Kľúčový výbor Európskeho parlamentu chce viac kontroly pre gigantické internetové firmy.

Portál Euractiv informoval o schválení návrhu zákona na pôde Európskeho parlamentu, ktorý sa venuje ochrane osobných údajov a rešpektovaní pravidiel. Technologickí giganti si totiž vytvárajú vlastné pravidlá, keďže legislatívna úroveň neexistuje a v rýchlo sa šíriacom internetovom prostredí vlády nestíhajú reagovať. Je to zároveň ochrana, aby si firmy neohýbali zákony podľa seba resp. nevytvárali nové štandardy. Toto EK považuje za nekalé praktiky a chce ich aj Aktom o digitálnych trhoch zakázať (Digital Markets Act). Informácie pre vyššie uvedený portál poskytol hlavný vyjednávač, Andreas Schwab.

Schwab sa sústreďoval na najväčšie firmy, no ostatné politické skupiny chceli tento akt rozšíriť na ďalšie firmy, prípadne jeho rozsah pôsobnosti ešte viac rozšíriť. Pôvodný zámer sústrediť sa na najväčšie platformy však vyvoláva obavy z nadmerného zamerania na ktorékoľvek digitálne firmy. Preto aj 18 združení zastupujúce tieto digitálne firmy poslalo spoločný list, kde chytané opatrenia Európskej komisie kritizujú.

Gigantické technologické firmy by mohli dostávať vyššie pokuty za nedodržiavanie aktu. Minimálna bola stanovená vo výške 4 % ročného obratu, maximálna je päťnásobne vyššia. V akte sa ďalej presadzovalo zakázanie cielenej reklamy (najmä u mladistvých…ale to najprv musíte poznať vek používateľa a už narážate na potenciálny problém) a toto bola téma skôr ľavicových strán. Rovnako tak aj dbanie na GDPR a vysloveného súhlasu od používateľov a spracovanie ich osobných údajov.

Zdroj: Euractiv

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.