Prehľadnejšie doručenky a jednoduchšia manipulácia so správami, či možnosť preposielania správ z elektronickej schránky na e-mail.

To sú vylepšenia štátnych e-schránok, ktoré používatelia a odborníci z oblasti IT považujú za najdôležitejšie. Vyplýva to z výsledkov webového prieskumu Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby, v ktorom svoj názor vyjadrilo takmer 400 respondentov.

Cieľom webového dotazníka bolo identifikovať možné vylepšenia funkcionalít elektronických schránok a následne ich zrealizovať. Od 1. júla 2017 bude totiž elektronická komunikácia so štátom pre väčšinu právnických osôb povinná. Svoju elektronickú schránku má zriadenú aj každý občan nad 18 rokov, ktorý ju môže na komunikáciu so štátom využívať dobrovoľne.

Možnosť vyjadriť svoj názor prostredníctvom webového dotazníka využilo v dňoch 22. marca až 5. apríla spolu 379 používateľov z radov odbornej aj laickej verejnosti. „Týmto by som rád poďakoval odbornej verejnosti i užívateľom za relevantné odpovede a čas, ktorý venovali vyplneniu dotazníka. Teraz nás čaká fáza programovania a testovania. Nové schránky predstavíme verejnosti už čoskoro,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby Norbert Molnár.

Zjednodušenie výberu a listovania v zozname správ bolo respondentami označené za najdôležitejšiu funkcionalitu vôbec. Táto zmena je dôležitá pre 80 % hlasujúcich. Takisto 80 % respondentov označilo za prioritu preposielanie správ zo schránky na svoj osobný e-mail. Prieskum ukázal, že pre užívateľov je dôležité mať prehľad vo svojich správach a označovanie správ ako u štandardných e-mailových klientov.  Preto by 79 % respondentov uvítalo prehľadnejšie zobrazovanie údajov v doručenke.

„Prechod na elektronickú komunikáciu s úradmi musí byť pre právnické aj fyzické osoby čo najjednoduchší, a to i v rámci správy svojej e-schránky,“ objasňuje plánované kroky Norbert Molnár. V schránke pribudne aj priamy odkaz na zoznam elektronických služieb. Na jednom mieste teda používatelia nájdu všetky možnosti, ktoré sa budú dať vyriešiť pomocou e-schránky v rámci verejnej správy.

Až 181 z respondentov napísalo svoj podnet na zlepšenie aj v rámci dobrovoľného textového poľa. Z textových odpovedí je zrejmé, že svoj názor vyjadrili ako technologicky zdatní užívatelia, tak aj používatelia – začiatočníci, ktorí sa so samotnou schránkou ešte len oboznamujú. NASES bude zmeny v elektronických schránkach zapracovávať postupne vo viacerých krokoch.

DÔLEŽITÉ INFORMÁCIE V SKRATKE
  • Od 1. júla 2017 budú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok.
  • Do elektronickej schránky je možné prihlásiť sa cez portál slovensko.sk.
  • Na prístup do schránky je potrebný občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
  • K 18. aprílu 2017 malo 111 765 štatutárov vybavený elektronický občiansky preukaz s čipom s bezpečnostným osobným kódom (BOK) a 32 297 štatutárov má občiansky preukaz s čipom, avšak nemá k nemu bezpečnostný osobný kód (BOK).
  • V prípade, ak máte občiansky preukaz s čipom a nemáte k nemu BOK, je potrebné zastaviť sa na oddelení dokladov, pretože bez BOK nie je možné prihlásiť sa do e-schránky.
  • O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu bezpečnostného osobného kódu môžete požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku.
  • Aktuálne je priemerná čakacia doba na podanie žiadosti o vydanie dokladov 29 minút.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.