Viete si predstaviť situáciu, že by ste za Facebook platili?

Hneď úvodom dodávame, že v tejto sociálnej sieti a pridružených aplikáciách už platíte. Platíte vašim súkromím a dátami, ktoré o sebe zdieľate, vedome či nevedome. Táto sociálna sieť žije z reklamy a na základe toho prispôsobuje aj to, čo vo svojich príspevkoch vidíte. Meta však uvažuje, že teraz by boli platby priame a používatelia by platili peniazmi a nie súkromím ako doteraz.

Znamenalo by to viac súkromia a lepšiu sociálnu sieť? Ťažko povedať, stále tu budú algoritmy, ktoré vám budú podsúvať príspevky, o ktoré by ste mohli mať potenciálne záujem. Podľa webu Gizmodo by používatelia v Európe mohli platiť až 17 dolárov mesačne. Získali by tým skrytie reklám na Facebooku aj na Instagrame.

Zatiaľ sa však nič nehovorí o tom, či by stále dostávali konšpiračné príspevky a rôzne hoaxy. Toto bude pravdepodobne závislé od používateľov, ktorí ich šíria. Ak by aj tieto účty patrili medzi platiacich zákazníkov, situáciu by to nevyriešilo a jediným zlepšením by mohlo byť odstránenie reklám. V súčasnosti sa firma snaží predložiť európskym regulačným orgánom víziu toho, ako by mohol poskytnúť platenú alternatívu bez reklám.

Na pohľad by to vyzeralo, že má vlastník Facebooku spočítané financie a vie, koľko by ľudia museli platiť, aby to nahradilo výpadky z reklám. Do tejto analytiky sa určite počíta doba strávená na sociálnej sieti a možnosť zobrazenia príspevkov konkrétnym používateľom.

Započítať treba aj iné parametre a v mesačnom poplatku by sa im teda muselo vyplatiť nezobrazovať reklamy, z ktorých by mohli mať potenciálne vyšší zisk. Všetko záleží od toho, ako veľmi je používateľ na sieti aktívny a koľko tam celkovo strávi času, aby dal šancu aplikácii alebo webovému rozhraniu zobrazovať reklamy.

Nové informácie

Svetlo do spôsobu a výšky platieb prináša aj správa z denníka The Wall Street Journal, ktorá prináša ďalšie podrobnosti. V správe sa hovorí, že európski používatelia by mohli platiť približne 14 USD mesačne, čím by získali Instagram alebo Facebook bez reklám. Na počítači by stála táto služba 10,50 USD mesačne, plus ďalších 6 USD za každý prepojený účet.

Messengeri sa nehovorí zatiaľ nič. Nepríjemné na tom je, že by sa platil ďalší poplatok a to v prípade mobilných telefónoch, ktorý je vraj akousi odpoveďou na 30 % daň spoločnosti Apple. Ide o to, že aplikácie, ktoré majú platby cez poskytovateľa systému, či už ide o Google alebo Apple, platia poplatok aj týmto výrobcom.

Platba mimo systém?

Je to ilustrácia toho, prečo sa firmy v minulosti snažili previesť svojich platiacich používateľov pod svoju bránu. Ak si používateľ službu aktivoval priamo cez ich webové rozhranie a neurobil to prostredníctvom Google Play alebo App Store, dostal zľavu. Odpovedala približne poplatku, ktorý by firma musela zaplatiť Googlu alebo Applu. V aplikácii ste sa následne prihlásili už cez svoj účet, ktorý bol overený ako platiaci a získali ste odpovedajúce funkcie zahrnuté do plateného účtu.

Požiadavky Európskej únie

Koketovanie s predplatným pre európskych používateľov nie je prvoplánový nápad firmy Meta. Ide totiž o potrebu vyhovieť nariadeniam Európskej únie, ktorá upravila predpisy o ochrane súkromia a bezpečnosti. Informáciu o zmene týchto pravidiel, respektíve to, ako bude firma riešiť bezpečnosť, ste už z každej služby zrejme dostali.

Počas minulých mesiacov totiž informovali o tom, čo všetko sa v tejto súvislosti mení. Hoci málokto detailne tieto podmienky čítal. Okrem dátových požiadaviek na umiestňovanie serverov fyzicky v Európe išlo aj o potrebu kooperácie vo forme voľného prístupu k dátam cez iné služby. Tomu sme sa venovali v tomto článku:

Denník WJS na základe svojich nemenovaných zdrojov hovorí, že Meta už rokovala s regulačnými orgánmi na ochranu osobných údajov v Írsku a Belgicku, kde predstavili svoje plány v oblasti predplatného. Magazín Gizmodo kontaktoval írsku Komisiu pre ochranu údajov (Ireland’s Data Protection Commission), ale tá sa nevyjadrila. Hovoriť o tom, či tieto plány budú naozaj takpovediac kompatibilné s Európskou úniou, je ešte priskoro. Súdny dvor Európskej únie sa však vyjadril, že spoločnosť by mohla účtovať „primeraný poplatok“ za alternatívu bez reklám.

Spoplatnenie internetu

Hovorca sociálnej siete oznámil: „Meta verí v hodnotu bezplatných služieb, ktoré sú podporované personalizovanými reklamami. Aj naďalej skúmame možnosti, aby sme zabezpečili súčinnosť s regulačnými požiadavkami.“ Inak povedané, je to správa, ktorá vám nateraz veľa nepovie a samotná firma sa k prebiehajúcemu hľadaniu nových možností nechce vyjadrovať.

Rozhodne však nie je neobvyklé, že internet akosi zdražel. Možno si pamätáte časy spred 10-20 rokmi, kedy slovo internet znamenalo zadarmo. Dnes už to neplatí aj z toho dôvodu, že na internete je výrazne hodnotnejší obsah ako v minulosti a je logické, že previazanosť digitálneho a reálneho sveta je ešte väčšia.

Prichádza doba, kedy sa za služby na internete platí a je to dané aj tým, že množstvo vecí sa digitalizuje. Na mysli máme čítanie spravodajstva alebo sledovanie zábavného obsahu. Podobným príkladom by mohol byť aj YouTube so svojou službou Premium bez reklám, ktorú takisto spoplatnil a rozhodne sa nedá považovať za novinku.

Predpokladáme, že v budúcnosti aj vzhľadom na európske regulácie budú musieť služby vymyslieť svoj systém financovania a to sa bude v časti diať aj cez formu predplatného. Firmy totiž ešte nemusia mať do detailu zmapované, aké cenové výkyvy im to spôsobí a je stále možné, že na reklamách zarobia viac ako na predplatnom. Otázkou teda bude, ako nastavia cenu, ale je jasné, že toto je model do budúcna.

Svoj podiel na platených službách s reklamami má aj streamovacia služba Netflix. Tá totiž ponúkala primárne platené účty, no zistila, že na získanie viacerých používateľov dokáže poskytovať aj hybridný model. A to lacnejším poplatkom z mesačného predplatného, no zároveň aj s prekrytím reklamného trhu. Používateľom sa v najlacnejších balíkoch s predplatným budú vo filmoch a seriáloch zobrazovať aj reklamy.

Zdroj: Gizmodo, vlastné

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.