Od 1. apríla vstúpi do platnosti nová povinnosť pre podnikateľov vo forme eKasy s online pripojením do systému Finančnej správy.
Štátu má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a podnikateľom zjednodušenie komunikácie so štátom a potenciál pre inovácie. Nové riešenia pokladníc majú okrem online pripojenia priniesť mnohé vlastnosti, ktoré podnikateľom môžu uľahčiť život. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.
Od 1. apríla 2019 bude pripojenie na systém Finančnej správy, a teda zavedenie elektronickej registračnej pokladne (eKasa) pre nových používateľov povinné a od 1. júla 2019 sa bude povinnosť vzťahovať už na všetkých.
Podľa údajov Finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 kusov budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.
Podľa prieskumu agentúry Ipsos o tejto povinnosti síce vie, ale nemá žiadne informácie pätina podnikateľov. Základné informácie má vyše polovica a detailné informácie má 20%.
eKasu, resp. riešenie pripravené na eKasu zatiaľ nemá 75% opýtaných. Napriek tomu, že eKasu vnímajú ako novú povinnosť, vidia v nej aj mnohé výhody, ako napríklad zjednodušenie komunikácie so štátnou správou (32% opýtaných), potenciál pre inovácie (21%), či jednoduché ovládanie (20%).
Slovenská komora daňových poradcov vidí prínos pri zavádzaní online pripojenia pokladníc najmä v efektívnejšom výbere daní a poklese manipulácie s pokladnicami.
eKasa na Slovensku
Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a rovnako aj Chorvátska prineste na Slovensko aj operátor O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, POS terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu, vie operátor poskytnúť automatické pripojenie na dátovú sieť.
V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia Finančnou správou a O2 by ho chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, tj. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla.
eKasa prinesie podnikateľom mnohé výhody, ako je kompletné skladové hospodárstvo, štatistiky predaja, synchronizácia udalostí online aj v cloude, manažment stolov pre reštaurácie a kaviarne, vzdialený prístup pre servisné zásahy a pod.
eKasa po skúsenostiach z Česka bude zohľadňovať špecifikácie pre rôzne segmenty podnikania a bude dostupná v dvoch variantoch podľa potrieb (kompakt a komplet). Integrované riešenie platobného terminálu bude motivujúce pre platby kartou.
Dátová komunikácia s Finančnou správou bude zadarmo
Pripojenie O2 zabezpečí prostredníctvom svojej siete, ktorá je dostupná pre vyše 99,3 % ľudí/populácie.
Dáta potrebné na komunikáciu s Finančnou správou poskytne zadarmo ako súčasť svojho riešenia eKasy. Bezplatnú komunikáciu s Finančnou správou môžete získať aj v prípade, že využívate mobilné služby od O2 a eKasu máte od iného poskytovateľa.
Cieľom operátora je, aby prechod na eKasu bol pre podnikateľov bezproblémový, preto chce čo najviac vyjsť podnikateľom aj štátu v ústrety a nespoplatňovať prenesené dáta pri komunikácii s Finančnou správou.
Koľko stojí riešenie od O2?
Mesačná platba za eKasu bude 25 eur. V cene je zahrnutá splátka zariadenia vo výške 5 eur mesačne a celková služba eKasy. Po dvoch rokoch používania už za zariadenie nebudete platiť, poplatok sa tak zníži na 20 eur.
Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 eur.
Zdroj: O2