Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výdavky na digitálnu transformáciu vo svete kontinuálne rastú a v tomto roku by mali dosiahnuť sumu 2,2 bilióna amerických dolárov.*

Hoci firmy vynakladajú ročne na tento účel nemalé prostriedky, pri digitálnej transformácii 70 – 95 % podnikov zlyhá.** Týka sa to tak zahraničia, ako aj Slovenska, ktoré sa za poslednú dekádu v oblasti digitálnej konkurencieschopnosti prepadlo z 20. priečky až na aktuálne 23. miesto. A hoci väčšina členských štátov EÚ dosahuje v digitálnej transformácii pokrok, zavádzanie kľúčových digitálnych technológií podnikmi je, aj podľa Európskej komisie, stále nízke. Podľa spoločnosti Enehano je to preto, lebo firmám často chýba stratégia, tím, alebo podcenili prípravu na projekt. V dôsledku toho ich snaha o digitalizáciu a efektívne fungovanie vyjde často nazmar.

Digitalizácia nepadá na technológiách, ale na projekte

Digitálna transformácia v sebe zahŕňa integráciu digitálnych technológií do každej oblasti podnikania a je hnacím motorom pre rast ekonomiky, konkurencieschopnosti a inovácií. Výdavky na tento účel sa vo svete každoročne zvyšujú. Podľa platformy statista.com by v tomto roku mali dosiahnuť sumu 2,2 bilióna USD a do roku 2026 sa dokonca predpokladá, že globálne výdavky na digitálnu transformáciu porastú až na 3,4 bilióna USD. Značné zdroje na podporu digitálnej transformácie vyčlenila aj EÚ prostredníctvom národných plánov obnovy a odolnosti. Členské štáty venovali na digitálnu transformáciu v priemere 26 % svojich prostriedkov. Opatrenia v slovenskom pláne obnovy, ktoré prispievajú k digitálnej transformácii, dosahujú úroveň 21 %. Hoci digitalizácia stojí nemalé prostriedky, Slovensko sa v oblasti digitálnej konkurencieschopnosti od roku 2014 prepadlo z 20. priečky v rámci EÚ až na aktuálne 23. miesto. Aj keď väčšina členských štátov EÚ dosahuje v tejto oblasti pokrok, zavádzanie kľúčových digitálnych technológií podnikmi je stále nízke aj podľa Európskej komisie. „Dôvodov je viacero. Tým najzávažnejším je však to, že pri digitálnej transformácii 70 % – 95 % firiem zlyhá. Zhodujú sa na tom akademici, analytici aj audítorské firmy, ktoré tento záver prezentovali na Digital Transformation Summite v Prahe. Paradoxne však snaha o digitálnu transformáciu nepadá na technológiách, ale na  prístupe k samotnému projektu,” konštatuje Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano.

Problémom býva stratégia, vedenie projektu aj firemná kultúra

Podľa spoločnosti Enehano týmto firmám často chýba vízia, tím, alebo dôkladná príprava na projekt. V jednej tretine prípadov sú problémom aj nejasne zadefinované ciele, ktoré sú vzhľadom na čas a peniaze často nereálne. V ďalších 33 % prípadov zlyháva exekutíva a nesystematické riadenie projektu a 38 % firiem svoju digitálnu transformáciu nedokončí, lebo skrátka na ňu nie sú ľudia pripravení. *** „V praxi sa stretávame bohužiaľ až príliš často s tým, že spoločnosti zanedbávajú dôležitosť samotnej prípravy. Digitalizácia pozostáva zo série samostatných projektov, z ktorých každý má svoj cieľ, harmonogram, náklady a predovšetkým business case. Dôležité je dobrá analýza. Tá by mala vytvoriť podklad pre plán realizácie, ktorý bude firma schopná postupne napĺňať. Na digitálnu transformáciu však musia byť pripravení aj jej zamestnanci. Až 51 % percent vedúcich IT pracovníkov naprieč Európou, Stredným východom a Afrikou tvrdí, že ich organizácia – a tým pádom ani oni sami – nevie, čo je k digitálnej transformácii potrebné – a veľa zamestnancov preto čelí výzve udržať krok s technologickým napredovaním,” objasňuje Eduard Gers. 

Drahý a neefektívny vývoj softvérov

Častým fenoménom pri digitálnej transformácii je, že spoločnosti sa snažia vyvíjať softvéry určené na digitalizáciu procesov samy a odmietajú externú pomoc. Predovšetkým firmy bez skúseného tímu však na to neraz doplácajú. Nie každá z nich si totiž môže dovoliť zamestnávať kvalitných a skúsených vývojárov a biznisových analytikov. Riešením je angažovať externú odbornú spoločnosť, využiť hotové riešenia, prípadne využiť takzvané low-code platformy, ktoré dokážu pokryť  digitálne potreby firiem aj bez toho, aby ich spravoval na slovo vzatý IT odborník. „Nie je, žiaľ, výnimkou, keď finančne náročné projekty implementácie IT systémov sú neúspešné a musia sa opakovať často aj niekoľkokrát, pričom to firmy stojí státisíce eur. Ak chce teda firma digitalizovať a čelí nedostatku IT špecialistov, vyvinuté boli tzv. low-code platformy. Tie sprístupňujú programovanie širšiemu okruhu používateľov, než sú len IT profesionáli a dávajú firmám nádej, že sa ľahšie vyrovnajú s rastúcim tlakom na digitalizáciu procesov. Analytici z Gartneru dokonca predikujú, že do roku 2025 bude 70 % nových enterprise aplikácií využívať  low-code či no-code technológie. Medzi tie najznámejšie patria napríklad Microsoft Power Apps alebo Salesforce Platform,“ uzatvára odborník na digitalizáciu Eduard Gers  zo spoločnosti Enehano Solutions.

*https://www.statista.com/statistics/870924/worldwide-digital-transformation-market-size/

** https://hbr.org/2022/09/3-stages-of-a-successful-digital-transformation

*** Zdroj: KPMG (DTS Summit Praha 2023)

Značky: