FH4 patrí medzi najlepšie hry svojho žánru.

Séria Forza Horizon je medzi fanúšikmi automobilových hier veľmi dobre známa. Patrí totiž k tomu najlepšiemu, čo je dostupné v segmente arkádových auto-moto titulov s otvoreným svetom. Uznávame, že Horizon veľa konkurentov nemá, ale vývojári nespia na vavrínoch a snažia sa túto sériu neustále zlepšovať.

Horizon 3 sa odohrával v ďalekej Austrálii, v Horizon 4 sa pozrieme do Británie. Výber tejto lokality sme v redakcii prijali s nadšením. Britániu máme radi a mesiac pred vydaním hry sme navštívili Škótsko, aby sme mohli lepšie posúdiť kvalitu jeho virtuálneho spracovania vo FH4. Škótska príroda a najmä nádherný Edinburgh majú výrazné zastúpenie na hernej mape.

Virtuálna Británia je v poňatí Horizonu 4 výrazne kompaktnejšia ako v skutočnosti. Nájdete tu pár highlightov, ako je už spomenutý Edinburgh alebo Glenfinnan Viaduct, ktorý určite spoznáte z filmov o Harrym Potterovi. Edinburgh je zároveň jediné mesto, ktoré sa dostalo na hernú mapu. Jeho spracovanie je však precízne a verné a pokiaľ ste niekedy toto mesto navštívili, budete sa v ňom výborne orientovať aj v hre.

Herná mapa obsahuje celkovo 531 ciest, po ktorých môžete jazdiť. Hráči predchádzajúcich dielov tejto série určite zbystria, pretože je to doteraz najväčší počet. Herná Británia je však navrhnutá s dôrazom na hustejšie cesty a množstvo drobných, malých cestičiek. Z hľadiska celkovej rozlohy máme pocit, že Austrália vo Forza Horizon 3 bola o niečo väčšia.

Forza Horizon 4

S množstvom obsahu

Pokiaľ ste doteraz o sérii Forza Horizon ešte nepočuli, z predchádzajúcich riadkov by ste si mohli spraviť základnú predstavu, o akú hru ide. Horizon sú arkádové preteky, ktoré sa odohrávajú v otvorenom svete. Po virtuálnej Británii môžete jazdiť krížom-krážom v celkovo 450 licencovaných autách od viac ako 100 výrobcov. Horizon je koncipovaný ako veľký automobilový festival a vašim cieľom je získavať popularitu medzi ľuďmi. Dosiahnete to všemožnými spôsobmi a práve v tom spočíva krása celej hry. Horizon je v podstate jedno veľké virtuálne ihrisko, na ktorom sa môžu vyblázniť všetci fanúšikovia automobilov.

Virtuálna Británia ponúka množstvo rôznych aktivít, ako sa realizovať a pokiaľ ste hrali niektorý z predchádzajúcich dielov, veľké zmeny nečakajte. Vo Forza Horizon 4 môžete voľne jazdiť po hernom svete a spoznávať ho, hľadať všetky cesty a turistické body. Takisto môžete hľadať zapatrošené garáže so starými autami, na ktoré vás z času na čas upozorní hra samotná. Herný svet tiež obsahuje množstvo úsekov, na ktorých musíte nazbierať čo najviac bodov driftovaním alebo dosiahnuť, resp. si udržať čo najvyššiu rýchlosť.

A nechýbajú ani klasické preteky, ktoré sú rozdelené do 4 kategórií – cestné, offroad a cross-country preteky dopĺňajú aj „ilegálne“ preteky za plnej cestnej premávky. Forza Horizon 4 tiež prináša príbehové kapitoly, čo sú špecifické úlohy, ktoré boli v minulých FH dostupné ako tzv. Bucket List. Nový spôsob prezentácie však chválime, krátke príbehové vsuvky sú fajn. Obzvlášť sa nám páčili kapitoly, v ktorých budete jazdiť v 10 najobľúbenejších autách z videohier. Výborný nápad.

Forza Horizon 4

S väčším dôrazom na hru s ostatnými hráčmi

Fanúšikovia série v doterajšom texte asi veľa noviniek nenašli. Tou hlavnou novinkou Horizonu 4 je výraznejší dôraz na multiplayer a väčšia sloboda pre hráčov. V praxi to znamená, že po cca 5 hodinách hrania sa dostanete na živý server hry, kde sa nachádzajú aj iní živí hráči. Server je rozdelený do viacerých relácií, keďže každá jedna relácia má obmedzenú kapacitu. Dôležité je zdôrazniť, že vďaka serveru je možné zosynchronizovať zážitok pre všetkých hráčov. Vo FH4 sa totiž dynamicky mení deň, počasie a aj ročné obdobia, čo je veľká novinka novej Forzy.

Vďaka serveru, ktorý spája všetkých hráčov, je jednoduchšie vstupovať do hry pre viacerých hráčov. Takmer každý pretek ponúka možnosť zahrať si ho v kooperatívnom alebo v PvP režime a v hre nájdete aj niekoľko udalostí, resp. režimov, ktoré sú vyslovené zameranú na multiplayer. Hra dokonca obsahuje koncept líg, v ktorých budú medzi sebou súperiť tímy.

Väčší dôraz na multiplayer však neznamená, že si hru nemôžete vychutnáť ako solo jazdec. Je to rovnako možné ako v minulých dieloch. Zároveň je však oveľa jednoduchšie pridať sa k niekomu alebo oznámiť ostatným hráčom, že si chcete tento pretek zahrať spolu s nimi. Ak budú chcieť, pridajú sa k vám. Hra tiež ponúka pravidelné udalosti, v rámci ktorých sa budete snažiť s ostatnými hráčmi nazbierať určitý počet bodov driftovaním či rýchlou jazdou. Ide o príjemné spestrenie, ktoré nás motivovalo aj k týmto aktivitám.

Forza Horizon 4

So 4 ročnými obdobiami

Spomínali sme voľnosť a 4 ročné obdobia. Forza Horizon 4 je hra, ktorá ponúka veľké množstvo aktivít a herná mapa je naozaj husto pokrytá všemožnými ikonami. FH4 vám však dáva oveľa väčšiu slobodu vo výbere toho, ako sa budete hrať. Máte radi offroad závody? OK, tak si hrajte iba tie a keď ich všetky splníte, môžete si zahrať niečo ďalšie. Zmenil sa aj štýl odmeňovania – hra už od vás nevyžaduje, aby ste preteky iba vyhrávali. Odmeny a určitý posun vpred získate vždy, bez ohľadu na umiestnenie. Z hry sa tak stáva jedno veľké ihrisko, na ktorom sa môžu fanúšikovia virtuálnych automobilov výborne vyblázniť a zabaviť.

4 ročné obdobia si užijete počas úvodných 5 hodín v tzv. zoznamovacej časti. Následne vás hra posunie na živý server a v rámci neho sa ročné obdobie bude meniť každý štvrtok. Ročné obdobie prináša vizuálne zmeny, trochu inú atmosféru a tiež aj špecifické a časovo obmedzené udalosti a preteky. Môžete ich plniť, ale nemusíte. Záleží iba na vás. Koncept ročných období však chválime, výborne hru oživuje. Vo Forza Horizon 4 sa prvýkrát objavujú aj avatari. Svojho virtuálneho jazdca si môžete upraviť, vybrať mu oblečenie či gestá oslavy.

Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 je skvelá zábava. Pokiaľ máte radi arkádové automobilové hry s otvoreným svetom, tento titul si užijete. Zážitku z jazdy sme sa v doterajšom texte príliš nevenovali, ale fanúšikovia série už vedia, že je výborný. Každé auto sa správa inak a môžete si prispôsobiť pomôcky, ako je ABS či trakčná kontrola. Hru si tak svojim schopnostiam prispôsobí naozaj každý. A aj vďaka tomu je Horizon 4 výborný spôsob relaxu. V tejto hre nejde o to, aby ste prešli každú zákrutu perfektne, táto hra je najmä o tom, aby ste si hranie užili a zabavili sa – a to vašim spôsobom, tak, ako vy chcete.

Pokiaľ vás Forza Horizon 4 upútala, v Microsoft Obchode nájdete demoverziu, ktorú si môžete stiahnuť do Windows 10 počítača a aj do konzoly Xbox One. Hra bude tiež súčasťou služby Xbox Game Pass, ktorá vám za poplatok 9,99 eur mesačne sprístupní knižnicu viac ako 100 hier – tie môžete hrať bez ďalších poplatkov a neobmedzene. Forza Horizon 4 bude v Xbox Game Pass dostupná 2. októbra 2018 a v tento deň sa začne aj oficiálne predávať v obchodoch.

Hodnotenie: 90%

Platformy: Xbox One, Windows 10

Cena: Od 69,99 eur