Našimi testami prešlo už viacero elektrických kolobežiek od rôznych výrobcov.

Každý jeden model mal svoje výhody/nevýhody, ale zatiaľ sme nenarazili na také zariadenie, s ktorým by sme sa dokázali dennodenne pohybovať v rámci mesta. Raz to boli dobré jazdné vlastnosti a výkonný motor, no slabá batéria, inokedy  naopak.

Vývoj však napreduje a nová sezóna priniesla aj nové zariadenia, ktoré náš pohľad na mestskú e-mobilitu zmenili. Sezónu sme začali bežnými modelmi a následne sme presedlali na to najlepšie, čo sme doposiaľ z tejto kategórie testovali. Do porovnávacieho testu sme zobrali dve kolobežky, ktoré majú veľa spoločného. Prvou je kolobežka výrobcu SEAT, s označením KickScooter. Druhé zariadenie je od výrobcu SXT, s označením Light Plus.

Spoločné črty a vlastnosti

Obe kolobežky majú totožné vyhotovenie bŕzd a funkciu rekuperácie. Brzdy sú k dispozícii dve – zadná mechanická a predná elektromagnetická s výbornou účinnosťou, ktorá bola prekvapením. Počas brzdenia, resp. aj plachtenia dokážu motory rekuperovať energiu a vracať ju späť batérii. Toto je výborný prvok, ale aktívne využiteľný iba pri špecifickom spôsobe jazdy. My sme vplyv rekuperácie na predĺženie výdrže nepostrehli. Model od SXT využíva technológiu KERS (Kinectic Energy Recovering System) a SEAT ponúka možnosť nastavenia intenzity rekuperácie cez aplikáciu.

Ďalším spoločným prvkom sú LED svetlomety. Predné dokážu slušne osvetliť vozovku pred vami, aby ste mali prehľad o dianí na ceste aj v noci, čo je dôležité! Vzadu sa nachádzajú aktívne brzdové svetlá, ktoré po zatlačení elektrobrzdy viditeľne blikajú. Obe kolobežky sú rovnako skladné a jednoducho prenosné, čo je v kombinácii s hromadnou dopravou nutnosťou. Rovnakým spôsobom je vyhotovené aj duálne odpruženie, ktoré uľahčuje jazdu po náročnom povrchu. Posledným spoločným prvkom je slušná výdrž batérií a neobmedzovanie výkonu pri nízkej kapacite. Do poslednej chvíle vám ponúknu max. výkon a plnú rýchlosť.

SEAT KickScooter

Tento model zaujme už na prvý pohľad precíznym spracovaním a jednoliatym telom, ktoré sa skladá z dvoch hlavných častí – tyč riadenia s odpružením, integrovanou batériou a kolesom, v ktorom sa nachádza 300 W motor (krátkodobo ponúka výkon až 700 W). Druhá časť je samotný podvozok, ktorý má protišmykový a dostatočne veľký nášľap. Zadné koleso je na pevných ložiskách a nechýba mu ani blatník, ktorý slúži aj ako mechanická brzda.

Tento model je veľmi robustný a pevný, čo zlepšuje jazdné vlastnosti, ktoré sú nadpriemerné. Tyč riadenia má ideálnu výšku, ale nie je nastaviteľná, čo je mínusom – nižšie postavy sa budú cítiť nekomfortne. Rukoväte majú pogumovaný povrch a hneď vedľa nich sú integrované ovládacie prvky – vpravo plyn, vľavo brzda a v strede informačný displej s jedným tlačidlom. Tlačidlom sa aktivuje kolobežka, menia sa ním 3 jazdné režimy a zapína LED svetlo. Na displeji vždy vidíte aktuálny stav batérie, zvolený režim a rýchlosť. Okrem toho má tento model aj spodné RGB LED svetlá, ktoré môžu svietiť ako kolotoče J.

Teraz prax

Výkon 300 W motora nás milo prekvapil, nakoľko aj s viac ako 100 kg jazdcom dokáže za krátky čas dosiahnuť max. rýchlosť 25 km/h. To je v meste ideál. Krátkodobý výkon 700 W využijete počas rozbiehania, pričom sa treba najprv odraziť, až potom reaguje plyn. Ak podržíte plyn dlhšie v jednej polohe, automaticky sa aktivuje tempomat, čo je výhodný doplnok – zrušíte ho ťuknutím na brzdu. Batéria v tyči riadenia má kapacitu 187 Wh a reálny dojazd okolo 14 km.

Ak je jazdec ľahší, okolo 60/70 kg, tak sa dojazd zvyšuje aj na 19/20 km. To je fajn, ale ideálny stav je nabíjať vždy, keď je príležitosť. Nabíjanie batérie trvá v priemere 2,5 až 3 hodiny. SEAT KickScooter má výborné jazdné vlastnosti vďaka robustnej konštrukcii a hrubším kolesám. S touto kolobežkou sa nám jazdilo výborne, pričom je výhodou aj to, že sa k nej dá dokúpiť externá batéria na tyč riadenia, čo musí byť z pohľadu výdrže skvelé. Rýchle zloženie, háčik na tašku a ľahká odolnosť voči vode sú samozrejmosťou.

V aplikácii vidíte dôležité informácie o kolobežke, ale často ju potrebovať nebudete, stačí raz nastaviť a jazdiť.

Oproti modelu od SXT má SEAT výhodu v tom, že komunikuje s bezplatnou aplikáciou (Segway-ninebot) prostredníctvom Bluetooth konektivity. Pomocou aplikácie dokážete nastaviť intenzitu rekuperácie, môžete meniť/vypínať spodné RGB podsvietenie, vidíte informácie o prejdených kilometroch, aktuálnej trase, a tiež sú k dispozícii podrobné informácie o batérii. Aplikácia umožňuje nastaviť aj obmedzenie rýchlosti a kolobežku uzamknúť tak, že sa nerozbehne – ak s ňou niekto pohne, dostanete notifikáciu. Na záver dodajme, že ide o základ kolobežky Ninebot KickScooter ES2 od spoločnosti Segway. SEAT má tuto kolobežku pod svojím brandom a dokonca je lacnejšia ako bežná verzia.

Cena: 599 €

Zapožičal: SEAT Slovensko

 

SXT Light Plus

Tento model nás veľmi prekvapil a už teraz vám prezradíme, že toto je tá najlepšia elektrická kolobežka, akú sme doposiaľ testovali. Má ľahkú, ale pevnú hliníkovú konštrukciu s možnosťou nastavenia výšky riadidiel (od 77 do 100 cm), ponúka dostatočne veľkú nášľapnú plochu s protišmykovým povrchom a je kompletne odpružená, čo zlepšuje jej jazdné vlastnosti na nespevnených cestách. Malou nevýhodou sú užšie, ale zato kvalitné kolesá so špeciálnou technológiou – nie je možné dostať defekt. Kolobežka je jednoducho skladateľná, čo je dôležitým faktorom. Dvomi pohybmi ju za 5 sekúnd zložíte a zoberiete do ruky – výhodou je jej váha iba 10,8 kg!

Tyč riadenia je jednoduchá, s patentom zmeny výšky a v spodnej časti má integrované koleso s 500 W motorom. Samostatne skladateľné sú aj rukoväte, pri ktorých sa nachádza páčka plynu (pravá strana) a elektromagnetickej brzdy (ľavá strana). V strede má svoje miesto malý farebný displej, na ktorom vidíte najazdené kilometre, prevádzkovú teplotu, stav batérie a rýchlosť. Pod displejom sú 4 ľahko dostupné tlačidlá – aktivácia zariadenia, svetlo, zmena zobrazenia a klaksón. Po určitom čase sa naučíte používať tieto tlačidlá intuitívne, bez hľadania toho správneho. Oceňujeme najmä klaksón, ktorý je v mestskej premávke veľmi dôležitý. Aplikácia k dispozícii nie je, ale priamo na kolobežke sa dá obmedziť rýchlosť v 5 stupňoch, čo je základom. Samozrejmosťou je tempomat a háčik na tašku.

Jednoduchá konštrukcia nemusí byť nevýhodou, práve naopak, ak je dobre skonštruovaná, tak je výhodou.

Zariadenie SEAT KickScooterSXT Light Plus
Výkon motora300W500W
Kapacita batérie187 Wh214,5 Wh
Dĺžka nabíjania3 hodiny3,5 hodiny
Udávaný dojazddo 25 kmDo 35 km
Reálny dojazd / 100+ kilové zaťaženiecca. 14 km v závislosti od počasiacca. 18 km v závislosti od počasia
Reálny dojazd / 60+ kilové zaťaženieviac ako 19 km pri rýchlosti 20 km/hviac ako 24 km ri rýchlosti  25 km/h
Max. rýchlosť25 Km/h30 Km/h
Rekuperáciaánoáno / KERS
Brzdyelektro + nožnáelektro + nožná
Max. nosnosť100 kg110 kg
Hmotnosť12,5 kg10,8 kg
Cena599 eur790 eur

Ako sa nám jazdilo?

Úžasne, aj počas tvorby tohto článku sme mali kolobežku pri sebe a počas dňa sme ju aktívne využívali. Osobne na nej autor spravil počas 10 dní takmer 100 km, čo nie je málo. Ale ide to ľahko, nakoľko má tento model silný 500 W motor, ktorý s viac ako 100 kg jazdcom dosiahne max. rýchlosť 30 km/h za krátky čas. Takouto rýchlosťou zabudnete aj na MHD. Je to skvelý parťák do mesta, ktorého sme si veľmi obľúbili. Dôležitá je aj výdrž! 214,5 Wh batéria je integrovaná v podvozku a ponúka možnosť výmeny za vyššiu kapacitu, čo nie je úplne bežné.

Integrácia v podvozku nie je ideálna, ale má ochranný rám, takže by to malo byť v poriadku. Batéria ponúka reálny dojazd na úrovni 18 km, čo je výborná hodnota. Podotýkame, že vždy na plný výkon. S ľahším jazdcom, okolo 60/70 kg sa dojazd zvýši na približne 24 až 25 km. Aj tu treba poznamenať, že batériu je ideálne nabíjať vždy, keď je na to príležitosť. Nabíjanie trvá v priemere 3 až 3,5 hodiny. Dodajme, že nespornou výhodou tohto modelu sú výborné jazdné vlastnosti, výkon, výdrž, odpruženie a skladnosť, ktorá je v kombinácii s hromadnou dopravou dôležitá. Nosíme ju do električky, autobusu, vlaku a nikde sme nemali žiadny problém.

Cena: 790 €

Zapožičal: Alza.sk

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu