Je zrejmé a jasné, že postupom času to takto začne vnímať čoraz viac západných automobiliek.

Časy, keď boli čínski výrobcovia automobilov automobilovému priemyslu na smiech, sú definitívne preč. Číňania prestali vo veľkom kopírovať a dokonca sa „obávajú“, že ich dizajn a technológie budú kopírované západom. Je to však trošku na smiech, nakoľko tieto praktiky práve oni dlhé roky obľubovali.

Čína / automobily
Čína / automobily

Ľudom na západe sa celkom zapáčil špecifický dizajn čínskych automobilov a nepochybne aj veľmi lákavé cenovky za relatívne dobre vybavené autá, ktorým tradičné západné automobilky nevedia v plnej miere konkurovať.

Čína má obrovskú výhodu aj v prístupe k lacnej pracovnej sile a materiálom, o ktorých mohli medzinárodní výrobcovia automobilov často iba snívať. Tieto všetky fakty vníma veľmi jasne aj Ford, resp. jeho zástupcovia.

Po návšteve Číny, ktorá zahŕňala testovanie miestnych áut, sa generálny riaditeľ Fordu, Jim Farley, zdôveril členovi predstavenstva, Johnovi Thorntonovi, že “čínski výrobcovia elektrických vozidiel sú skutočnou existenčnou hrozbou“. Počas jednej z jeho ciest sa ku generálnemu riaditeľovi pripojil aj finančný riaditeľ, John Lawler, ktorý úprimne priznal, že „títo ľudia majú značný náskok“.

Čína / automobily
Čína / automobily

Zástupcovia Fordu dodali, že podobný príbeh už videli v minulosti, pričom odkazujú na vzostup Toyoty, Hondy a ďalších japonských výrobcov automobilov a ich schopnosť získať si zákazníkov lokálnych značiek už od 80. rokov. Jim Farley spojil rastúci vplyv čínskych výrobcov automobilov aj s tým, ako sa Hyundai a Kia v posledných desaťročiach výrazne zlepšili, najmä pokiaľ ide o elektromobily.

Ako s tým plánuje Ford pracovať? Začiatkom februára Farley oznámil, že tím „skunkworks“ pracuje na novej platforme venovanej cenovo dostupným elektromobilom, ktoré budú bojovať s Číňanmi, ale aj s Teslou. Medzitým sa chystá uviesť na trh plne elektrický malý crossover Puma, ktorý bude určený predovšetkým pre európsky trh. Ford má celkovo málo EV vozidiel (avšak, naopak, veľmi veľa dobrých vozidiel s motormi, ktoré tešia mnohých zákazníkov) a zatiaľ aktuálny stav neplánuje nejako zásadne rozšíriť. Automobilka znížila výdavky na elektromobily o 10 % a rovnako tak už po druhýkrát v zámorí odložila predstavenie druhej generácie elektrického pick-upu Ford F150, ktorá bola plánovaná v roku 2025, potom 2026 a teraz sa hovorí o roku 2027.

Čína / automobily
Čína / automobily

Dodajme, že viacero vlád po celom svete si uvedomilo „čínsku hrozbu“ a zavádzajú clá na elektromobily vyrobené v Číne pre exportné trhy. Na pozadí sa však dejú rôzne procesy, nakoľko napr. minulý týždeň Bidenova administratíva zablokovala prísne 100 % clo na čínske elektromobily. Úrad obchodného zástupcu USA oznámil, že dovozné clo vstúpi do platnosti až 27. septembra, možno…

Rovnako tak sa očakáva, že budúci týždeň bude Európska únia hlasovať o vyšších clách. Podľa portálu  – Automotive News Europe – chce EÚ udeliť skupine SAIC clo na úrovni 36,3 %. Materská spoločnosť Volvo Geely by mohla dostať 19,3 %, zatiaľ čo autá BYD dodávané do Európy budú čeliť clu na úrovni 17 %. Portál Bloomberg však uvádza, že tieto vysoké sadzby sa pravdepodobne znížia.

Zdroj: motor1.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE