BRATISLAVA, 22. februára 2022 – Je tu Ford Ranger Raptor novej generácie a novej úrovne. Model Ranger Raptor druhej generácie je skonštruovaný tak, aby dominoval púšti, zvládol hory a ovládol všetko medzi tým. Zvyšuje latku terénneho výkonu ako pickup stvorený pre ozajstných nadšencov.
Ranger Raptor novej generácie vyvinula športová divízia Ford Performance a je to najlepší výkonný derivát úplne nového modelu Ford Ranger. Vďaka inteligentnejšej technológii, ktorá ovláda odolnejší hardvér novej generácie, sa v modeli Ranger Raptor spojil surový výkon s mechanickou a technickou precíznosťou, a vznikol tak najpokročilejší Ranger v histórii.
„Pri novej generácii modelu Ranger Raptor sme sa vážne zamerali na vytvorenie pravého výkonného vozidla. Je výrazne rýchlejší, vyzerá neuveriteľne, je nabitý novými funkciami a je to najodolnejší Ranger, aký sme kedy vyrobili,“ uviedol Dave Burn, hlavný konštruktér divízie Ford Performance pre program Raptor.
Európski nadšenci modelu Ranger majú zvlášť dôvod na oslavu, pretože úplne nový Ranger Raptor je prvým modelom zostavy novej generácie Next-Gen Ranger, ktorý prichádza na európsky trh. Zákazníkom sa začne dodávať v poslednom štvrťroku 2022.
Blížiaci sa príchod modelu Raptor do Európy ohlasuje akčné kaskadérske video,3 v ktorom vozidlo vyskakuje z nákladného lietadla, aby sa včas dostavilo na svoju európsku premiéru.
Viac výkonu do hry
Najväčšou novinkou je uvedenie úplne nového 3,0-litrového zážihového motora EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý vyladila divízia Ford Performance tak, aby dosahoval cieľový výkon 288 k a 491 Nm krútiaceho momentu.1
Nový 3,0-litrový zážihový motor EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami sa môže pochváliť blokom valcov zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 percent pevnejšie a až o 75 percent tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch. Divízia Ford Performance zabezpečila okamžitú odozvu motora na vstupy plynového pedála. Pretekársky systém proti oneskoreniu podobný tomu, aký sa po prvý raz objavil v cestnom vozidle Ford GT a modeli Focus ST, zasa umožňuje rýchle dodanie plniaceho tlaku na požiadanie.
Nový systém proti oneskoreniu (dostupný v Baja režime) udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, ako vodič zložil nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť zošliapne plynový pedál. Okrem toho je motor naprogramovaný s individuálnym profilom plniaceho tlaku pre každý stupeň pokročilej 10-stupňovej automatickej prevodovky s cieľom dosiahnuť optimalizovaný výkon.
„3,0-litrový motor dodáva modelu Ranger Raptor odlišnú dynamiku, ktorá uspokojí aj toho najzarytejšieho milovníka výkonu. Zrýchlenie a surový výkon novej hnacej sústavy vám vyčaria úsmev od ucha k uchu,“ uviedol Burn.
Nové hnacie ústrojenstvo poskytuje bezproblémové zrýchlenie na štrku, nespevnenom povrchu, bahne aj piesku. Na zosúladenie tohto komplexného výkonu slúži elektronicky riadený aktívny výfukový systém, ktorý zosilňuje zvuk motora v štyroch voliteľných režimoch, a umožňuje tak prispôsobiť akustický charakter vozidla.
Vodič si môže zvoliť obľúbený zvuk motora stlačením tlačidla na volante alebo výberom režimu jazdy, ktorý využíva niektoré z nasledujúcich nastavení:
- Quiet (tichý) – uprednostňuje ticho pred výkonom a zvukom, ak nechcete skoro ráno rušiť susedov
- Normal (bežný) – určený na každodenné použitie; tento profil ponúka zvuk výfuku s pôsobivým charakterom, pričom nie je príliš hlasný na používanie na ulici. Tento profil sa štandardne používa v režimoch jazdy Normal (bežná jazda), Slippery (jazda po klzkom povrchu), Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajach) a Rock Crawl (pomalá jazda po skalách)
- Sport (športový) – ponúka hlasnejší a dynamickejší zvuk
- „Baja“ (na dobrodružstvá v teréne) – najvýraznejší profil výfuku z hľadiska hlasitosti aj tónu; v režime „Baja“ sa výfuk správa skôr ako priechodný systém. Určený len na použitie v teréne.
Aktuálny 2,0-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami, bude v ponuke aj pre Ranger Raptor novej generácie od roku 2023, pričom bližšie informácie budú k dispozícii krátko pred uvedením na trh.
Hardvér pre tvrdých hráčov
Ranger Raptor novej generácie má v porovnaní s klasickým Rangerom jedinečný podvozok. Rad úchytov a výstuží špecifických pre Raptor, ktoré sú určené pre prvky ako zadný stĺpik, nákladný box či rezervné koleso, ako aj jedinečné rámy pre nárazník, vežu tlmičov a držiak zadného tlmiča – to všetko dohromady je zárukou, že Ranger Raptor zvládne náročné terénne podmienky.
Vysoko výkonný terénny automobil potrebuje tomu zodpovedajúci podvozok, preto konštruktéri spoločnosti Ford kompletne prepracovali zavesenie kolies. Úplne nové, pevné, no pritom ľahké hliníkové horné aj spodné priečne rameno nápravy, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a zdokonalená zadná časť Wattovho priamovodu sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad nerovným terénom vo vysokej rýchlosti.
„Vylepšené odpruženie v maximálnej miere využíva nové tlmiče FOX® Live Valve. Odpruženie sa prispôsobuje v reálnom čase, čím umožňuje výnimočnú kontrolu nad karosériou na ceste a zároveň s ľahkosťou absorbuje zvlnenie a väčšie vyjazdené koľaje v teréne, a tým zabezpečuje maximálnu kontrolu a výkon,“ vysvetlil Burn.
Vnútorné obtokové tlmiče FOX® Live Valve novej generácie s priemerom 2,5 palca disponujú špičkovou technológiou riadenia, ktorá zaisťuje tlmenie citlivé na polohu. Ide o najdômyselnejšie tlmiče, aké boli kedy namontované do vozidla Ranger Raptor. Sú naplnené olejom s prímesou Teflónu™, ktorý znižuje trenie približne o 50 % v porovnaní s tlmičmi v predchádzajúcom modeli.
Zatiaľ čo hardvér je značky FOX®, o ladenie a vývoj sa postarala divízia Ford Performance pomocou kombinácie počítačového inžinierstva a testovania v reálnych podmienkach. Všetko od nastavenia pruženia až po nastavenie svetlej výšky, vyladenie ventilov a zdokonalenie jazdných zón bolo vykonané s cieľom vytvoriť optimálnu rovnováhu medzi komfortom, ovládaním, stabilitou a trakciou na ceste i v teréne.
Vnútorný obtokový systém Live Valve je v modeli Ranger Raptor prepojený s prepracovanými voliteľnými režimami jazdy2 a je vyvinutý tak, aby zabezpečoval vyšší komfort na ceste a lepšiu kvalitu jazdy v teréne pri vysokej aj nízkej rýchlosti.
Systém okrem súčinnosti s jazdnými režimami pracuje na pozadí a pripravuje nový Ranger Raptor na rôzne podmienky. Rôzne zóny obtokového systému pri stlačení tlmičov poskytujú presne takú podporu, aká je potrebná pre zdvih, a pracujú opačne, keď sa tlmiče odrazia späť do plnej výšky.
Na ochranu pred prudkým poklesom tlmičov slúži pretekmi overený systém FOX® Bottom-Out Control, ktorý poskytuje maximálnu tlmiacu silu v posledných 25 percentách zdvihu nárazu. Podobne dokáže stužiť aj zadné tlmiče, aby sa zabránilo záklonu zadnej časti vozidla pri prudkom rozjazde, čo zlepšuje stabilitu. Vďaka tlmičom, ktoré poskytujú správne množstvo tlmiacej sily v každej polohe, zostáva Ranger Raptor pevne posadený tak na ceste, ako aj na trati.
Schopnosť zdolávať náročný terén ešte vylepšuje kvalitná ochrana podvozku. Predná základná doska je takmer dvojnásobne väčšia ako štandardná jednotka modelu Ranger novej generácie a je vyrobená z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm. Táto doska je v kombinácii so spodným štítom motora a štítom rozdeľovacej prevodovky určená na ochranu najdôležitejších komponentov, ako sú chladič, systém riadenia, predný priečny nosník, vaňa motora a predný diferenciál.
Dvojité ťažné háky vpredu a vzadu poskytujú flexibilné možnosti vyslobodzovania v teréne. Konštrukcia uľahčuje prístup k jednému z ťažných hákov, ak je druhý zasypaný, a zároveň umožňuje použitie balančných popruhov pri vyslobodzovaní z hlbokého piesku alebo hustého bahna.
Ovládanie v teréne
Po prvýkrát je Ranger Raptor vybavený pokročilým systémom pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou voliteľnou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou v kombinácii s predným a zadným uzamykateľným diferenciálom, čo je cenná funkcia pre milovníkov drsného terénu.
„Hoci sa inšpiroval púštnymi pretekárskymi vozidlami, je to aj mimoriadne schopné terénne vozidlo. Rovno sme vytvorili terénne vozidlo, ktoré nemusíte upravovať, aby ste sa bezpečne dostali tam, kam potrebujete a späť,“ hovorí Burn.
Ranger Raptor novej generácie zvládne všetko od rovných ciest až po blato, vyjazdené koľaje a všetko medzi tým vďaka siedmim voliteľným režimom jazdy.2 Patrí k nim aj tzv. režim Baja pre dobrodružnú jazdu v teréne, pri ktorom sú nastavené elektronické systémy vozidla na maximálny výkon pri jazde vysokou rýchlosťou v teréne.
„Chceli sme, aby bol režim Baja maximálnym vyjadrením schopnosti rýchlej terénnej jazdy. Táto funkcia tvorí podstatu toho, čo zákazník očakáva od modelu Ranger Raptor,“ uviedol Burn.
Každý voliteľný režim jazdy upravuje množstvo prvkov, od motora a prevodovky až po citlivosť a kalibráciu protiblokovacieho brzdového systému (ABS), riadenie trakcie a stability, ovládanie výfukových ventilov, systém riadenia a odozvu škrtiacej klapky. Podľa zvoleného režimu jazdy sa navyše menia aj ukazovatele, informácie o vozidle a farebné motívy na združenom prístroji a stredovom dotykovom displeji.2
Na ceste
- Normal (bežná jazda) – určený na pohodlnú a úspornú jazdu
- Sport (športová jazda) – citlivejší na svižnú jazdu na ceste
- Slippery (klzký povrch) – zaisťuje sebaistejšiu jazdu na klzkom alebo nerovnom povrchu
V teréne
- Rock Crawl (pomalá jazda po skalách) – zaisťuje optimálne ovládanie pri jazde veľmi nízkou rýchlosťou po extrémne kamenistom a nerovnom teréne
- Sand (piesok) – optimalizuje radenie prevodových stupňov a dodávanie výkonu pri jazde v piesku a hlbokom snehu
- Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajach) – na zaistenie maximálnej priľnavosti počas rozjazdu a udržanie hybnosti vozidla
- Baja (dobrodružná jazda v teréne) – nastaví všetky systémy na maximálny útok v záujme zaistenia špičkového výkonu pri rýchlej jazde v teréne
Model Ranger Raptor novej generácie je vybavený aj funkciou Trail Control™, ktorá je ako tempomat pre jazdu v teréne.2 Vodič si jednoducho zvolí nastavenú rýchlosť pod 32 km/h a vozidlo bude ovládať zrýchľovanie a brzdenie, kým vodič sa bude koncentrovať na riadenie v náročnom teréne.
Odolný a atletický
Vylepšeným schopnostiam zodpovedá aj úplne nový vzhľad, ktorý nadväzuje na odvážny a výrazný štýl modelu Ranger novej generácie. Rozšírené oblúky kolies a dizajn svetlometov so svorkami C zdôrazňujú šírku pickupu, zatiaľ čo výrazný nápis F-O-R-D na mriežke chladiča a odolný samostatný nárazník mu dodávajú väčšiu vizuálnu mohutnosť.
„Všetko, čo bolo navrhnuté pre model Ranger Raptor, má svoj dôvod. Už len tým, ako Raptor vyzerá, vyjadrujeme, čo dokáže,“ hovorí Dave Dewitt, manažér exteriérového dizajnu modelu Ranger Raptor.
Maticové svetlomety LED so svetlami na denné svietenie LED posúvajú svetelný výkon modelu Ranger Raptor na novú úroveň. Obsahujú prediktívne svetlá do zákruty, technológiu diaľkových svetiel bez oslnenia a automatickú dynamickú niveláciu, ktoré zaisťujú lepšiu viditeľnosť vodičom vozidla Ranger Raptor, ale aj ostatným účastníkom cestnej premávky.
Rozšírené blatníky zakrývajú mohutné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obuté do výkonných terénnych pneumatík exkluzívnych pre model Raptor. Funkčné vetracie otvory, aerodynamické prvky a odolné, priľnavé bočné schodíky z liateho hliníka vylepšujú vzhľad a funkčnosť vozidla. Vzadu sú zadné svetlá LED s charakteristickým štýlovým prepojením s prednou časťou, zatiaľ čo zadný nárazník v sivom odtieni Precision Grey má integrovanú nášľapnú plochu a ťažné zariadenie, ktoré je zasunuté vysoko, aby neohrozovalo zadný nájazdový uhol.
Motív v interiéri taktiež zdôrazňuje terénny výkon a vysokoenergetický charakter modelu. Kabína je v prednej i zadnej časti vybavená úplne novými športovými sedadlami, ktoré sú inšpirované stíhačkami. Sedadlá zvyšujú pohodlie a zaisťujú lepšiu oporu pri rýchlom prejazde zákrutami.
Oranžové akcenty v odtieni Code Orange na prístrojovom paneli, obložení a sedadlách sa odrážajú v priestorovom osvetlení modelu Ranger Raptor, ktoré zalieva interiér vozidla príjemnou jantárovou žiarou. Športový charakter interiéru dotvára exkluzívny kožený športový vyhrievaný volant s vyvýšenými palcami, znakom uprostred a radiacimi páčkami z liateho horčíka.
Cestujúcich potešia aj najnovšie digitálne technológie. Technologicky špičková kabína je vybavená 12,4‑palcovým plne digitálnym združeným displejom a 12-palcovou stredovou dotykovou obrazovkou s novou generáciou systému konektivity a zábavy SYNC 4A®4 od spoločnosti Ford, ktorý zabezpečuje bezdrôtovú kompatibilitu so systémami Apple CarPlay a Android Auto™ bez ďalšieho príplatku.5 Zvukový sprievod vášho najbližšieho dobrodružstva zabezpečí audiosystém Bang&Olufsen® so sústavou 10 reproduktorov6.
Súčasť rodiny Ford Performance
Názov Raptor má korene v Severnej Amerike. Spoločnosť Ford ho tu používa na označenie vysokovýkonných nákladných pickupov a úžitkových vozidiel od prvej generácie modelu F-150 SVT Raptor, ktorý bol optimalizovaný na výkon v teréne pri veľmi rýchlej jazde. Modelom Ranger Raptor z vývojovej dielne divízie Ford Performance sa označenie Raptor v roku 2018 rozšírilo aj na ďalšie svetové trhy, nevynímajúc nové publikum z radov skalných fanúšikov terénnych nákladných automobilov v Európe.
Divízia Ford Performance nedávno ohlásila výkonné SUV Bronco Raptor a limitovanú edíciu púštneho pretekárskeho vozidla Bronco DR v Severnej Amerike. Okrem toho značka Ford preukázala svoje kvality v oblasti terénnej zdatnosti aj v rámci elektrifikovanej éry majstrovstiev sveta FIA v rely, keď deväťnásobný majster sveta Sébastien Loeb a spolujazdkyňa Isabelle Galmicheová zvíťazili na kultovej Rely Monte Carlo s vozidlom M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
V tejto tradícii pokračuje aj nový Ranger Raptor ako účelové vozidlo, ktoré vyvažuje každodenné povinnosti s výkonom, aký sa doteraz v pickupe takejto veľkosti nevidel.
„Vedeli sme, že zákazníci budú od novej generácie modelu Ranger Raptor očakávať vyšší výkon, ale nie som si istý, či očakávajú až taký obrovský skok, aký sa nám podaril. Jazdiť na tomto vozidle je naozaj potešením a myslím si, že jeho surový výkon ich jednoducho uchváti,“ uzavrel Burn.
# # #
1 Oficiálne homologizované údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 budú zverejnené pred začiatkom predaja. Uvedená spotreba paliva/energie podľa WLTP, emisie CO2 a elektrický dojazd sú stanovené podľa technických požiadaviek a špecifikácií Nariadení Komisie (ES) č. 715/2007 a (EÚ) č. 2017/1151 v znení posledných zmien a doplnení. Použité štandardné skúšobné postupy umožňujú porovnanie medzi rôznymi typmi vozidiel a rôznymi výrobcami.
2 Asistenčné funkcie vodiča sú len doplnkové a nenahrádzajú vodičovu pozornosť, úsudok ani potrebu riadiť vozidlo. Nenahrádzajú bezpečnú jazdu. Podrobnosti a obmedzenia nájdete v používateľskej príručke.
4 Neriaďte vozidlo, keď ste rozptýlení alebo používate prenosné zariadenia. Ak je to možné, používajte systémy s hlasovým ovládaním. Niektoré funkcie môžu byť zablokované, keď je vozidlo v prevádzke. Nie všetky funkcie sú kompatibilné so všetkými telefónmi.
5 Vyžaduje telefón s aktívnou dátovou službou a kompatibilným softvérom. Systém SYNC 4 počas používania neovláda produkty tretích strán. Tretie strany sú výhradne zodpovedné za svoje príslušné funkcie.