Prvá dodávka Ford Transit zišla z výrobnej linky závodu Ford v britskom Langley 9. augusta 1965. Len málokto mohol vtedy predvídať, aký bude mať táto dodávka v nasledujúcich desaťročiach význam pre podnikateľov a jednotlivé ekonomiky.
Zaujímavosťou je, že ak by spoločnosti/firmy využívajúce na chod svojich aktivít dodávky boli samostatným členským štátom EÚ, dosiahli by v roku 2023 šiestu najväčšiu hodnotu HDP – väčšiu ako niektoré členské štáty vrátane Rakúska, Írska či Švédska. Dokazuje to správa, ktorú si nechala vypracovať divízia Ford Pro a ktorú zverejnilo Centrum pre hospodársky a podnikateľský výskum (CEBR).

V roku 2025, v ktorom Transit oslavuje 60 rokov nepretržitej výroby, tvorí tento model spolu s dodávkami, ktoré sa ním inšpirovali, jadro hospodárskeho rastu naprieč celou Európou. Počnúc miestnym pekárom či včelárom až po celoštátne doručovacie a kuriérske služby.
„Za ostatných 60 rokov sa Transit stal symbolom úspešne odvedenej práce. Či už v centre diania alebo pri každodenných úlohách – Transit už šesť desaťročí podporuje podniky a služby, ktoré udržiavajú náš svet v chode,” uviedol Hans Schep, generálny riaditeľ divízie Ford Pro v Európe.

Ford v súčasnosti ponúka aj elektrifikované varianty všetkých dodávok z rodiny Transit, kam patria aj E-Transit – najpredávanejšia čisto elektrická dvojtonová dodávka v Európe a E-Transit Custom – čisto elektrická verzia najpredávanejšej jednotonovej dodávky v Európe.
Nová generácia vozidiel Transit si naďalej udržiava postavenie kultovej dodávky ako dôveryhodný obchodný partner v ére elektromobility. Pritom pomáha zákazníkom transformovať vozové parky, aby mohli profitovať zo znížených nákladov na vlastníctvo, ktoré elektrické vozidlá ponúkajú. Správa centra CEBR odhaduje, že prechodom na elektrické dodávky by malé podniky mohli v priebehu troch rokov ušetriť 14 000 eur na jednu dodávku.

Prvá generácia dodávky Transit vznikla preto, aby podnikatelia, počnúc nezávislými záhradnými architektmi až po veľké nadnárodné spoločnosti, zvládli viac práce – oveľa efektívnejšie a vo väčšom pohodlí. Napríklad rovná ložná plocha zaručuje viac miesta a ľahšie nakladanie. A vďaka motoru vpredu sa zážitok z jazdy viac približuje osobnému automobilu.
Zákazníci modelu Transit sa navyše od samého začiatku mohli oprieť o rozsiahlu sieť predajcov Ford. A hoci v prvých troch mesiacoch sa výroba vozidiel Transit zameriavala na dodávky s krátkym rázvorom, čoskoro pribudol všestranný variant s dlhým rázvorom či verzie chassis cab, minibus a kombi určené na široké spektrum využitia – presne v súlade s dnešnou ponukou divízie Ford Pro.

Už v roku 1966 sa na Transit spoliehali rôzni prevádzkovatelia veľkých vozových parkov, ako napríklad policajné zložky, železničné a plynárenské spoločnosti či dokonca armáda. Oddelenie Special Vehicle Operations automobilky Ford dokázalo rýchlo vybaviť požiadavky na úzko špecializované vozidlá Transit slúžiace na mimoriadne účely.
Aktuálne útvar Ford Pro Special Vehicles na základe internej technickej odbornosti zabezpečuje pre vozové parky, ako napríklad britské Automobilové združenie (AA) či Londýnsku záchrannú službu, výkonnostné vylepšenia komponentov, systémy pomocného pohonu či doplnkové digitálne riešenia na začlenenie systémov od tretích výrobcov do dotykových displejov vo vozidle.
„Každý Transit má v sebe know-how, ktoré sa budovalo šesťdesiat rokov, a každá nová generácia vychádza zo spätnej väzby a skúseností našich zákazníkov. Digitálne riešenia od divízie Ford Pro sú dnes zárukou, že naša ponuka vozidiel Transit sa môže vyvíjať rýchlejšie než kedykoľvek predtým, aby mohli lepšie slúžiť našim zákazníkom a aj v budúcnosti stáli na čele z hľadiska produktivity,“ hovorí Hans Schep.
Zdroj: Ford