Hoci trh finančných produktov za prvý polrok zaznamenal celkovo medziročný prepad, dáta finančných sprostredkovateľov sú optimistickejšie.
Podľa partnera sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group v Bratislave sa Slováci tento rok vo zvýšenej miere než vlani zaujímali o životné i neživotné poistenie a investovanie na trhoch. Ide o investície, ktoré sa pohybujú v stovkách eur ročne, môže si ich tak dovoliť viac ľudí než hypotéky.
„Hoci trh hypoték sa aktuálne oproti ostatným rokom prepadol a ľudia vyčkávajú na ďalší vývoj úrokov, finančný trh sa nezastavil. Klienti sa čoraz viac zaujímajú o iné produkty, najmä o tie, ktoré im pomôžu zabezpečiť sa v budúcnosti. Podľa našich údajov medziročne najviac, až o 28 %, vzrástol záujem o investovanie do podielových či investičných fondov. O vyše štvrtinu vzrástol záujem o životné poistenie a takmer 14 % nárast dosiahlo za prvý polrok neživotné poistenie,“ prezrádza interné údaje Michal Ďuriš, partner sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group v Bratislave.
Podľa dát NBS a SLASPO (Slovenská asociácia poisťovní) trh však v 1. polroku zaznamenal pokles nielen v úveroch o 68 %, ale aj v životnom poistení o viac ako 12 %. Pozitívny vývoj zaznamenalo iba neživotné poistenie (rast o 13,20 %). Medziročný pokles hlási aj Slovenská asociácia správcovských spoločností (SASS) – čisté predaje podielových fondov klesli takmer o tri pätiny na 190 miliónov eur.
„Čísla sprostredkovateľských spoločností sú optimistickejšie, než uvádzajú dáta za celý trh. Dôvodom nášho rastu, ktorý prekonal trendy na celkovom trhu, je, že naši sprostredkovatelia aktívne komunikujú s klientmi a denne s nimi hľadajú rôzne riešenia ich finančnej situácie v čase vysokej inflácie. Kúpa nehnuteľnosti na hypotéku nie je jediným spôsobom, ako sa môžu ľudia zabezpečiť do budúcnosti,” hovorí Michal Ďuriš.
Slováci sa podľa neho okrem investovania na akciových trhoch zaujímajú tento rok viac aj o dlhopisy. „Toto je vhodné obdobie najmä na nákup štátnych dlhopisov, pretože majú v súčasnosti relatívne vysoký úrok a pri dlhšom držaní má investor vysokú šancu zarobiť aj na náraste ich ceny na trhu, ktorý sa udeje, keď sa úrokové sadzby opäť znížia,“ dodáva M. Ďuriš.
Životné poistenie rastie podľa Michala Ďuriša kontinuálne najmä po pandémii a v aktuálnej neistej situácii kvôli vojne na Ukrajine, ľudia si viac uvedomujú dôležitosť zabezpečenia sa do budúcnosti. Ľudia sa, okrem toho, snažia aj racionalizovať portfólio poistných produktov, ktoré majú z minulosti, a uzatvárajú nové, výhodnejšie rizikové poistenie.
Neživotné poistenie vzrástlo najmä pre inflačné faktory, ktoré zvýšili cenu poisťovaného majetku či už hnuteľného alebo nehnuteľného. Ľudia sa snažia aj vyhnúť tzv. podpoisteniu pri nehnuteľnostiach.
Záujem o hypotéky majú aktuálne podľa Michala Ďuriša nielen klienti, ktorí kupujú novú nehnuteľnosť, ale aj ľudia s pozemkom a konečne získali napríklad stavebné povolenie, alebo tí, ktorí chcú rekonštruovať. Zároveň prichádzajú klienti s retenčnými ponukami, ktoré sa snažia sprostredkovatelia optimalizovať.
Dôvodom stáleho záujmu o hypotéky klientov v pooloch Umbrella Group je podľa neho aj to, že ľudia majú teraz tendenciu viac oslovovať finančných poradcov pri riešení hypotéky pre zložitejšie a meniace sa podmienky získania či refinancovania úveru na bývanie.
„Samozrejme, až koniec tohto roka ukáže, ako sa darilo celému finančnému trhu. Ľuďom z úspor stále ešte ukrajuje inflácia, vysoké ceny energií a mnohých čaká aj navyšovanie splátok úverov pri refixácii ich hypoték,“ upozorňuje M. Ďuriš.