vaše preferencie.

Z výsledkov vyhľadávania navštívite niektorý z e-shopov. Tam si tovar možno kúpite alebo k nemu ešte pridáte niečo navyše. Napríklad činky, závažia, posilňovacie gumy atď. Google už o vás začína vytvárať obraz, že za botasky dáte 80 eur, ešte aj chcete cvičiť a pred mesiacom ste si vlastne kúpili ešte športové tričko prípadne termo oblečenie.

To by mohlo znamenať, že radi športujete aj v zime. Čo tak vám nabudúce pri surfovaní na spravodajskom denníku ukázať reklamy na nejaké športové bundy? Pritiahnuté za vlasy? Prekonajte inzertnú slepotu a pozrite si občas, aké reklamy vám Google navrhuje.

Ďalšie informácie o digitálnej stope a súkromí na internete, nájdete na webe bezpecnenanete.sk.

Niečo ste nakúpili, použili ste na to kartu Visa, Mastercard alebo Amex, skrátka aj tieto spoločnosti vedia, že ste u obchodníka nakupovali. Použili ste zľavovú kartu v obchode? Nemusí to nutne znamenať vašu návštevu v danej predajni, pokojne ste mohli na nákup poslať vaše deti. Ale už je obsah nákupu spárovaná s vašou kartou. A teraz je tu otázka – je toto narušenie vášho súkromia?

Možno nie, pamätáte si kedysi na malé potraviny v mestách? Predavačke ste povedali čo chcete a ona vám to spoza pultu podala. Určite vás už poznala a vedela, že chcete plnotučné mlieko alebo máte teraz v lete zase vnúčatá, pretože beriete ráno 15 rožkov. Mali by ste v tejto situácii pocit, že ste stratili súkromie?

Pravdepodobne nie. Takže niečo podobné sa deje aj v digitálnom svete. Sú veci, ktoré o vás servery alebo spoločnosti budú vedieť. Tak to proste je a nie je na tom nič zlé. Musia vedieť, koľko telefonujete, operátor bude vedieť, komu voláte. Inak by vás predsa nemohol zúčtovať. Toto je princíp otázky súkromia a vy si vyberiete, čo akceptujete.

Idete z obchodu, predavačka aj ten v rade za vami videl, čo kupujete. Na ulici, keď už máte nákup v taške, to beriete ako súkromie. Teda už viete, kam smerujeme. Je to o tom, že obchod síce vidí, že ste u nich nakúpili botasky, ale nechcete, aby toto o vás vedel aj niekto ďalší.

Ako sa chrániť?

Ochrana sa dá aplikovať, no nečakajte úplnú anonymitu. Presne ako na príklade s obchodom. Nikto na ulici nevie, čo ste si boli do obchodu kúpiť, no videli vás doňho ísť. Potiaľto sa dá orientovať aj v otázke súkromia na internete.

Možno ste už počuli o VPN službách. Tým si vytvoríte šifrované spojenie medzi vami a konečným serverom cez sprostredkovateľa a tým je VPN. Tento server bude vystupovať navonok za vás. Dá sa to prirovnať k domácnosti. Vedia, že ste doma ale nevedia, čo tam robíte.

Môžete používať blokovanie skriptov v prehliadači, no zároveň môžete naraziť na horšiu funkčnosť webových stránok. Niektoré postupy je ale vhodné dodržiavať, ak chcete minimalizovať digitálnu stopu, ktorú po sebe zanechávate. Vždy nejakú zanecháte, tak to proste je.

Odporúčame využiť doplnok Ghostery, ktorý bude blokovať nevhodné alebo napríklad reklamné skripty na stránkach. Takto si vás stránky nebudú môcť identifikovať, analyzovať alebo medzi sebou vymieňať údaje. Dá sa používať aj zadarmo.

Ďalším vhodným doplnkom je Facebook Cantainer for Firefox čo je doplnok blokujúci facebookové tlačidlo na stránkach. Má ho takmer každá stránka, no nie vždy ho priamo potrebujete resp. vám nedáva zmysel, prečo na tej stránke je. Dáva zmysel prevádzkovateľovi stránky, ktorý vás môžete cez skript tohto tlačidla identifikovať a to naprieč webom. Facebook o vás zároveň získava čoraz ucelenejší obraz.

Tiež odporúčame VPN. Avšak pozor, tu zanecháte prakticky rovnakú digitálnu stopu, no hodí sa na to, aby ste mali bezpečnejšie spojenie, operátor vás nemohol sledovať, na ktoré weby chodíte a tiež je to hodné, ak sa chcete tváriť, že ste z inej krajiny. Využiť môžete napríklad NordVPN, VyprVPN alebo napríklad Avast SecureLine. Opera má zabudovanú VPN priamo v prehliadači a smartfóny od Samsungu priamo v telefóne. Dajú sa v istých obmedzeniach používať aj zadarmo.

Vždy za sebou zanecháte nejakú stopu, najlepšie je sa však aspoň čiastočne chrániť a zbytočne neprezrádzať všetky detaily o sebe, či už na sociálnych sieťach alebo inde na internete. Stále to bude o tom, koľko údajov o sebe zanecháme a koľko z toho bude slúži na ucelené vytvorenie obsahu o vás.

A čím menej vy sami budete publikovať z vášho súkromia, tým lepšie. Pasívnej stope sa nevyhnete, no prilievať oheň do ohňa robením aktívnej digitálnej stopy vám v budúcnosti môže odobrať zo súkromia. Bude to zlé? Na to sa nedá jednoznačne odpovedať. Sú influenceri a používatelia, ktorí žijú z toho, že sa prezentujú. Žijete z toho aj vy alebo vďaka tomu žijú iné spoločnosti?

Prečítajte si aj:

Ako nakupovať na internete bezpečne?