Analytici slovenskej bezpečnostnej spoločnosti ESET odhalili nový exploit kit, ktorý sa šíril prostredníctvom škodlivých reklamných bannerov umiestnených na niekoľkých renomovaných internetových stránkach s miliónovou návštevnosťou.

Detekčné systémy ESETu odhalili, že v posledných dvoch mesiacoch sa tento škodlivý obsah, ktorý ESET deteguje pod názvom Stegano, zobrazil viac než miliónom používateľov. Útočníkom sa podarilo obísť opatrenia, ktoré mali odhaliť a blokovať škodlivý obsah v online reklamných systémoch, čím ohrozili milióny čitateľov populárnych spravodajských webov.

„Stegano je zákerný v tom, že k nákaze počítača môže postačiť, aby používateľ navštívil webovú stránku, na ktorej sa vyskytuje škodlivá reklama. Nemusí dôjsť k žiadnej interakcii, kliknutiu na banner alebo k aktívnemu sťahovaniu obsahu,“ hovorí Róbert Lipovský, výskumník škodlivého kódu zo spoločnosti ESET. Medzi napadnutými stránkami, ktoré šírili tento škodlivý kód, bolo niekoľko známych a často navštevovaných spravodajských webov.

Škodlivá inzercia

Útočníci pre infiltráciu do napadnutých zariadení využívali zraniteľnosť v prehliadači Internet Explorer a známe zraniteľnosti v prehrávači Flash Player. Vďaka týmto chybám sa následne pokúšali vzdialene do napadnutých zariadení sťahovať a spúšťať rôzne škodlivé kódy. „Boli medzi nimi bankové trojany, takzvané backdoory alebo spyware. Obete však mohol postihnúť aj ransomware, ktorý začne šifrovať obsah ich zariadenia,“ varuje Lipovský. Útočníci skryli časti škodlivého kódu do parametrov kontrolujúcich transparentnosť každého pixelu. To učinilo len minimálne zmeny v odtieni farby, vďaka čomu boli pre bežného používateľa nepozorovateľné.

Porovnanie časti čistej online inzercie (vľavo) a škodlivej (vpravo)

Viac o ESET SmartSecurity

VIDEO TOUCHIT: ESET ohlasuje novú verziu nástrojov SmartSecurity a Antivirus

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.