Kontroly totožnosti, pri ktorých namiesto klasickej kartičky občianskeho alebo vodičského preukazu ukážete ich elektronickú verziu v mobile, sa stávajú samozrejmosťou a výrazne urýchľujú procesy.

Po mesiaci od spustenia aplikácií pre používanie dokladov v mobile  ministerstvo vnútra zaznamenáva denne v priemere 6500 až 7000  autentifikácií novým spôsobom pri policajných kontrolách, na poštách či pri používaní elektronických služieb.  Aplikácie potrebné na vytvorenie digitálnej verzie dokladov si stiahlo už takmer 200-tisíc Slovákov.

Ministerstvo vnútra uzatvára memorandá o spolupráci, v rámci ktorých poskytuje technickú podporu a školenia napríklad Slovenskej pošte, Železničnej spoločnosti Slovensko  či Finančnej správe Slovenskej republiky. Štátny tajomník rezortu Patrik Krauspe podpísal memorandum o spolupráci so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr /SACKA/ a so Zväzom cestovného ruchu SR /ZCS SR/, ktoré takisto začali s integráciou  digitálnych dokladov do svojich procesov a elektronických služieb. Znamená to, že s dokladmi v mobile sa už ubytujete v hoteloch na Slovensku a tiež ich môžete využiť pri kúpe zájazdu v cestovnej kancelárii alebo agentúre.

Občiansky preukaz v mobile už akceptujú všetky pobočky Slovenskej pošty, elektronické služby finančnej správy, cestujúci využívajúci služby ŽSR už čoskoro budú môcť pomocou mobilu preukázať napríklad nárok na zľavu na cestovnom. 

V pilotnej fáze je možné overiť občiansky preukaz v mobile len na území SR, nie je možné použiť ho ako cestovný doklad v zahraničí. To bude možné až  v roku 2027, kedy by všetky členské štáty EÚ mali byť pripravené na spustenie projektu Európskej peňaženky digitálnej identity. Aj na Slovensku však treba počas pilotnej fázy nosiť so sebou aj fyzické doklady, keďže zatiaľ  nie všetky úrady či firmy majú k dispozícii overovacie aplikácie.

Aplikácie eDoklady a eIdentita, potrebné pre vytvorenie digitálnej verzie dokladov, sú dostupné v App Store aj Google Play. Podmienkou vytvorenia digitálnej verzie občianskeho a následne vodičského preukazu je ich vydanie v klasickej podobe polykarbonátovej karty. Ministerstvo vnútra upozorňuje, že po nahlásení straty či krádeže dokladov na polícii automaticky strácajú platnosť aj ich digitálne verzie.

V tejto súvislosti pred blížiacou sa dovolenkou sezónou ministerstvo vnútra pripomína, že pri strate či krádeži občianskeho preukazu existuje možnosť zablokovať a teda ochrániť občiansky preukaz pred zneužitím elektronicky z hociktorého miesta na svete. Na portáli www.slovensko.sk je služba prevádzkovaná ministerstvom vnútra pod názvom Modifikácia kontaktných údajov v informačnom systéme agendy občianskych preukazov.

Slúži v prvom rade na to, aby si držitelia aktivovaných OP sami mohli upravovať kontaktné údaje o sebe v evidenciách ministerstva vnútra – napríklad telefónne číslo či e-mail, na ktorých budú zastihnuteľní. Okrem toho však služba modifikácia kontaktných údajov umožňuje zadať tzv. diskrétny údaj, potrebný pri svojpomocnej elektronickej blokácii strateného či odcudzeného občianskeho preukazu. Je to krátke heslo, ktoré sa uloží do informačného systému. V prípade straty či krádeže občianskeho preukazu potom použijete príbuznú elektronickú službu Nahlásenie straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom

K tej sa netreba prihlasovať z logického dôvodu – nemáte čím, ste bez dokladu. Služba si od vás vyžiada vaše meno, priezvisko, rodné číslo a predovšetkým diskrétny údaj. Občiansky preukaz bude automaticky zablokovaný a stáva sa neplatným a vy ste do 30 dní povinný požiadať o vydanie nového dokladu.

Túto službu má už aktivovanú asi 80-tisíc našich občanov, pričom elektronicky nahlásilo stratu či krádež OP 22 799 osôb. 

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.